Gå til innhold

Praktiske løsninger til utstyr


Christerdr

Anbefalte innlegg

Har holdt på med fluebinding i litt over to år, og etterlyser praktiske løsninger som passer for en student som har brukt altfor mye penger på stenger (altså billig). Foreløpig har jeg dubbing og småtteri i plastlommer i en perm, og alt av fjær, kroker og utstyr liggende i en verktøykasse fra Clas Ohlson. God løsning dette, dersom jeg skal flytte rundt på utstyret. Nu har jeg dog fått en fast plass og etterlyser med derfor smarte og billige løsninger som lar meg ha utstyr fremme på en tilgjengelig og organisert måte. Per i dag er det å sette i gang med bindingen et ork da jeg må systematisk finne frem og rydde ut alt jeg trenger. 

 

Eksempelvis dubbingdispenser, noe å sette verktøyet i, noe til nakker og noe til mindre fjær.

 

Her finnes nok mange løsningsorienterte, vise og praktiske mennesker, og i sannhet vil jeg utnytte meg av denne kunnskap :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv kjøpte jeg et skatoll på Fretex til 2-300 kroner. Da kan jeg lukke igjen og gjemme vekk rotet, samtidig som det er raskt tilgjengelig igjen. Og fluebinderutstyr og sneller i skuffene under.

 

Ellers kan jeg anbefale å ta en trebit og borre en masse ca 4mm hull i til å sette sakser, trådholdere, nåler, pinsett osv. Og i et større hull har jeg plassert lakkflaska - så velter den aldri. Limte fast noen små, kraftige magneter på trebiten, så kan jeg plassere kroker eller ferdige fluer veldig enkelt som mellomlagring før de havner i boksen.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn har jeg det da:) dubbing dispenserer er bokser fra biltema til 20 spenn som jeg driller hull i, Pensler fra søstrene grene til 1kr funker fint som trådholdere, kjøkkenutstyrstang fra ikea (20 for tangen, 9 for 10 kroker) til nakker og fjær:)

Edit: sorry for bilde kaos, men enten ble de altfor store eller sidelengs. Vertfall er på paden:p

post-5152-14072455334192_thumb.jpg

post-5152-14072455450513_thumb.jpg

post-5152-14072455561023_thumb.jpg

post-5152-0-44894000-1407245750_thumb.jpg

post-5152-0-95705500-1407245805_thumb.jpg

post-5152-0-51206000-1407245821_thumb.jpg

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv kjøpte jeg et skatoll på Fretex til 2-300 kroner. Da kan jeg lukke igjen og gjemme vekk rotet, samtidig som det er raskt tilgjengelig igjen. Og fluebinderutstyr og sneller i skuffene under.

 

Ellers kan jeg anbefale å ta en trebit og borre en masse ca 4mm hull i til å sette sakser, trådholdere, nåler, pinsett osv. Og i et større hull har jeg plassert lakkflaska - så velter den aldri. Limte fast noen små, kraftige magneter på trebiten, så kan jeg plassere kroker eller ferdige fluer veldig enkelt som mellomlagring før de havner i boksen.

 

Takk for svar. Skulle så gjerne hatt et skatoll! Dessverre følger størrelsen på husstanden studentens lommebok. Så det får vente til jeg har lest ferdig. Trebiten var ikke dum! Takk for den.

 

Sånn har jeg det da:) dubbing dispenserer er bokser fra biltema til 20 spenn som jeg driller hull i, Pensler fra søstrene grene til 1kr funker fint som trådholdere, kjøkkenutstyrstang fra ikea (20 for tangen, 9 for 10 kroker) til nakker og fjær:)

Edit: sorry for bilde kaos, men enten ble de altfor store eller sidelengs. Vertfall er på paden:p

 

Takk for svar, og bilder. Litt av et oppsett! Penslene har du boret og stukket ned i benken? Er der ingen problemer med at dubbingen "setter" seg fast i de oppborede hullene, slik at man stadig må åpne for å dytte gjennom? Bildene er det ingenting å beklage over, jeg har da en nakke jeg kan vri :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Penslene er bare boret og stukket ned ja, selvsagt fjernet "kost" delen, men det skjønte du vel:p hadde litt det problemet med dubbingboksene første gangen, men lærte da av feil og boret raskt og brutalt gjennom og da gikk det fint:) til litt grovere dubbing foretrekker jeg litt større hull:)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gutten sin som har orden i sysakene!

Skulle gjerne hatt en så ryddig bindeplass. Skuller gjerne hatt skatoll og for den saks skyld.

Jeg er typen som bruker oppbevaringsbokser fra biltema fylt med div poser, skoesker og alskens. Kroker har jeg dog systematisert i bokser.

Finner stort sett det jeg trenger, men rydder når jeg bruker mer tid på å lete enn på å binde.

Boksene er hvertfall greie å stue bort.

 

 

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Penslene er bare boret og stukket ned ja, selvsagt fjernet "kost" delen, men det skjønte du vel:p hadde litt det problemet med dubbingboksene første gangen, men lærte da av feil og boret raskt og brutalt gjennom og da gikk det fint:) til litt grovere dubbing foretrekker jeg litt større hull:)

 

Skal vel la seg gjøre å varme opp noe for å smelte ned kantene, eller rett og slett ta flammen fra en lighter gjennom. Evnt superlim :)

Takk, igjen!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...