Gå til innhold

Sage sp+ og tcx # 4 og #6


PSp e

Anbefalte innlegg

Hei!

Håper noen kan hjelpe meg her.

Noen som har prøvd sage 490 tcx og som kan beskrive den?

Helt supert hvis det er noen der ute som også har prøvd sp+ 490 (jeg kjenner sp+ serien veldig godt...) og som kan sammenligne disse to stengene med hverandre.

Det samme gjelder forøvrig modell 690 tcx vs 690 sp+.

Har du generelle betraktninger om tcx, kjør på, jeg tar de gjerne i mot!

Vet at dette ikke er et kjøp/salg-forum, men hvis du som leser dette skal kvitte deg med noen sp+ eller har noen deler, send meg gjerne en pm.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt ann på hva du betaler for sp+490 og eller 690 det ;-)

Har begge.....

Vi får se da vettu, hvor mye vil du ha? :-) Todelte eller tredelte?

Har todelte 490 og 690 sp+ selv, de er mine favoritter.

Synes imidlertid todelte blir litt tungvint å drasse på, og kunne tenkt meg 3-delte

Eller så vurderer jeg å få tak i nytt, og ser på muligheten til å få tak i TCX, ettersom denne visstnok skal være den raskeste (eller kanskje stiveste stanga) sage har produsert. Tviler imidlertid på dette, ser liksom ikke for meg noe særlig stivere enn sp+.

Så - noen som har noen erfaringer med TCX? Gjerne opp mot SP+ serien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fire stk TCXer og det er det en grunn til :-)

SP+ er etterhvert blitt nærmer 20 år gammel siden den ble introdusert og det har skjedd ganske noe på den tiden, spesielt med tanke på vekt og antall deler. SP+ var en skikkelig stiv kjepp (i mine øyer er det en god ting) som jeg bare har kastet med et par ganger. TXCen har nok noe av den samme bøyningskurven, men er på alle måter en mer moderne stang.

TCRserien går vel for å være sintere enn TCXen? Etter TCRen har både TCX og Motive blitt markedsført som noe mer rolig enn forgjengeren, uten at jeg kan verifisere at dette stemmer i praksis.

Om du fortsatt klarer å finne en TCX på salg, så bør du slå til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man først er inne på raske Sagestenger og moderne sådane. Jeg har testet flere av de siste modellene til Sage, da jeg også tendenserer mot kvikkere modeller. Jeg har lest flere publiserte tester, på stenger i vår og sommer, og er ikke enig i mye av det som skrives anngående Sage modellene.

Mine erfaringer, er som følger:

Sage One 9" #4 - stiv og upersonlig. Jeg er ikke god nok til og kaste med en slik stang, da den fordrer 100% av min konsentrasjon, for at jeg skal klare og time den. Opplevde, at den likte mer enn gjerne en line opp i klasse.

 

Sage Method 9" #4 - derimot, opplevde jeg mye hyggeligere. Mer dybde i tuppen, mer følsomhet i tuppen også, enn One modellen, men tilsvarende krefter som One i bunndelen.

 

Skulle jeg personlig, hatt en ny Sagestang i klasse 4 i dag, til mitt fiske, ville det utvilsomt blitt Method.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fire stk TCXer og det er det en grunn til :-)

SP+ er etterhvert blitt nærmer 20 år gammel siden den ble introdusert og det har skjedd ganske noe på den tiden, spesielt med tanke på vekt og antall deler. SP+ var en skikkelig stiv kjepp (i mine øyer er det en god ting) som jeg bare har kastet med et par ganger. TXCen har nok noe av den samme bøyningskurven, men er på alle måter en mer moderne stang.

TCRserien går vel for å være sintere enn TCXen? Etter TCRen har både TCX og Motive blitt markedsført som noe mer rolig enn forgjengeren, uten at jeg kan verifisere at dette stemmer i praksis.

Om du fortsatt klarer å finne en TCX på salg, så bør du slå til.

Enig, og tanken har streifet meg mange ganger, det har vel blitt produsert mye bra på de 20 årene. Men det har seg slik at det også har blitt produsert svært mye som ikke passer med min smak. Spørsmålet som sikkert har blitt diskutert mange ganger her inne, er om det er stangaksjon (tapering?) eller type grafitt som fører an i utviklingen av bedre stenger. Selvfølgelig er det nok en kombinasjon, men jeg holder en knapp på stangaksjon som den førende i forhold til type grafitt. Timing på når de ulike stangseriene ble lansert ( med reklame osv) tror jeg også er en vesentlig faktor! Sage sin SP-serie på starten av 90-tallet var en høydare. Lettkastede stenger som gjorde det lettere å kaste langt og presist. Samtidig ble det trendy med fluefiske da Brad Pitt svingte stanga (Jason Borger) i Montana. Tror dette var med på å gjøre SP-serien veldig vanlig, og mange har den jo fortsatt som favoritt. SP+ var forut for sin tid da den kom mener jeg, og ble først å fremst populær i kretser som kastet myyyyye og langt med flue. Så vidt jeg vet ble ikke den serien videre populær i USA. Men for enkelte er serien fortsatt kjær, og selv om mye har skjedd med tanke på grafittutvikling, så er min mening at den fortsatt leverer så det holder.

Men du Itte hackel skriver du har sp+ og har prøvekastet one og method i klasse 4. Hvordan er de sammenlignet med sp+?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Sp+ 490 er absolutt ikke stiv, hverken etter 1990 eller 2010 standard. Når det gjelder sp+590 er historien en helt annen. Denne husker jeg som svært stiv. 490en har jeg fortsatt. Som stort sett alle sage trives 490en med et 5er snøre. Jeg brukte min med et SA gpx som er 1.5 ganger tyngre enn standard 5er.

 

tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Sp+ 490 er absolutt ikke stiv, hverken etter 1990 eller 2010 standard. Når det gjelder sp+590 er historien en helt annen. Denne husker jeg som svært stiv. 490en har jeg fortsatt. Som stort sett alle sage trives 490en med et 5er snøre. Jeg brukte min med et SA gpx som er 1.5 ganger tyngre enn standard 5er.

 

tore

Her er det vel bare å si enig!

6-eren oppfatter jeg også mer lik 4-eren i aksjonskurve. 5-eren mener jeg å huske er mer lik 8-eren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geir

Hei,

Sp+ 490 er absolutt ikke stiv, hverken etter 1990 eller 2010 standard. Når det gjelder sp+590 er historien en helt annen. Denne husker jeg som svært stiv. 490en har jeg fortsatt. Som stort sett alle sage trives 490en med et 5er snøre. Jeg brukte min med et SA gpx som er 1.5 ganger tyngre enn standard 5er.

 

tore

Hei

Hvis en bruker 5'er snøre på en 4'er stang så er den vel for stiv for deg som en 4'er eller?

Det er jo ikke stanga som trives best, det er brukeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PSp s -

 

Jeg har SP+490, og har hatt muligheten, til og teste disse opp mot hverandre.

Jeg får understreke, at dette er og blir helt personlig, og er basert på hva jeg mener og syntes.

 

SP+ 490 : Spenstig, med relativt javn aksjon. Mye krefter i bunndelen.

One 490: Stiv, ufølsom og underklassifisert.... ( Her vil noen være svært uenig)

Method 490: Relativt dyp og følsom toppdel, men yberrask. Enorme krefter i bunndelen.

Helt i grenselandet kvikk for min smak, men med bittelitt tilvending, anntageligvis suveren til sitt bruk...

 

Har nevnt det før, og sier det igjen. Jeg kunne godt tenke meg en vanlig SP, med Nano....

 

Det er så mye å like ved SP. Jeg liker veldig godt, den spede klingen også. Se på Helios II klinga. En Helios II 9" #4 er kraftigere i klinga over korken, enn den gamel SP+ 690`n min.... SP890n`også, faktisk.....

 

Doblet diameteren på en Circa, i buttdelen, og tapert den progressivt hele veien. Circa, med "stivere" bunndel og litt større diameter hele veien, hmm.......

 

Eller, så kommer det en helt ny modell fra Sage. Er nok kanskje ikke tilgjengelig her, før på våren...

 

Denne her :http://www.sageflyfish.com/fly-rods/all-water/accel/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...