Gå til innhold

Veteran fluestenger


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har et par spørsmål som jeg håper noen kan svare på :-)

Jeg har et par tohånds fluestenger etter min far som falt bort i 1985. De har stått tørt og mørkt i sine "poser" på loftet siden den gang. 
Det er en Vangen aftm.no 8 Lengde 9 1/2 + 1/2 Nr. 610 Man ser Den er litt brukt.
Den andre er KAMARU 392 Lengde. 9 Aftm. 7 - 8 Den ser ut som ny.

Disse er jo veteraner :-) Som er brukt August mnd i Gaula etter laks :-)

Kan dere fagfolk gi meg et svar på hva de kostet nye, og evt. hva jeg kan få for de i dag. 

Jeg driver ikke med fluefiske selv, så disse vil jeg selge sammen med fluebinder utstyret.

 

Mvh. Einar Lystad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Vangenstanga har jeg fått mye sjøørret og smålaks på i sin tid.  Var en toppstang da jeg fikk min i konfirmasjonsgave i 1980.  Stanga var 9,5 fot, min far hadde da hatt maken modell på 9 fot i noen år.  Prisen den gang mener jeg lå rundt kr 450,- Modellene kom ikke like ofte da som nå!

 

Den andre stanga vet jeg ikke noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vangen 610 er jo en legendarisk stang. Har en sånn stående, og den er faktisk veldig god å kaste med. Jeg kaster ikke noe lengre med en topp moderne stang. I tillegg har den en feeling som jeg virkelig liker. Men, ulempen med gamle glasstenger i tyngre AFTM-klasser er jo at de er betydelig tyngre enn moderne stenger, såpass mye at det merkes ganske godt.

 

I lettere vektklasser synes jeg vektforskjellen spiller liten rolle. Prøvde nylig en Hardy Jet fra 70-tallet. Glassfiber, for 4er eller 5er-snor. 8 1/2 fot, tror jeg. Den synes jeg var utrolig god, men den nybakte eieren (som kjøpte den på ebay for en slikk og ingenting) nektet dessverre å selge den. Så nå skal jeg tråle bayen.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...