Gå til innhold

Jeg gleder meg til.......


Kjell Karlsen

Anbefalte innlegg

Sommeren i år ble ingen opptur med fluestanga. Det ble ikke mange turer ved elver og vann på speiding etter grov ørret. Det ble heller ingen tur i den vesle åa med små stryk og kulper som snor seg nedover fra fjellet der den har skåret seg inn i bergknauser og skog. Fikk ikke lagt flua utpå brekket der nedenfor brua i håp om en panneørret eller to.

 

Men jeg satte heller ikke flua mi fast i ei bjørk i bakslengen. Ikke har jeg sittet ved elvekanten og klagd på nordavind og for mye vann, ei heller varmen og den lave vannstanden. Jeg har ikke slått febrilsk etter mygg og fått knott i øynene. Nei jeg har heller ikke fått brukt alle fluene jeg har bundet opp i vinter.

 

Men drømme kan jeg, drømme om neste år, drømme om alle stedene som skal besøkes. Jeg kan drømme om stor ørret, døgnflueklekkinger og fiske med vårfluer i midnattsol. Jeg kan mimre og tenke tilbake på alle tidligere opplevelser. Jeg kan tenke meg tilbake til jeg sto med vann til livet og kjørte en ørret et sted på østlandet.......den mista jeg. En gang fikk jeg møte bjørn, og gaupe traff jeg i fjor, det er da noe å ta med seg.

 

Og mens musvåken skriker over Atelier Gabrielsen gleder jeg meg til fellestur med Fluegruppa om ikke lenge. Jeg gleder meg til timer ved bindestikka alene og med gode venner utover vinteren. Jeg gleder meg til å sitte under lampa med et pledd over meg og lese ei god bok mens vinden uler og regnet pisker mot vinduet. Jeg gleder meg til herrene i hvite frakker får justert Kjellemann og skrotten begynner å henge med topplokket. En og annen samtale med Gabrielsen får også frem smilebåndet. Gleder meg rett og slett til fortsettelsen.

 

Kjellemann

 

Endret av Kjell Karlsen
  • Lik 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra skrevet, og det slår meg at du nok har valgt en mer fornuftig innfallsvinkel til fluefiske enn jeg har.

For når du sitter under pleddet og leser en bok mens regnet og vinden slår mot ruta, så står jeg med kaldt vann til magen i fjorden og bedriver mitt fluefiske.

Enn så glad jeg er i sommer og godt vær, så gleder jeg meg hele sommeren gjennom til nettopp det.

Og det nærmer seg med stormskritt.

Gleder meg!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hvis det er helsa som hindrer deg, håper jeg du blir frisk og får energi og krefter til nye opplevelser neste sesong! Sjøl har jeg et lite "trøstetjern" tett på veien jeg benytter når helsa ikke tillater "ordentlige" turer. Tar gjerne med mat og kokeutstyr og spiser lunsj eller middagen i vannkanten. Ved dette vannet har jeg tilbragt ufattelig mange, fine timer mens jeg har observert fisken og dens oppførsel. Nå er det gytebekkene som står for tur. Det gjør godt å komme seg ut, så jeg håper det ordner seg for deg!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er helsa eller mangel på sådan som har herja litt med skrotten en tid.  Men etter et par år med plunder og mange tunge stunder er alt begynt å gå rette veien igjen . Har innfunnet meg med at det går sent men gleder meg stort over vært et fremskritt og forbedring.

 

Det som gleder aller mest er mine gode venner i fiskemiljøet som uoppfordret stiller opp for Kjellemann og hjelper ham tilbake på alle mulige måter.  Har ikke telt timer, men det har blitt mange hvor dem har pusset opp og lagd verdens råeste fluebinderrom på 30m2 med tilhørende stue og lagerrom. De har snekret, malt, ryddet skrot og stått på.

 

Og hver eneste uke kommer kompiser fra nær og fjern innom for å binde fluer eller dra ei fiskeskrøne mens vi planlegger kommende års turer og utflukter.

 

Sist helg var for meg en skikkelig opptur med harrtur et sted oppover, bortover og litt dit. 4 dager på tur med gode venner fra Fluegruppa er ny rekord for meg siste år. Og selv om formen var skikkelig elendig ved hjemreise på søndag hadde jeg igjen fått glede meg over flott natur, svinge stanga og sosialt lag med gode venner ut i de sene nattetimer.  Det var stort å få med seg før vinteren kommer snikende.

 

Så jeg gleder meg til fortsettelsen som gir meg gleder som når jeg var guttunge. Det er liksom som om alt er nytt å oppleve bortsett fra at jeg har en erfaring og kunnskap med meg inn i opplevelsene.

 

Beste medisin er humøret og forventningene.

 

Kjellemann

  • Lik 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...