Gå til innhold

Sjøørret Oslo


Bendikstvg

Anbefalte innlegg

Hei hå!

 

Jeg ser det er mange som spør om det samme spørsmålet angående hvor man bør fiske etter sjøørret i Oslofjorden og jeg føler nå det er min tur.

Jeg flytta til Oslo for ett år siden (fra Stavanger) og har tusla litt frem og tilbake for å prøve å finne gode fiskeplasser. 

Jeg har fiska nede ved Ingierstrand, Bygdøy, Fornebu og litt lengre sørover . Det er nydelige fiskeplasser, men sjøørreten er ikke like enig. For den finner jeg ikke. 
Jeg møter på et par fiskere av og til, og de kommer alltid med en forklaring på hvorfor fisken ikke er der. 
"Det er litt for varmt i vannet" - "Det er litt for kaldt" - "Fisken er ikke sulten på tirsdager" osv. 

 

Nå har jeg bestilt meg nytt fiskeutstyr som kommer i løpet av de neste dagene og tenkte da å ta meg en tur.

Er det mulig at noen av dere kan røpe et par gode plasser? Om dere ikke vil skrive det her så send meg gjerne en PM. Om noen heller vil ta meg med på tur, så kunne det og vært kjekt. 

 

Jeg har tilgang til bil, så jeg kan komme meg til plasser som ligger litt uti gokk. 

 

Ha en god uke og på forhånd takk! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsett å tusle så finner du de nok.

Du har garantert vært på bra fiskeplasser men det er ikke bare plassen som har noe å si.

Tidspunkt, vindretning, årstid, vanntemp, høy og lavvann og ikke minst fluevalg og inntrekk. Også må du fiske mye.

Sorry om dette virker hardt å brutalt men det er nå en gang sånn det er. Lykke til.

PS, kjøp Runar Kabbes film om du ikke har den fra før. Salt sjøørret på flue. Masse bra tips og inspirasjon.

Endret av Jiggy
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vært på mange gode plasser. Gjør deg godt kjent på plassene, besøk de under forskjellige forhold,

Nå og utover synker temperaturen, og ørreten blir mer aktiv i bukter og viker, og lettere tilgjengelig for de som fisker langs land. Prøv forskjellige fluer og inntrekk, så sitter den til slutt!

Ofte tar det lang tid før det man får den første på en ny plass,cmen når det først løsner, så får man ofte jevnt med fisk plutselig.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre har nevnt her så har du vært på gode plasser allerede.  For egen del så har jeg fått fisk på Fornebu siden mot bygdøy og motsatt side, nedover langs kysten i Asker og Bærum. 

 

Lokalkjennskap er stikkordet på mange plasser i fjorden. Det kan være å stå noen meter til høyre eller venstre for å bedre kunne fiske av en marbakke. Sjøkart og flyfoto avslører gode plasser. Kjennetegn ulik biotop og nær tilgang til dypere vann. Dette samsvarer med store deler av Oslofjorden og er det gjerne noe strøm er det ekstra bra.  Vindrettning, vær og temperatur spiller en rolle. Jeg har selv erfart at det å begynne å mestre sjøørret fiske krevde å legge til side det meste jeg kunne og konsekvent fiske mye grunnere, tvers over bukter og mye mer variert enn det jeg hadde gjort tidligere. 

 

For tiden kan det å finne sildestimer være avgjørende. 

 

Vær også klar over at mange ørretfiskere i saltvann også konsekvent svarer at fiske er dårlig, om de har fått fisk eller ei.

Endret av lhegdal
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...