Gå til innhold

Egenprodusere skyteklumper av DT -snører.


Erlend

Anbefalte innlegg

Jeg har lest at man kan fabrikere sine egne skyteklumper av DT - snører. Dette høres jo interessant ut i og med at jeg har et #6 DT snøre hengende på veggen i boden som ikke blir brukt.

 

Kan jeg ta og klippe av en del av snøret for å lage en klump til 5'er -stanga mi? Hvor tung skal en sånn klump være i tilfelle?

 

Hvor kan jeg finne omtrentlige verdier som er til å stole på når det gjelder gramvekt i forhold til AFTM - klasse?

 

Hjelp?...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant

DT-snører kan du få fine skyteklumper av, fordelen er at de gjerne har en lengre fronttapering enn de ferdigkjøpte med mer delikat presentasjon som resultat.

Ei femmerstang er et ganske relativt begrep, enkelte "kastejern" kan være temmelig underklassifserte. Det beste er vel å prøve seg fram, kutte ned litt og litt med improviserte knuter til vekta passer.

Har prøvd dette selv med vellukket resultat.

Stangprodusenten/importøren bør kunne opplyse hvor stor kastevekt stanga er konstruert for. Ligger det ikke på 12-13 gram for ei normal femmerstang?

Men dette temaet er det garantert folk her som vet mer om enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei femmerstang er et ganske relativt begrep' date=' enkelte "kastejern" kan være temmelig underklassifserte.

[/quote']

 

Nei den stanga jeg har er nok ikke noe kastejern i hvert fall. En Albright GP. Den har det jeg ville kalle en 3/4 aksjon og er rolig men ikke veldig rolig. Derfor er det litt greit å kunne vite hvor man skal kutte til å begynne med.

 

Forslag på en billig men fullt brukbar skyteline?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant

[quote="

 

Forslag på en billig men fullt brukbar skyteline?

 

Er ikke så inne i denne utstyrsjungelen, og her kommer det jo litt an på kastestiler hva man skal velge - i forhold til tykkelse og friksjon.

For min del har jeg aldri skjønt hva man skal med 30 meters skyteliner, så hva med å spleise med noen på en av bra kvalitet og kappe den i to deler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske vanlig å kappe DT på midten, tilpasser en av delene.

#6 DT klump til e femmer blir nok for lett, men liker du lette klumper kan det jo funke? Tviler sterkt.

Vekt til en femmer er ganske relativt, hva man er vandt med og hva man liker og ikke minst om man skal kaste langt, trangt, pent eller klumpete.

Tabellen vist over er grei ser ut som den AF bruker, men ett #6 DT kappet på midten blir nok ganske mye lettere enn oppgitt vekt der.

Skal du vannkaste eller luftkaste spiller enda større rolle.

Hva skal man egentlig med en DT klump hvis den ikke skal speyes med?

Overhode vil det nok funke, men tviler på at du får noe dreis på det fra vannet, uansett stang.

PS dette er kun min formening. Du kjenner fort om det går eller ikke for å si det sånn 8)

Ufattelig rimelig og mer enn brukbar skyteline finnes på www.piscator.tackle.dk bestilte ett par spoler nå nettopp selv, amnesia 20 punds passer nok femmeren bra, 25 punds til #6-8.

Koster 59 dk - dansk moms, helt latterlig billig, frakt 20 kroner. Handler man for under 200 slipper du toll og moms i Norge. Bestiller aldri selv for mer enn 200, går så det suser.

Ikke minne etter man har fiska litt med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant

Ser at den rimeligste de har der er monofilament, er den da vedig glatt, altså med liten friskjon i stangringene? Det er ikke alltid det er en fordel for å få skikkelig overslag på fortommen. Alt etter kastestil selvsagt.

Men de hadde andre ganske rimelige med coating der også, en til 199,- og det berger jo tollgrensa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#6 DT klump til e femmer blir nok for lett' date=' men liker du lette klumper kan det jo funke? Tviler sterkt.

[/quote']

 

Nei, altså vitsen med en klump i mitt tilfelle vil være å kunne rullekaste/spey kaste når det er litt vanskelige forhold. Jeg ble litt i tvil nå, kanskje jeg bare skal ta frem gramvekta, veie hele snøret og dele på to så finner jeg om jeg havner på 13 - 15 gr. og har litt å gå på eller ikke.

 

Ufattelig rimelig og mer enn brukbar skyteline finnes på www.piscator.tackle.dk bestilte ett par spoler nå nettopp selv' date=' amnesia 20 punds passer nok femmeren bra, 25 punds til #6-8.

Koster 59 dk - dansk moms, helt latterlig billig, frakt 20 kroner. Handler man for under 200 slipper du toll og moms i Norge. Bestiller aldri selv for mer enn 200, går så det suser.[/quote']

 

Takk for tips. Med justering av adressen fikk jeg jo tak i dem også ;)

 

Ellers takk for hyggelig hjelp, har ingen særlig erfaring med klumper og derfor er det litt greit å ha litt input.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter litt mer tusling omkring på sidene til dette tilsynelatende utmerkede danske firma fikk jeg også titt på skyteklumper og til ei #5 stang har de valgt en klump på 12 gr. og det passer jo med det jeg har fått fra denne tråden. MEN deres klump er på 10.5 meter som standard og da tenker jeg at mitt DT #6 snøre kanskje blir en laaang klump da for å komme opp på 12 gr. Men nå ble jeg i hvertfall gira på å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter litt mer tusling omkring på sidene til dette tilsynelatende utmerkede danske firma fikk jeg også titt på skyteklumper og til ei #5 stang har de valgt en klump på 12 gr. og det passer jo med det jeg har fått fra denne tråden. MEN deres klump er på 10.5 meter som standard og da tenker jeg at mitt DT #6 snøre kanskje blir en laaang klump da for å komme opp på 12 gr. Men nå ble jeg i hvertfall gira på å prøve.

Hvis det er de billige klumpene varierer disse i kvalitet, jeg kjøpte 1 bra og 3 dårlige.

12 gram vil føles lett, veldig lett, speiselt med vannkast, men det er billig å prøve så lenge de ikke koster skjorta.

var jeg deg ville jeg laga klump av ett gammelt wf snøre i #6 og putta på, kapp det 30 cm baktaperingen og prøv deg fram ved å kappe litt etter litt, vil nok funke mye bedre, en ren klump vil nok gå enda bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter litt mer tusling omkring på sidene til dette tilsynelatende utmerkede danske firma fikk jeg også titt på skyteklumper og til ei #5 stang har de valgt en klump på 12 gr. og det passer jo med det jeg har fått fra denne tråden. MEN deres klump er på 10.5 meter som standard og da tenker jeg at mitt DT #6 snøre kanskje blir en laaang klump da for å komme opp på 12 gr. Men nå ble jeg i hvertfall gira på å prøve.

Hvis det er de billige klumpene varierer disse i kvalitet' date=' jeg kjøpte 1 bra og 3 dårlige.

12 gram vil føles lett, veldig lett, speiselt med vannkast, men det er billig å prøve så lenge de ikke koster skjorta.

var jeg deg ville jeg laga klump av ett gammelt wf snøre i #6 og putta på, kapp det 30 cm baktaperingen og prøv deg fram ved å kappe litt etter litt, vil nok funke mye bedre, en ren klump vil nok gå enda bedre.[/quote']

 

Ja, kanskje det, men jeg har ikke noe gammelt wf#6... De som vil donere sitt skal bare rekke opp handa :-)

 

Ellers har jeg da veid det gamle DT - snøret mitt og det har en matchvekt på ca 40 gram. Dermed veier halve snøret omkring 20 gram (må få en litt mer nøyaktig vekt) og dermed blir det mulig, tror jeg, å få til en brukbar klump. Nå venter jeg bare på spoler til snella, lønning og litt tid for meg selv med plastikken foran pc'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...