Gå til innhold

Følsom stang?


Tom Syversen

Anbefalte innlegg

Ei følsom stang gråter når du legger den ut for salg på ffs, eller når den blir vraket til fordel for andre stenger når du reiser på fisketur . . . Har et par av sistnevnte, og jeg bruker å si at jeg bare skal på butikken en tur når jeg "glemmer" dem igjen hjemme ;-)

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei følsom stang gråter når du legger den ut for salg på ffs, eller når den blir vraket til fordel for andre stenger når du reiser på fisketur . . . Har et par av sistnevnte, og jeg bruker å si at jeg bare skal på butikken en tur når jeg "glemmer" dem igjen hjemme ;-)

Gjøk.

Makan til tullball.

 

Tom.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom, tar du i for mye med en myk og følsom stang kommer griserumpene som perler på ei snor. Lett og ledig samt en lengre arbeidsvei før vipp er ofte lurt for å unngå krøll i buktene.

Det er så sant,så sant waffern,men stanga er ikke mer følsom fordi jeg aksellerer feil med en for myk stang.

Det jeg mener med følsom stang er hva du kjenner gjennom stanga ved fiske der du ikke ser at fisken tar,

men må kjenne det.

 

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik er det hjemme hos meg også, Lars, altså mye sutring og hylelyder fra skapet når jeg sniker meg ut med dagens mest følsomme. Enkelte ganger må jeg lure med meg en fem-seks av de aller mest følsomme stengene ut i bilen, for bråket innendørs blir rett og slett for mye for naboer... Bedre at dem blir liggende i bilen å skrike. Der får dem iallfall litt luft, og ikke minst ei lita forhåpning om at jeg skal ta med meg nettopp dem litt lenger inn i skauen 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik er det hjemme hos meg også, Lars, altså mye sutring og hylelyder fra skapet når jeg sniker meg ut med dagens mest følsomme. Enkelte ganger må jeg lure med meg en fem-seks av de aller mest følsomme stengene ut i bilen, for bråket innendørs blir rett og slett for mye for naboer... Bedre at dem blir liggende i bilen å skrike. Der får dem iallfall litt luft, og ikke minst ei lita forhåpning om at jeg skal ta med meg nettopp dem litt lenger inn i skauen 

Nice to be a nisseman.

 

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får ta oss en fisketur eller to til våren Tor Arne, så skal du få kjenne på noen av de følsomme fiskestengene mine. Detta er helt andre boller enn de sjeleløse castingkjeppene til Syvertzen skal jeg si deg... Men lov meg en ting, ikke bli sur på meg hvis det får deg til å endre både mening og stangpark ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

En lang stang er tyngre enn en kort stang,og den er også mykere enn en kort stang.

Jeg mener at vekt og stivhet er det viktigste for hvor følsom stanga er.

Det er ikke lett å kjenne en impuls,eller vibrasjon gjennom,eller via en myk gjenstand.

Ennå verre blir det hvis den blir lengre,og atpåtil tyngre.

 

Tom.

 

Mener du at en helt "ubøyelig stang" er den mest følsomme fluestanga som finnes, bare den er lett nok?

Har fisket en del med stive stenger, og jo stivere stanga er, desto vanskeligere blir det å føle fiskens bevegelser. Er stanga for stiv, ender det som regel med fortomsbrudd. Har også kastet mye, både med myke og stive stenger, og det er ingen tvil om at du får mer tilbakemelding fra en myk stang. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallooooo.... Noen som gidder å høre etter??

 

Jeg har sagt det før her: Den stanga som har flest blonder og skjørt-faktor

er den stanga du kaster mest med. Kan det sier mer riktig eller

mer innlysende? En ny stang er kuuul uansett. Man har store forventninger,

men du må også ha tid til å bli kjent med den.

 

Ei fluestang er som en GITAR: Den blir RÆÆÆVA dersom

du ikke bruker den. Bruk stanga di og ikke ha 30 stenger i stallen.

Da får du nemlig ikke noe forhold til stanga.....

 

Si meg gutta, dette er jo egentlig jævla opplagt, er det ikke?

 

Ok, dere må ha det inn med TE-SKJE:

 

Fremmen ***** er kuuult og spennende, men det som er kjent

og kjært smaker bedre. Noen protester?

 

:D

Endret av Skævvens_Mann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere snakker jo som om stanga "velger" dere, bullshit! Det er DU som velger 

stanga di. Men det er IKKE lett å velge ei go'stang blant fem til sju andre stenger

du måtte ha kjøpt gjennom tidene. Det må bare gå galt, ok? Du klarer ikke å bestemme deg.

Du vingler fra den ene stanga til den andre. Klart det!

 

Det er seff forskjell på kvalitet-stenger og annen skit. Men ingen her inne

velger å kjøpe driit. Det er stort sett stenger som er gromme.

 

Men Desto flere stenger du har, desto mer frustrert blir du.

Og du ender opp med å kjøpe enda en stang fordi du IKKE liker de du har.

 

Skamme seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at en helt "ubøyelig stang" er den mest følsomme fluestanga som finnes, bare den er lett nok?

Har fisket en del med stive stenger, og jo stivere stanga er, desto vanskeligere blir det å føle fiskens bevegelser. Er stanga for stiv, ender det som regel med fortomsbrudd. Har også kastet mye, både med myke og stive stenger, og det er ingen tvil om at du får mer tilbakemelding fra en myk stang. ;)

Den ubøyelige stanga som er lett nok finnes ikke.Om jeg hadde hatt en 8 eller 9 ft. ubøyelig stang

som veier 30-40 gram så ville det helt klart gi en fordel hva følsomhet angår,men jeg skal jo kaste også,

så det er en fordel at den bøyer seg. :)

Tviler ikke det minste på at du har kastet med stive stenger,men veide de kanskje noe mer?

Når det gjelder tilbakemeldingen er det at du ser stangtuppen bøye seg?

Akkurat som nappindikatoren på pimpelstikka?

Du kan jo gjøre et lite eksperiment,finn to stenger som veier omtrent det samme,og som

også er like lange,men har betydelig forkjell i stivhet og få en kamerat til å nappe svært forsiktig

i stangtuppen mens du lukker øynene igjen.

 

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det irriterer deg litt detta? ;) Nei, jeg kjenner meg ikke igjen i analysene dine om frustrasjon pga at jeg har flere stenger å velge imellom. Ikke vingler og sliter jeg med å velge heller, men det er kanskje fordi jeg kun har godstenger, bortsett fra et par-tre stykker da, som går under kategorien habil og praktisk fiskeredskap. Dessuten kjøper jeg ikke fiskestenger fordi jeg ikke er fornøyd med det jeg allerede har, men fordi jeg har lyst på!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...