Gå til innhold

Klasse 5 eller 6??


Shadow

Anbefalte innlegg

Etter mange griseromper med tilhørende knuter på fortommen var jeg iferd med å miste troen på det sjarmerende fluefisket. Ikke noe hjalp, samme hvor hardt jeg rykket i gang kastet eller hvor lang arm jeg laget for å få mer fart på snøret. Så skjedde det da, etter 20 år som ’skapfluefisker’ gikk jeg på kurs og ble frelst og fikk se lyset på nytt. Vinteren har jeg brukt til å fiske på marka forran huset, og nå er både bonden og resten av naboen overbevist om at jeg er galen.

I vinter bestemte jeg meg for å kjøpe ei ny stang.....Jeg bruker primært til å fiske i ferskvann i påent lende, med unntak av noen få turer til sjøen etter sjøørreten om våren.

Valgets kvaler var mange........sukk. Rask aksjon?, langsom?...eller medium aksjon. Hel eller halv aksjon? Det er bare det samme sakt på forskjellige måter fikk jeg ofte til svar, og satt der enda mer forvirret enn noensinne. Så var det snøreklasse da. 5 eller 6. Den ene var like sikker på at jeg måtte velge 5 som den andre var på at jeg måtte velge 6.

Det er mye kjekkere å kjøre fisk på ei 5’er stang enn ei 6’er stang var omkvedet fra de fleste. Noe sa vinden kunne være et problem, mens andre fnyste av det.......ikke lett dette her. Jeg tenkte at ergrelsen med å ikke få ut snøret ville være større enn å kjøre fisk på lett stang.Etter å ha sondert de fleste butikkene i distriktet og prøvd en rekke stenger kom jeg til at Guideline Lecie #6, 10 ft. medium aksjon var det rette for meg. Denne er helt fantastisk for meg. Lett å spenne, følsom og har mye kraft i bunnen. I tillegg er den ikke så ’streng’ med meg. Den tillater at jeg gjør noen feil....he he.

Så til poenget: Er det noen andre her som har lidd samme kvaler som meg her, og hvilke betraktninger ble gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant

Trodde helst at jeg hadde brukt opp de kvalene som var og at det ikke var fler igjen til andre.

Men det har bare blitt til å slå seg til ro med tingenes iboende ondskap og overtale meg selv om at femmerstanga er det perfekte standardvalget - hver gang jeg savner sekseren eller fireren så det gnager.

8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant

Men Henning da, vi som er sånne nykommere her er ikke så veldig nysgjerrige på hva dere veteraner har disktuert dere i mellom før. Vi vil gjerne høre hva dere syns her og nå, vet du....

:?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Ehhhhhh.Eg snakker om ein mnd eller to tilbake i tid......................

Og det er vel ikkje så veldig lenge???

Og det vaberre ein grunn til at eg spurte om den linken, og det var for at eg meiner det er til stor hjelp til visse personer her !!!!!!

 

Det er vel det vi alle vil? å hjelpe til?

 

Slapp av og se om det er nokon som finner den, så skal du nok få se............ ;););)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant
Ehhhhhh.Eg snakker om ein mnd eller to tilbake i tid......................

Og det er vel ikkje så veldig lenge???

Og det vaberre ein grunn til at eg spurte om den linken' date=' og det var for at eg meiner det er til stor hjelp til visse personer her !!!!!!

 

Det er vel det vi alle vil? å hjelpe til?

 

Slapp av og se om det er nokon som finner den, så skal du nok få se............ ;););)[/quote']

 

Men det hadde jo vært mye greiere om du hadde funnet fram den selv da, siden du kjenner til den fra før.

 

Shadow:

Den viktigste forskjellen på stang/snøreklasser er hvor store fluer de kan bære, etter min mening. En kraftigere stang gjør det letter å kaste under vanskelige vindforhold også. Dessuten får man litt lengre kast når det trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde ikke jeg skulle si dette høyt, men siden du sliter med hvilken snøreklasse osv. osv.

Prøv en LTS #5 9`6, Veldig lettkasta, dyp, men med korte slag. Ikke rolig, ikke rask, midt imellom.

Den er klassifisert som femmer men er vel en blanding mellom 5 og 6 eller kanskje nærmere 6.

Fint med ei stang merket 5 som føles som 6 hehe, problem solved.

Lett å spenne opp og billig, eneste haken, det står LTS på den, ikke det mest populære for en ørretfisker laugh.png' alt=':lol:'>

Ok, tuller litt, men stanga er fin den som ett slags kvasimekanisme fluefiskestang som kan brukes til det meste, det blir nok ikke den helt store kjøreopplevelsen på småørret, men men.

Si meg, er jeg helt på bærtur eller?

Ja jeg er nok det for nå ser jeg du har funnet stang, ok er ikke helt i form i kveld, men Lecie #5 er min klare favorittstang for tiden, fantastisk er ordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant

Hehe. Vi har vel våre favoritter alle som en.

Personlig er jeg nå mest usikker på om lts fortsatt fins på markedet i det hele tatt et noen år fram i tid, og da risikerer man å stå med ei stang uten servicemuligheter.

Men den er sikkert god - det er de aller, aller fleste stenger i dag, egentlig, mer eller mindre.

Og er det noe som har med smak og behag å gjøre, er det vel fluestenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning
Ehhhhhh.Eg snakker om ein mnd eller to tilbake i tid......................

Og det er vel ikkje så veldig lenge???

Og det vaberre ein grunn til at eg spurte om den linken' date=' og det var for at eg meiner det er til stor hjelp til visse personer her !!!!!!

 

Det er vel det vi alle vil? å hjelpe til?

 

Slapp av og se om det er nokon som finner den, så skal du nok få se............ ;););)[/quote']

 

Men det hadde jo vært mye greiere om du hadde funnet fram den selv da, siden du kjenner til den fra før.

 

 

Gubba noa!!

Grunnen til at eg spurte om det var nokon som vist om den var jo kanskje at eg selv ikkje husker.

 

Det kan da umulig vere så vanskelig å skjønne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant

Gubban Noa, ja.

Ikke skjønner jeg hvorfor jeg misforstår deg stadig vekk, Henning. Må vel ha noe med meg å gjøre. Men hadde sikkert skjønt deg bedre hvis jeg hadde deltatt i diskusjonene her fra før - det blir fort en litt sånn intern stil hos forumveraner, vet du. Ikke lett å ta den uten videre når man plutselig dumper oppi det.

Skal prøve å forbedre meg.

8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:smt066 Så så gutter, en hyggeligere tone hjelper en god del...

 

Så til poenget: Er det noen andre her som har lidd samme kvaler som meg her' date=' og hvilke betraktninger ble gjort?[/quote']

 

Tror de fleste nybegynnere kjenner seg igjen i noe av de betraktningen du har gjort. Hvilken snøreklasse skal man velge? Hvilken aksjon? etc etc.. Fordelen til de som er nybegynnere i dag, er den voldsomme tilgangen på informasjon gjennom internett og filmer/bøker. Da jeg startet med fluefiske hadde man ikke Internett, og de få VHS-filmene som var på markedet var elendige...

 

Søk litt rundt på disse sidene, søk i forumet etter stikkord som er interressante for det du lurer på, og du vil garantert finne mange artige temaer og lærerik informasjon om det meste..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Teton
Hei Flemming.

Jeg fulgte rådet ditt ganske bra før jeg kjøpte stanga' date=' ei Lecie. Men følte meg mest som en mink i en hønsegård i den perioden. laugh.png' alt=':lol:'>[/quote']

 

Ja ja ...du fikk i alle fall tak i den beste/rette høna.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...