Gå til innhold

Sjøørretfiske i mørket


Tony Pedersen

Anbefalte innlegg

Det er ikke jeg som driver dette fiske, så jeg er ikke eksperten. Selv fisker jeg nesten bare om dagen på vinteren, men noen ganger får jeg med meg skumringen. Det går i små reker, fisket grunnt, på urørte plasser. Det varierer litt fra vinter til vinter, men på milde vintere uten for mye is på sjøen, så fungerer det utmerket. På mine plasser blir fisket dårligere om det dukker opp brisling. Da spiser ørreten heller fisk (tror jeg da).

Når det gjelder brislingfisket så er det klart vann som gjelder. Siluetten blir borte i grumsete vann. Det fiskes ikke på opplyste plasser, da er nok rekeimitasjoner bedre. (Drev med dette for lenge siden, det fungerte å stå i utkanten av opplyst område å kaste mot lyskilden). Når det er sagt så er helt indre del av Oslofjorden alltid mer opplyst enn naturlig, fordi det er så ekstremt mye kunstig lys fra tettstedene.

Nøkkelen til brislingfisket om natten er nok å finne brislingen. Klarer man det er mye gjort. Nedover i Østfold er det helt sikkert mange fine plasser for slikt fiske. Hør med Pistus som jo er en fiskeimitasjonsekspert. Der han får mye Sjøørret med brisling i magen på dagtid, er kanskje et sted for tilsvarende fiske om natten. Det er iallefall ett sted å starte. Det kan kanskje også være lurt å finne litt ut om brislingens vandringsmønster iløpet av året og en vanlig dag. Og ikke minst hva den spiser.

Ellers tror jeg flyteline er et must om natta. Jeg har tro på lina som attraktor, dvs at flytelina er med på å trekke oppmerksomheten mot flua.

Blir litt inspirert av å tenke igjennom dette på nytt. Mulig det blir en tur for å teste brislingfisket om natten etterhvert. Selvom det fremdeles er litt tidlig for mitt vinterfiske. Lager rapport i denne tråden.

:) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker nesten alltid sammen med Pistus, så det han vet vet jeg og motsatt ;)

 

Vi har noen steder med strøm og greit dyp, hvor det er mye brisling nå. Fikk mye fisk der på torsdag.

Men vannet er for uklart til å fiske natt der enda, men det stedet skal testet!

 

Ja er bare å dele erfaringer om nattfiske her, hva som funker men det er også like interessant hva som ikke funker ;)

 

Tenker også flyt om natten, men da kun for å fiske høyere i vannet, fått en del på int liner også. Synk 3 også faktisk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skitt fiske!

Her er litt info om brisling som overvintrer i helt indre Oslofjord, inkl hva den spiser. Ser ut som den voksne brislingen står i dypere vannlang, så da er er det sikkert ok med synk 3.

https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/11675/MatildexPaulsenxxmaster.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Ellers er det kanskje verd å merke seg at yrkesfiskerne, som fisker etter brisling, klager over lite brisling iår. De mener det er for varmt i vannet...

https://www.sildelaget.no/40069

:) :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt tema!

 

Jeg har de siste 20 årene fisket mye i mørket i vinterhalvåret etter sjøørret.

 

Mine erfaringer er mye det samme som tidligere nevnt.

 

Fiske i mørket blir jo fort ganske stasjonært (hvis ikke man har en  fetish for blåmerker, knekte stenger og diverse snedige bruddskader da).

 

Jeg finner stort sett brisling (eller for å være helt presis, fisk som har magen full av brisling) på to forskjellige plasser. Ved flo fisker jeg fra odder på utsiden av grunne bukter. Fisker da med synkesnøre. Ved fjære liker jeg meg på grunnere plasser med markerte strømkanter. Bruker da flytesnøre.

 

Fluevalg er stort sett noe som gir rett profil i vannet og med fluoriserende og fosforiserende tags. "lader" da flua med lykta innimellom når det fiskes dypt.

 

Hører med til historien at jeg stort sett fisker i området Porsgrunn - Helgeroa - Stavern.

Endret av Øystein H
  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet Øystein! Og godt at du har erfaringen :)

Det ser ut som om brislingen følger hoppekrepsen sin vandringer til overflata om natta, jf. Biologene. Hoppekrepsen blir vel også kalt rauåte. Dermed skulle det være muligheter for å fiske sjøørret som beiter brisling om natta, om man finner gode rauåteforekomster.

Det er ikke så mye som er kjent om dette fisket, men det dukker vel opp noen artikler i AOF el etterhvert. Litt upløyd mark for mange dette.

:) :)

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker best å fiske med WF liner med korte klumper i mørket. Favorittsnøret for tiden er Scientific Angeler SBT (Short Belly Taper). Ved å gå en klasse opp i forhold til stanga så får jeg en rigg som er ekstremt lettkastet, gir rom for å fiske i trange omgivelser og som presenterer forbausende fint på tross av den tykke flytedelen som en kort klump fort gir.

 

Kortklumpede snører, med dertil tykk flytedel gjør det også enklere å unngå den vanligste feilen jeg gjør når jeg fisker i mørket, nemlig å slippe ut for mye snøre i lufta. For mye snøre i lufta kombinert med nediset stang og frosne fingre gir fort presentasjoner som ser ut som en har kastet et strykejern på fjorden.

 

Men, det jeg lurer på er hvordan dere løser problemet med å miste følinga med snøret i lufta i mørket når stanga iser seg til? Jeg har prøvd å lage et merke på snøret som forteller meg at jeg har rett lengde ute, men sliter med å finne en måte å lage dette på som frosne fingre legger merke til. Er det noen som har noen gode ideer til løsning på dette?

 

 

Var for øvrig ute å fiska en liten tur i natt, 4 fisk på 1,5t aktivt fiske. Stjerneklar himmel, blikk fjord og jagende ørret. MÅ jo elske nattefiske!! (fortrenger da bevisst is, kuldegrader og neglsprett).

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvilke fluer du bruker og brukte i natt f.eks ;)

Fisker du Oslofjorden?

 

Jeg har aldri tenkt over det med kastingen, men bruker liner jeg er vant med.

Så da går vel alt på gammel vane og følelse :P

Der kan ikke jeg hjelpe til så mye dessverre..

 

I natt så fisket jeg med en sort craftfur reke der jeg har ispedd noe Angelhair for å reflektere det lille lys som er. Binder denne overdresset, med tag av flouriserende antron og med forforiserende øyne. Fungerer som rekekarikatur fisket sakte og har god siluett og bevegelse når den blir strippet inn som en småfisk.

 

Hvis jeg er helt sikker på hva fisken spiser så velger jeg karikaturfluer i svart som ligner mer spesifikk på maten. Det med fluer for nattfiske i sjøen er ganske intressant, trur det er like mange meninger om hva som virker her som det er fiskere som bedriver nattfiske..

 

Har skjelden opplevd fisken kresen på fluevalg om natta, viktigere med inntrekket.. I natt så begynte ikke fisken å ta før jeg begynte å fiske flua saaakte.

 

Nei, fisker ikke ofte i Oslofjorden. Har meg en tur eller tre bort på Jeløya hvert år for å få litt miljøforandring :) .

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvor du fisker nå, i ett endre innlegg ;)

I natt fiska jeg på innsiden av Helgeroa, i Blokkebukta. Strømkant + Odde + Gruntområde = SØ. Typisk plass som leverer 1 - 2 ørret på dagen, men som tiltrekker seg mer fisk om natta.. Hadde vært spennende å vite HVORFOR denne typen plasser er så bra om natta vinterstid!!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er spennende dette, og jeg legger ikke for stor vekt på fluene, men det er moro å høre hva andre får til å funke :) Jeg skal ut i kveld, teste noen mye tanker.

 

Har også opplevd at saaakte inntrekk ofte er best, gjerne med begge hender for helt jevn fart.

Dette har vært vinterstid da.

 

Ja, meningen med tråden er å komme litt til bunns i dette fisket, det er mange meninger og det er nok gode tips flere steder. Men ikke overalt :)

Det er viktig å få høre om hva man ikke føler virker særlig godt også.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Bra tråd Tony. Har aldri kommet meg til ro med nattfisket. Kaster elendig under natten. Og som THJ sier, vanskelig å ha helt trua eller viten på hvilken flue man skal bruke, tross mange teorier som surrer i hodet. Skal følge med godt på tråden.

 

Spennede og bra teori fra Frode.

Endret av swedeElvis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...