Gå til innhold

Små fluer - tynn fortom.


Gjest Fjellfant

Anbefalte innlegg

Gjest Fjellfant

Hvilke fortomsdimensjoner bruker erfarne imitasjonsfiskere på de aller minste fluene - fra krok 18 og nedover?

Har stort sett holdt meg på 0.14 som tynneste dimnesjon, men syns det virker for grovt på de virkelig små fluene. En 0.12-nylon jeg hadde kunne nappes av som ingenting, så jeg mistet litt troen på så tynn sene.

Hva bruker dere, og hvilke produsent/merke er å anbefale? Har fluorcarbon noen hensikt her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Hei Fjellfant.

 

Til de aller minste fluene mine, som myggklekkere på krok20, bruker eg RIO POWERFLEX.6X og 7X Dvs 6X er 0,127mm og har ein bruddstyrke på 1,5 kg.

Og 7Xen er 0,102mm og har ein bruddstyrke på 1,1 kilo.

 

Bruker Crawfords knute, og den er MEGET god.

 

Link her: http://www.fluefiskesiden.no/modules.php?name=News&file=article&sid=74&mode=thread&order=0&thold=0

 

Dette fungerer veldig bra på de minste fluene, men ikkje så bra på de litt større.

 

På krok 14 fluer bruker eg 0,14 eller 0,15.

 

Håper det var dette du var ute etter.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant

Nå har jeg sittet her og øvd på Crawfords knute, ser ut til å være bra den, kjapp å lage også virker det som - når man for den i fingrene.

Kanskje RIO er tingen, får prøve det til sommeren.

Hva med Duncan-løkke, brukes dere den mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant

Begynner å få draget på Crawford og Dunkan, men det virker som om Crawfordknuten kan fungere som løkke også - hvis man strammer den til i kortenden uten å dra den helt inntil krokøyet. Den ser ut til å stramme seg fint inntil ved drag i kroken etterpå.

Har noen her på forumet negative erafringer med å bruke den slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Hei, jeg har brukt Crawford- knuten i veldig mange år, og den er sterk og lettvinn som ingen ting annet. Kjempefint for tynne fortommer. Anbefales.

Og den er heller ikke "ustabil", så jeg bruker den selv om jeg har all verdens tid ved en vakende ørret :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Turleknuten på alle tørrfluer, bortsett fra myggklekkere som skal "stå" i vannet, der bruker jeg Duncanloop. Den samme knuten bruker jeg på streamere og nymfer, tror flua får mer "liv" når den får gå litt fritt. Turleknuten er fin fordi den styrer godt, du får aldri "microdrag" fordi knuten sitter skeivt. Den er også lett å stramme til uten at siste fem cm mot flua blir seende ut som serpentiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Ka bruker dere som er på Landslaget da, Erik og Lars????:D

 

Er vi tette i knollen som bruker Rio??

 

Har og prøvd Froghair ein del, men dette fikk ikkje eg til med 0,10mm. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre
Er vi tette i knollen som bruker Rio??

Neida' date=' langt ifra! :D Hadde bare lyst til å pirke litt i vedtatte "sannheter"... laugh.png' alt=':lol:'>

 

Noe som har forundret meg mange ganger er at konkurransefiskere (også moderne meitefiskere) ikke blir spurt mer om slikt som fortommer. Er det noe vi bruker mye tid på så er det hvordan vi skal miste minst mulig fisk. En viktig del i dette er naturlig nok fortom og knuter. Fortommen skal sørge for god presentasjon, at tilslaget ikke ryker fortommen og at vi kan få inn fisken så effektivt som mulig. Vi er også opptatt av forskjellige kombinasjoner av oppbygging av fortom og selvsagt tykkelsen og material. Farge spiller også en rolle i enkelte situasjoner.

 

Når det gjelder knuter så varierer dette litt fra person til person, men fellesnevneren er at flueknuten gjøres svakere enn de andre knutene med vilje. Grunnen er enkel - Hvorfor miste hele tacklet hvis man (mot alle odds) skulle være uheldig å sitte fast i bunnen, kvist eller bli "tatt på senga" av storfisk? Den mest vanlige knuten er kirurgknuten. Dessverre gir denne knuten en helt rett fortom inn mot krokøyet, og fungerer derfor dårlig i enkelte tørrfluesituasjoner hvor man ikke vil ha en kabel (avtrykket på vannhinna) som stikker ut fra flua. Da brukes ofte forsterket slukknute for å få en liten krøll på fortommen inn mot krokøyet.

 

Man kan godt si at disse knutene gir store muligheter for brudd på fortommen, men det tar vi igjen (og vel så det) med fersk fortom, riktig materiale og utstyret ellers - link mellom fortom og snøre, selve snøret og stang.

 

Ka bruker dere som er på Landslaget da, Erik og Lars????:D

Selv bruker jeg SA Tippet Material (mest brukt i konkurransemiljøet), Triana Potenza, Riverge Grand Max (fluorcarbon) og Akron Fluoro Stealth (fluorcarbon). De forskjellige behovene avgjør hvilken jeg bruker, men til vanlig fiske er SA mest i bruk. Ved fare for storfisk bruker jeg en shockabsorber mellom fortom og fluesnøret. I Hemsila er denne laaaang, og jeg kan bruke 0.10 uten fare for brudd på en 2 kilos, dersom det skulle være nødvendig. Men det påvirker presentasjonen litt.

 

En ting jeg er nøye med, er om fortommen er fersk eller ikke. ALLTID ny fortom til en konkurranse eller under storfiskjakt. Men det koster... og er verdt hver krone!

 

Jada, jeg vet at ikke alle disse fortomstypene er like lette å få tak i. Dessverre er det slik at de aller fleste har liten eller ingen erfaring med mange av de "beste" fortommene. Grunnen er enkel - Det er de store leverandørene som styrer markedet og det de tar inn, er det som blir tilgjengelig i de aller fleste fluesjappene. De som produserer mest kan gi best pris til importør, og dermed er det deres merker som blir tatt inn. Du står da igjen med fortomsvalg som ikke nødvendigvis er de beste, for deg. Men Rio er ikke dårlig. Det passer bare ikke for meg og mitt bruk. :D

 

Om du er uenig i mine synspunkter, så er det bare fint. Da kan vi forhåpentligvis få en skikkelig debatt om den viktigste linken mellom oss og fisken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Hei Erik!!

Er desverre alt for enig med innlegget ditt(sjokk!! :D )

Men det er vel "litt" hardcore dette?

Det har vel pittelitt mindre å bety for ein som går på fisketur for å kose seg og prøve seg på 2-3 vakende ørreter en ein som nifisker i ein konkuranse?

 

Er ikkje i tvil om at dere(konkuransefiskere)stiller usedvanlig sterkt på dette feltet. 8)

 

Men fordelen med det er jo at du kan bruke jævli med tid på forsking, så kan eg berre få svaret av deg :D

 

Klarere meg veldig bra med det opplegget eg har idag,(med RIO o,l)men det gjør jo ingenting med hotte tips fra eliten.

 

For det ken jo bli vanvittig mye kødd vist du har "feil"oppskrift på fortommen.

Men nå fisker eg berre på pittesmå fisker så eg har ikkje problem med at fisken ryker :D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein

Dette er et veldig spennende tema, det hadde blitt en spennende artikkel hint hint.

 

Den mest vanlige knuten er kirurgknuten. Dessverre gir denne knuten en helt rett fortom inn mot krokøyet' date=' og fungerer derfor dårlig i enkelte tørrfluesituasjoner hvor man ikke vil ha en kabel (avtrykket på vannhinna) som stikker ut fra flua. Da brukes ofte forsterket slukknute for å få en liten krøll på fortommen inn mot krokøyet.[/quote']

 

Betyr dette at du bruker slukknute ved tørrflue fiske ? Jeg har alltid brukt slukknute og har alltid følt at andre fiskere har sett litt rart på meg av den grunn, burde de ikke det?

 

Selv bruker jeg SA Tippet Material (mest brukt i konkurransemiljøet)' date=' Triana Potenza, Riverge Grand Max (fluorcarbon) og Akron Fluoro Stealth (fluorcarbon). De forskjellige behovene avgjør hvilken jeg bruker, men til vanlig fiske er SA mest i bruk. [/quote']

 

Hvilke egenskaper har disse merkene som ikke andre merker har feks rio/froghair++ og hvordan kan vi få tak i disse, fører du noen av dem i Hemsedal? ( det er alltid tomt for fortom i butikken din når jeg kommer så jeg vet ikke hvilke du har hatt)

 

Ved fare for storfisk bruker jeg en shockabsorber mellom fortom og fluesnøret. I Hemsila er denne laaaang' date=' og jeg kan bruke 0.10 uten fare for brudd på en 2 kilos, dersom det skulle være nødvendig. Men det påvirker presentasjonen litt.[/quote']

 

Hva bruker du til shockabsorber?

 

En ting jeg er nøye med' date=' er om fortommen er fersk eller ikke. ALLTID ny fortom til en konkurranse eller under storfiskjakt. Men det koster... og er verdt hver krone![/quote']

 

Hvordan finne ut om fortommen er fersk?? jeg er innom min utstyrpusher så ofte at jeg vet hvor gammel fortommen er, jeg kjøper også såpass mye fortom at han må suplere ofte , men hvordan kan man vite hvor gammel fortommen er dersom man ikke holder øye med disse tingene på samme måte som meg? Jeg vet at froghair har datostempling på spolene sine men jeg stoler ikke på fortom som har hengt i butikken i årevis allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars M

Bruker i likhet med Øystein også slukknuten (dobbel), og mener at dette er en undervurdert knute i fluefiskemiljøet. Den bygger relativt lite, er lett å knyte og er solid.

Ved enkelte anledninger bruker jeg dobbel turleknute , ved myggklekker fiske duncan- løkke, ellers går det i førstnevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den mest vanlige knuten er kirurgknuten. Dessverre gir denne knuten en helt rett fortom inn mot krokøyet' date=' og fungerer derfor dårlig i enkelte tørrfluesituasjoner hvor man ikke vil ha en kabel (avtrykket på vannhinna) som stikker ut fra flua. Da brukes ofte forsterket slukknute for å få en liten krøll på fortommen inn mot krokøyet.

[/quote']

 

Hmm, jo, dette var mer konstruktivt. Men det rokker kraftig ved mitt verdensbilde at du med vilje gjør fortommen svakere ved å lage "griserompekrøll" siste cm ut mot flua? Hvis hensikten er å svekke fortommen, kunne du vel brukt noe med lavere bruddstyrke? Hvordan er krøllefortom bedre på sky fisk? Det blir vel mer støy i filmen når du har 5 cm krøllete fortom, kontra 2 cm i rett linje mot flua?

For all del, dette er muligens smart, Eirk, men når du herjer så kraftig med min religion, må jeg bare stille noen oppfølgingsspørsmål :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[...snip...]

For det ken jo bli vanvittig mye kødd vist du har "feil"oppskrift på fortommen.

Men nå fisker eg berre på pittesmå fisker så eg har ikkje problem med at fisken ryker :D:D

 

Det der har på mange måter vært min innstilling også, men etter en tur på New Zealand for 1 1/2 årsiden, har jeg forandret mening (om ikke praksis, for jaggu mista jeg ikke en fin en i fjor høst også, "du ryker ikke fisk", faen heller :-) Jeg tror knuter og fortom er veldig viktig, og det er min store ambisjon om at jeg skal lære meg noen fornuftige knuter før sesongen starter i år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant

Mange momenter for ei god knute - at den fuktes først og ikke strammes til for hurtig f.eks. slik at det ikke oppstår varmgang som svekker nylonet. Men dette er vel barnelærdom for de fleste her.

Har alltid holdt meg til det som Erik skriver - at dersom noe ryker, skal det være selve krokknuten, eller den ytterste kirurgknuta på fortommen - vil jeg legge til.

Håper du tar deg tid til videre fordypning i fortommer og knuter Erik. Det er en forsømt og undervurdert del av fluefiskerens utstyr! Det snakkes altfor mye om kasting og altfor lite om fortommer som er kjedens svakeste ledd.

8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre
Hmm' date=' jo, dette var mer konstruktivt. Men det rokker kraftig ved mitt verdensbilde at du med vilje gjør fortommen svakere ved å lage "griserompekrøll" siste cm ut mot flua? Hvis hensikten er å svekke fortommen, kunne du vel brukt noe med lavere bruddstyrke? Hvordan er krøllefortom bedre på sky fisk? Det blir vel mer støy i filmen når du har 5 cm krøllete fortom, kontra 2 cm i rett linje mot flua?

For all del, dette er muligens smart, Eirk, men når du herjer så kraftig med min religion, må jeg bare stille noen oppfølgingsspørsmål :?[/quote']

I VM 1997 (USA) satt jeg i båt sammen med Pascal Cognard fra Frankrike. Denne karen er regnet som fluefiskesportens Tiger Woods, og i dette VM'et tok han sin andre VM-tittel individuelt (Beholdning i VM - 3 gull, 1 sølv og 1 bronse + 4 gull i lagkonkurransen. I tillegg så har han flere andre internasjonale titler). Mens vi gjorde oss klare for båtøkta, la jeg merke til at han surret ca. 10cm av fortommen rundt pekefingeren slik at den ble krøllete. Jeg spurte ham om hvorfor (regnet ikke med svar, men der tok jeg feil gitt), og han svarte at det var for å "frigjøre" flua fra fortommen. Istedenfor en kabel som stakk ut fra flua, så ble flua frittstående og mer naturlig. Kabelen lå der, men det var bare noen få prikker i vannflata mellom den og flua. Dessuten fikk han en liten ekstra pause i tilslaget. Når flua ble lagt ut hendte det også at den ble liggende å røre littegrann på seg mens fortommens minne påvirket den. Ofte rører jo fluene litt på seg når de kommer nedover elva. Denne lille bevegelsen er så å si umulig å etterligne på andre måter, og var derfor en kjærkommen bonus. Jeg la også merke til at han brukte slukknuten. Jeg spurte jo selvsagt også om den, og han sa enkelt og greit at den hjalp til å krølle fortommen asymetrisk. Dessuten bemerket han at han ikke gadd å bytte mer enn flua ved et "uhell". Men han sa også at han ikke alltid brukte samme knute. F.eks. på fjærmygg pupper som skulle henge 0-10cm under vannflata brukte ha kirurg slik at han hele tiden visste at de hang riktig og at han hadde fullt utslag ved den minste berøring. Jeg måtte jo spørre karen om effekten av alt dette, og svaret var 15-20% mer fisk. Men som han også sa - Du må selv finne ut om det passer for deg. 8)

 

I årene etter denne hendelsen har jeg gjort noen forsøk med krøllet kontra rett fortom. Og det ga meg mellom 12 og 19% mer fisk med krøllet fortom i de 3 testperiodene jeg gjorde i 1998, 1999 og 2000. Jeg regner med at dette ikke har forandret seg nevneverdig gjennom årene. Fisken kan da umulig ha blitt så mye smartere... :? Så inntill videre fortsetter jeg med å stole på Pascal.

 

Og ja, han slo meg såvidt i båt-økta. Med 1 fisk og omregnet i % - 14,3. Det var bare å begynne testingen... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre
Mange momenter for ei god knute - at den fuktes først og ikke strammes til for hurtig f.eks. slik at det ikke oppstår varmgang som svekker nylonet. Men dette er vel barnelærdom for de fleste her.

Nå blir det nok diskusjon om jeg er riktig vel bevart, men men...

IKKE alle! SA må ikke knytes våt. Denne fortommen har så glatt overflate at dersom du har vann på den blir det et sug som svekker fortommen for mye. Du kan sammenligne det med 2 glassplater og vann i mellom. Bare pass på å ikke dra til knuten for fort! Jeg har alltid mine fortomsspoler i øverste lomme for å unngå at de blir våte ved ekstremvading.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant

Et spørsmål fra almuen her:

Forstår det slik at dere bruker kriurgknuta direkte på flua? Er det en annen knute enn den kirurgen som bruks til å skjøte nylon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre
"du ryker ikke fisk"' date=' faen heller :-) [/quote']

Joda, innimellom så. Det er nå min mening at det er bedre det enn å kjøre fisken for lenge. Dessuten hender det at jeg gjør feil og skader fortommen ved kasting, knyting eller rett og slett fordi heller ikke jeg er perfekt. :shock: laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...