Gå til innhold

Små fluer - tynn fortom.


Gjest Fjellfant

Anbefalte innlegg

Gjest Erik Eikre
Betyr dette at du bruker slukknute ved tørrflue fiske?

Jepp' date=' på døgnfluer. :D

 

Jeg har alltid brukt slukknute og har alltid følt at andre fiskere har sett litt rart på meg av den grunn, burde de ikke det?

Nope, vi er mange flere enn du tror. Mange (skap)slukknutebrukere som ikke tør å stå frem. laugh.png' alt=':lol:'>

 

Hvilke egenskaper har disse merkene som ikke andre merker har feks rio/froghair++ og hvordan kan vi få tak i disse' date=' fører du noen av dem i Hemsedal? ( det er alltid tomt for fortom i butikken din når jeg kommer så jeg vet ikke hvilke du har hatt)[/quote']

Hvorfor er Sporten tom for fortom, tror du? ;) Jeg vil ikke drive noen kampanje for eller imot enkelte merker, bare konstatere at de jeg bruker passer for meg.

 

Hva bruker du til shockabsorber?

Max Gum 0' date='60 til tørrflue og Milo Krepton H.P. 1,6 og 1,8 til tsjekkisk. Til streamer og våtflue/nymfefiske er det bortimot "idiotisk" å bruke det.

 

Hvordan finne ut om fortommen er fersk?? jeg er innom min utstyrpusher så ofte at jeg vet hvor gammel fortommen er, jeg kjøper også såpass mye fortom at han må suplere ofte , men hvordan kan man vite hvor gammel fortommen er dersom man ikke holder øye med disse tingene på samme måte som meg? Jeg vet at froghair har datostempling på spolene sine men jeg stoler ikke på fortom som har hengt i butikken i årevis allikevel.

Man vet vel egentlig aldri hvor fersk den er, men spør om hvordan fortommen er lagret. Er den lagret skikkelig så skal det mye til om den er svekket. Når jeg tenker fersk fortom, tenker jeg - Har spolen vært utsatt for fuktighet, sol eller hengt i butikk uten forpakning i lang tid? Hvis ja på ett eller flere av disse spørsmålene - nærmeste container.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre
Et spørsmål fra almuen her:

Forstår det slik at dere bruker kriurgknuta direkte på flua? Er det en annen knute enn den kirurgen som bruks til å skjøte nylon?

Jepp, samme knute, men ikke mer enn 3 ganger rundt. Slik blir den ørlite grann svakere enn i andre enden hvor belastningen blir annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre
Fikk tips av Mikael B. om å legge fortommen i kjøleskapet. Har du prøvd dette Erik? Er det mye bedre' date=' enn å lagre den på en mørk plass?[/quote']

Er nok det. Jeg har mine i en kald kjeller (ikke under frysepunktet) om vinteren. Dette blir trenings og kosefiskefortom, mens helt nye spoler brukes i konkurranse og til "Julius Umulius" og hans brødre og søstre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning
Etter desse innlegene har eg berre ein ting å si........

 

Å eg som trudde at EG var gal :D:D

 

Velkommen til de gales verden! ;)

 

Tji hi.... :D:D Eg liker det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre
Bruker dobbel slukknute jeg også' date=' og enkel slukknute på de minste fluene.[/quote']

Hej Alle.

Findes der et link til denne "slukknute" ????

Den genkender jeg ikke i det danske sprog, men er blevet vældig interesseret alligevel. :shock:

MvH Torben

Sakset fra nettsiden til Sølvkroken:

 

Enkel slukknute Enkel-slukknute.jpg

 

Denne knuten er svært enkel å lage. Den kan brukes til festing av alle slags kroker. Knuten kan forsterkes med å ta sena 2 ganger igjennom øyet. Dra sena gjennom øyet på kroken. Ta fem runder rundt sena. Plasser enden av sena gjennom den første sirkelen, over øyet og gjennom den store sirkelen. Dra knuten til en form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre
Etter desse innlegene har eg berre ein ting å si........

 

Å eg som trudde at EG var gal :D:D

 

Velkommen til de gales verden! ;)

 

Tji hi.... :D:D Eg liker det ;)

Jeg også! :D Men vi er ikke gale. Jeg har sammen med bla. Lars Magne truffet en virkelig gal mann i Australia. Han hadde bare 2 bilder i hele det enorme huset sitt som ikke var av fisk (bryllupsbildet og av dattera). Til og med på do risikerte du å stange i utstoppet fisk. Hele 2. etasje (sikkert 120 kvadrat) var dedikert fiskeutstyr han hadde brukt tidligere + alle utgivelser fra dag 1 av diverse fiskeblader! Når jeg spurte ham om hva han gjorde når han ikke sto i fluebutikken og solgte utstyr, guidet eller fisket selv (bortsett fra å sove og spise), svarte han - HÆ! Det finnes vel ingen grunn til å gjøre noe annet!?! I fullt alvor :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter desse innlegene har eg berre ein ting å si........

 

Å eg som trudde at EG var gal :D:D

 

Velkommen til de gales verden! ;)

 

Tji hi.... :D:D Eg liker det ;)

Jeg også! :D Men vi er ikke gale. Jeg har sammen med bla. Lars Magne truffet en virkelig gal mann i Australia. Han hadde bare 2 bilder i hele det enorme huset sitt som ikke var av fisk (bryllupsbildet og av dattera). Til og med på do risikerte du å stange i utstoppet fisk. Hele 2. etasje (sikkert 120 kvadrat) var dedikert fiskeutstyr han hadde brukt tidligere + alle utgivelser fra dag 1 av diverse fiskeblader! Når jeg spurte ham om hva han gjorde når han ikke sto i fluebutikken og solgte utstyr' date=' guidet eller fisket selv (bortsett fra å sove og spise), svarte han - HÆ! Det finnes vel ingen grunn til å gjøre noe annet!?! I fullt alvor :shock:[/quote']

 

Ingen over... ingen ved siden..... Scott er GAL!! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Hehe.Eg ender vel opp der deg og.

Tror foreksempel at eg har vert her inne på denne siden KVAR da siden eg blei medlem...Det går i eit eller anna innen fluefiske KVAR dag.

 

Tenker, sover og spiser fluefiske.

 

Pluss at eg har sett av 3 veker av 5 mulige til ein norgesturne på fluefiske.

Skal fylle utstyr i bilen og reise.

Har ikkje peiling kor eg skal, men målet er å bli meir kjent med div elver i norge.

 

Litt off topic men men.

 

Gler meg berre så jævli til våren.................................sukk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert R

Hei Henning

 

Du har jo hørt om datanerd :) Erik og Lars er fiskenerder. Faktisk trur jeg de fleste her inne er fiskenerder. Så lenge man binder sine egne fluer er man en nerd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Erik Eikre
Ka bruker dere som er på Landslaget da' date=' Erik og Lars????:D [/quote']

Selv bruker jeg SA Tippet Material (mest brukt i konkurransemiljøet), Triana Potenza, Riverge Grand Max (fluorcarbon) og Akron Fluoro Stealth (fluorcarbon).

Jeg kan opplyse om at Gero Sportsfiske har Akron Fluoro Stealth (En av de absolutt beste fluorcarbon fortommene som finnes) til kr. 99,- (50m spoler). :D:D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ka bruker dere som er på Landslaget da' date=' Erik og Lars????:D [/quote']

Selv bruker jeg SA Tippet Material (mest brukt i konkurransemiljøet), Triana Potenza, Riverge Grand Max (fluorcarbon) og Akron Fluoro Stealth (fluorcarbon).

Jeg kan opplyse om at Gero Sportsfiske har Akron Fluoro Stealth (En av de absolutt beste fluorcarbon fortommene som finnes) til kr. 99,- (50m spoler). :D:D:D

 

Hehe... såg litt rart på oss han som oppdaga at vi kjøpte 10pk. med Akron på messa i Vikingeskipet laugh.png' alt=':lol:'>

han kjøpte vel også noe selv til slutt.... skjønte vel at her må det være noe... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nielsen,

ble en knute tråd dette ser det ut som, en grei tommelfinger regel er å dele krok str på 3 for å finne fortomspiss tykkelsen, eks krok str 12 = fortomspiss 4x

Det der er vel litt over middels relativt tør jeg mene.

 

Skulle jeg våge meg frampå med en slags oversikt må jeg dele inn etter krokstørrelse og forhold. Det er flere ting som kommer inn i bildet her som f.eks følsomhet, synkehastighet og mono kontra FC. Dette har jeg ikke tatt med. En annen sak er at utstyret skal være tilpasset dette. Fisker ikke med tynne fortommer på ei 6'er stang... osv.... osv....

 

Forhold:

 

Godt med vind og skikkelig oterbris: 0,20 - 0,18

Lett bris med blankere partier: 0,16 - 0,14

Vindstille, kveld/overskyet: 0,14-0,12

Vindstille, dag og sol: 0,12 - 0,10

 

Fluer:

 

Streamere og store nymfer: 0,20 - 0,18

Tørrfluer og nymfer i krok 10-14: 0,16 - 0,14

Tørrfluer og nymfer i krok 16 - 18: 0,14 - 0,12

Tørrfluer og nymfer i krok 20-24: 0,12 - 0,10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant

Det kommer også en del an på hvor man fisker. Er man ute etter ørret som er kroket og satt ut gang på gang stilles det sikkert strenge krav til så tynn fortom som mulig.

Under normalt fiske er dette av litt mindre betydning.

 

Man kan bli forbauset over hvor lite fortomstykkelsen egentlig betyr mange ganger, særlig i litt mer øde trakter der fisken ikke plages av notoriske dyremishandlere med C,S&R støtt og stadg.

(C,S&R: catch, scram and release)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nielsen' date='

ble en knute tråd dette ser det ut som, en grei tommelfinger regel er å dele krok str på 3 for å finne fortomspiss tykkelsen, eks krok str 12 = fortomspiss 4x

[/quote'] Det der er vel litt over middels relativt tør jeg mene.

 

Skulle jeg våge meg frampå med en slags oversikt må jeg dele inn etter krokstørrelse og forhold. Det er flere ting som kommer inn i bildet her som f.eks følsomhet, synkehastighet og mono kontra FC. Dette har jeg ikke tatt med. En annen sak er at utstyret skal være tilpasset dette. Fisker ikke med tynne fortommer på ei 6'er stang... osv.... osv....

 

Forhold:

 

Godt med vind og skikkelig oterbris: 0,20 - 0,18

Lett bris med blankere partier: 0,16 - 0,14

Vindstille, kveld/overskyet: 0,14-0,12

Vindstille, dag og sol: 0,12 - 0,10

 

Fluer:

 

Streamere og store nymfer: 0,20 - 0,18

Tørrfluer og nymfer i krok 10-14: 0,16 - 0,14

Tørrfluer og nymfer i krok 16 - 18: 0,14 - 0,12

Tørrfluer og nymfer i krok 20-24: 0,12 - 0,10

 

Enig i det, god oversikt Rune.. refererte egentlig bare til noe Poul Jorgensen brukte som en tommelfingerregel. Regner han som en kar som har forholdsvis god greie på hva han snakker/skriver om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...