Gå til innhold

Kjøp av synkeline/skyteklump, hvordan velge riktig line?


qwer993

Anbefalte innlegg

Hei, har noen spml om valg av synkeline. Jeg bruker vanligvis en #6-stang (Orvis-rask aksjon) med #7-flyteline, men jeg ønsker enkelte ganger å komme raskt ned, spesielt ved fiske i saltvann fra drivende båt og når sjøørreten går dypere. Jeg planlegger å skaffe en synkeline.

 

1) Bør jeg kjøpe WF eller skyteklump? Hvis skyteklump, bør den være FLYT-SYNK eller SYNK-SYNK for nevnte stang?

2) Hvilken synkehastighet bør linen ha, 3-4-5? Har ikke erfaring med synkeliner.

3) Hvilken AFTM-klasse bør skyteklumpen ha? 6 eller 7? Er det tyngre å holde en skyteklump i luften, enn et WF?

4) Hvor i all verden får jeg tak i en såpass lette synkeliner i osloområdet, kunne ikke finne noen på Nordisk' webshop (shop.nfisk.no) eller xxl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

En synk3-klump gjør sikkert jobben den. Skulle ikke være noe problem å få tak i det i Oslo-området. Alle de store snøreprudusentene har klumper; Scientific Anglers, Rio, Guideline (ja, jeg vet de ikke produserer selv ;) ...) +++

 

Til ei 6'er-stang ville jeg nok prøvd med en klump rundt 14-15g. Men dette er jo veldig inviduelt og bør tilpasses av den som skal bruke stanga selv....kanskje kjøpe en klump i #7 og kappe den litt?

 

En tabell som kan brukes om utgangspunkt.

 

Snøreklasse Snørevekt

5/6 9-13g

6/7 13-17g

7/8 17-21g

8/9 21-25g

8/9 DH 25-29g

9/10 29-35g

10/11 35-42g

11/12 42-48g

 

mjoff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker et helt Vision-snøre som har hurtigsynkende klump (synk 3 eller 4?) og flytende skyteline. Er godt fornøyd med dette...

 

Hvis du vanligvis bruker et #7-snøre på #6-stanga, så ville jeg valgt dette snøret i klasse #6. Det er en tung klump (usikker på lengden), men det skyter voldsomt langt når du bare har klumpen utenfor toppringen..

 

Grunnen til at jeg har valgt et helt snøre med flytende skytedel er at jeg ofte sitter i belly når jeg bruker dette, og da er det ikke gøy hvis skytedelen synker ned og fester seg i svømmeføtter etc etc..

 

Vet ikke hvor du bor, men her jeg bor er det Gero og Torsbua som fører Vision- snører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fins kanskje ikke synk i så lave klasser, nei. Jeg sjekka klumpne jeg har til 6'er stanga og det er n 7'er klump som kappa litt...og intermediate.

 

Hva med å kjøpe ei grainsline (kalles vel også levels-line?) og kappe til? Scientific Anglers har det hvertfall.

 

Så i katalogen nå og Scientific Anglers har synk3 hel-line i klasse 5 og oppover...

 

HOT FLY LINE III sjunkande, WF S - 5,6,7,8,9

 

 

mjoff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Gå for en Uniform sink (synk IV) Scientific Angler. Klasse 6. For tyngre skyts: Dive seven (synk 7, klasse 7) Begge hele liner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du snøret som Flemming snakker om (antar jeg) Kan også gå god for dette og 200 grainern burde gå greit på din stang dersom det er slik at du vanligvis bruker et wf7 på den.

http://visionflyfishing.com/bottom_express.html

Alle visionforhandlere med et minimum av serviceinnstilling bør kunne skaffe dette, ellers er det bare å bestille fra mer velassorterte nettbutikker.

 

Mvh

Rolf J. Fjærbu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...