Gå til innhold

Noen som har råd/erfaringer å komme med?


Gjest Kristian R

Anbefalte innlegg

Gjest Kristian R

Jeg trenger sårt å fornye en del av utstyret før sesongen starter for fullt, men er litt i tvil om hva jeg skal kjøpe. Trenger både stang #3, snelle og vadere. Har sett for meg stang i prisklasse 1500-2000, snelle ca 1000 og vadere ca 2000.

 

Har sjekket litt rundt, og noen av alternativene så langt er:

 

Stang

- Sage Launch

- Streamstix (Kalmarstix 11`1 #3)

- Vision 3Zone

 

Snelle

- Streamstix Troutseeker

- Vision Koma Trout

 

Vadere

- Streamstix HydroDynmics

- Vision Extreme

- Simms Freestone

 

 

Er det noen som har noen erfaringer/råd/tips å komme med om noe av dette? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke si noe annet enn hva jeg hadde valgt :D

Stang Hilevel #3 9`9 (tror den koster 2500,-) eller en Loop yellowline

Snelle: hadde lagt mer i stanga mindre på snella ;)

Vader: vel kjøpte nettopp freestone selv etter gode anbefalinger fra en kompis som bruker utstyret sitt godt over normalen. Simms er jo kjent for kvalitet.

Jeg sier ikke at jeg anbefaler deg noe av dette, men selv hadde jeg valgt slik. Fått meg ei billig backwinder snelle eller en danielson traditional på tilbud eller brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp 'fornyet meg' og hadde en rekke betraktninger og vurderinger. Sukk sier jeg bare. Jeg ikke lagt så mye i snella når budsjettet er slunket. Jeg kjøpte en Guideline Reelmaster til ca 700 kroner. Bremsen er lik den som sitter på REM, som er over dobbelt så dyr. Når det gjelder vadere så tenkte jeg at til å begynne med ville jeg være fornøyd med å være tørr laugh.png' alt=':lol:'> og landet på en Sølvkrokensak til snaue 1000 kroner inklusive sko. Stanga derimot som er hovedredskapet spanderte jeg adskillig mye mer på ( får kona greie på det så sier hun mer enn FY! ) :roll: Skulle jeg valgt en annen billigere stang ville det blitt en Guideline LPXe. Den får du til 2500 kroner hos XXL. Denne prøvde jeg. Spenstig, følsom og fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian R

:shock: takker for alle råd og tips, men hadde vært fint hvis noen har erfaringer med noen av de nevnte stangtypene; launch, kalmar eller 3zone? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Teton

Har du tenkt å fiske med WF-snører er vel ikke Kalmarstixen (11,1 #3) det rette valget.Den fungere nok best med et # 4-5 snøre og er egentlig en svært sær stang.Stanga er vel egentlig beregnet på å holde mye snøre(#3) i luften , men det er kanskje det du er ute etter ;) .

Har en 3zone i #4 , helt ok stang men den virker litt utgått på dato hvis man kan si det slik.Tviler vel på at 3'ern er så mye bedre.. :?

Launchen kjenner jeg ikke ...men skulle veldig gjerne blitt kjent med den :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt en Vision Entrant (sikkert den billigste utgaven) vadebukse i tre sesonger nå. Og har faktisk gått en del med den i skog og kratt. Holder ennå , så jeg er veldig fornøyd! På Finnmarksvidda i fjor ville jeg ikke bære med med vadesko, så jeg kjøpte noen billige lave badesko (det rimer) som jeg brukte , og sokkene rundt vadebuksa tålte utrolig nok det også. Det er jo som kjent litt vierkratt i det nordligste fylket, men det gikk bra! Derfor tror jeg Vision er mye for pengene!

 

Streamstix snella mi kjøpte jeg mot slutten av sesongen i fjor og jeg er veldig fornøyd med den også så langt. Lett, robust og bra bremsesystem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:shock: takker for alle råd og tips' date=' men hadde vært fint hvis noen har erfaringer med noen av de nevnte stangtypene; launch, kalmar eller 3zone? :roll:[/quote']

Kalmarstixen er veldig sær som tidligere nevnt, ingen alroundstang, mer for kastenisser.

Vision 3zone er bra, men den gir ikke noe ekstra, den er jevn men dau og gir ikke mer annet enn følelsen av kopiering av andre stenger. helt grei, men du kan finne mye bedre. 3zone er jo ei typisk nybegynnerstang du raskt vokser fra mener nå jeg :)

launchen har jeg ikke prøvd.

Lpxe er jo ei stang som ikke koster allverdens, men som kaste og fiskemessig kjennes og føles god, det er bare det at den er så stygg hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd alle tre stengene du vurderer og ville uten tvil valgt launchen. Helt objektivt selvsagt ;) Når det gjelder sneller har jeg lite til overs for billige maskinfreste alusneller. Skal du ha en billig og god snelle ville jeg heller vurdert Vision sin grafittsnelle med ath-bremsesystem. Det er en lett, robust snelle med bra brems. Billige ekstraspoler er også et argument. Lyden på den risikerer du å miste etterhvert men den er ikke så viktig synes jeg.

 

Mvh

Rolf J. Fjærbu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyden på den risikerer du å miste etterhvert men den er ikke så viktig synes jeg.

 

Mvh

Rolf J. Fjærbu

 

MÅ jo ha lyd!er jo halve morroa når fisken drar avsted så alle kan høre det :D Loop har en rimelig kompositt-snelle (evotec) med lyd og vanntett bremsesystem.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian R

takk for råd folkens! :D var på villmarksmessa igår, anbefales å ta en tur for de som ikke har vært der ennå. fikk endelig kjøpt meg vadere, og valget falt til slutt på simms freestone. nå gjenstår med andre ord bare stang og snelle.. :roll:

 

nå blir det iallefall ut en tur og vasse litt, forhåpentligvis er sø`n i bettet :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for råd folkens! :D var på villmarksmessa igår' date=' anbefales å ta en tur for de som ikke har vært der ennå. fikk endelig kjøpt meg vadere, og valget falt til slutt på simms freestone. nå gjenstår med andre ord bare stang og snelle.. :roll:

 

nå blir det iallefall ut en tur og vasse litt, forhåpentligvis er sø`n i bettet :mrgreen:[/quote']

Grattis med nye vadere, vi kan se hvem sine som holder lengst :eek:

Fikk du med deg gravel guards også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian R

fikk lurt med meg det ja 8) akkurat vært en tur ute i fjorden, nærmere bestemt rolfsbukta.. vaderne bestod "dåpen" med glans :D

 

så lite til SØ`n, var derimot nok av slukfiskere der.. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian R
Hvordan satt buksa på? Kjente du noe til balleklem uten olabuksa under ? laugh.png' alt=':lol:'>

 

 

Haha, nei, heldigvis kjente jeg ikke no til det :oops:

Buksa satt som et skudd den :D Når er du med på tur igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...