Gå til innhold

Harren gikk berserk!!!!!!!


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Gjest Erik Eikre
Interessant tema dette' date=' men å starte med å si "så presenteres det her et blodbad på Harr midt i gytinga" er en særdeles grunnløs påstand og helt bak mål. Du fortsetter også med å bruke ordet "blodbad" senere i ditt innlegg også. :?: :?: :?:

Var du med på denne turen?????? Sto du i buskene å så noe jeg ikke så???????

Ikke en eneste harr ble kakka i hue, alle ble satt pent tilbake i elva.

So please, start gjerne en slik diskusjon men ikke sleng ut påstander som ikke henger på greip. Synes ikke det spesiellt kuult å bli fremstilt som en "harrslakter". Skal du starte en diskusjon, prøv å få frem fakta før du slenger om deg med påstander om andre. :twisted: :twisted:

Deretter kan vi diskutere på saklig grunnlag.

 

 

Terje Refsahl![/quote']

Hmmm.... Smølaværinger har sin egen uttrykksmåte på lik linje med nordlendinger, trøndere, bergensere osv... Så ikke ta alt så bokstavelig, for det er ikke vondt ment. Jeg kjenner Lars Magne godt og har måttet tåle mye verre utblåsninger enn dette uten at det har hatt noen annen virkning enn at jeg har måttet tenke gjennom det jeg gjør. Pluss at jeg selvfølgelig ganske ofte har fått meg en god latter. Poenget var nok å sørge for at noen reagerte og at det ble en diskusjon. ;)

 

Jeg stiller meg også undrende til at vi freder ørreten om høsten og ofte også hele vinteren, mens harren er fritt vilt året rundt. Ut fra moralske/etiske hensyn skulle vel all fisk ha samme "rettigheter" enten de er av såkalt edel art eller ikke. Til og med ørekyta har faktisk krav på samme behandling som all annen fisk dersom man tar hensyn til dette. Så hvor går grensen?

 

Slik jeg ser det så behandles forskjellige fiskeslag ulikt ut fra forgodtbefinnende. Og det kan se ut som om det er tilpasset våre behov mer enn hensyn til fiskens behov. De som gyter om våren blåser vi i for da har vi gått hele vinteren og ventet på at vi endelig kan begynne å fiske igjen. Om høsten derimot er våre behov er mer eller mindre tilfredsstilt og vi er mye mer hensynsfulle.

 

Eller det logiske forklaringer på forskjellsbehandlingen av de ulike artene??? I så fall trenger jeg og tydeligvis flere andre å bli opplyst.

 

Frem til jeg har fått et tilfresstillende svar på hvorfor fisker jeg ikke på arter som er i gytetida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 85
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Robert R

Gidder da ikke å skrive en A4 side om harrens syklus for at du skal forstå visse ting i livet og ei heller å linke til nettsider der det står om harren.

 

Man forstår da visse ting i livet uten å bli fortalt om alt.

 

Men uansett? Fint at du syntes at det var hyggelig informasjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Det setter jo ting i perspektiv. Man går fra å være misunnelig til å ta på seg rollen som "harrens høye beskytter" over natta. Sånn ler jeg bare av........ :D:D:D:D Snakker om å sette seg selv på en pidestall...........

 

 

 

 

Nå er jeg faktisk misunnelig.... :evil: :evil: Her sitter jeg og ser utover Trondheim i kald vind og harren vaker 15 mil unna meg......

 

Slæpp løs harr i Nidelva og i laksedelen :):) Da vil det bli morro her også :mrgreen:

 

Du svarte jo fint på det her da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert R

jepp, enig i det, men leste ikke at det ble kroka så mange. Så beklager på det sterkeste at jeg ikke leste innlegget godt nok og skjønte godt at den kom, bare viste ikke når jeg ble 'tatt' for mitt første innlegg.

 

Fisker da etter gytefisk jeg også, tidlig på våren på Røros og kroker harr, men har aldri opplevd det store antallet som fremdeles er 70-80 harr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre
jepp' date=' enig i det, men leste ikke at det ble kroka så mange. Så beklager på det sterkeste at jeg ikke leste innlegget godt nok. Artig å kroke fisk, uansett årstid, men må bare skille ut hva som er riktig.[/quote']

Har antallet noe å si? Sånn rent bortsett fra at det enorme antallet fisk på et sted tyder på at man har funnet gyteområdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert R
harrens høye beskytter

 

Å, utrolig for mye som forandres. Nå er jeg den som dumma seg ut fordi jeg ikke leste alt, men den som kroka 80 gytefisk liksom er redda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert R

Syns antallet har noe å si ja. Erik mener at det å kroke en som 80 er like galt, det er vel mere galt å kroke 80 vel?

 

Altså man fisker ikke etter gytefisk så da blir etikk et tema, den blander jeg meg ikke i fordi jeg selv fisker etter gytefisk på våren, altså etter harr.

 

Ta det med ro Terje, fisker etter gytefisk jeg også samt blant flere. Se bare på fangsrapporter på flere fora. Det er bare det at Harren ikke er så respektert slik som ørreten. Ørreten er en mere juvel blant oss gale fiskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Hei Erik!

Jeg synes det du skriver er saklig og godt. Det liker jeg.

Jeg skal gjerne ta dette til etteretning, uten at jeg kan si at jeg har dannet meg en helt klar mening enda. Forøvrig har jeg aldri ment at harren er mindre verdt enn ørreten og kan derfor behandles på en dårligere måte.

Tro heller ikke at dette er noe jeg ikke er opptatt av. Jeg har snakket med flere om det som skjedde og ihvilken grad man bør la harren være i fred eller ikke så tidlig på våren.

Når du kommer over et slikt fiske som vi hadde, er det lett å bli revet med. Selvfølgelig var det gøy, og selvfølgelig ble fisken satt ut igjen med respekt og forsikighet. Det betyr da ikke at man ikke tenker igjennom det etiske rundt det som skjedde. Jeg kommer garantert til å ta dette til etteretning.

 

Når det er sagt blir jeg litt oppgitt over alle "besservissere" som er så til de grader opptatt av fiskens beste. Dette er nemlig noe jeg tror mindre og mindre på. De samme personene som hevder de er så jæ......opptatt av fiskens beste, står avbildet med pokaler og diplomer etter å ha vunnet konkurransen om å få flest fisk eller størst fisk eller hva f.... de måtte ha oppnådd......

Hvis vi fluefiskere er så til de grader opptatt av fiskens beste, så hadde vi vel ikke fisket i det hele tatt??????

Kanskje vi skulle begynne å kalle en spade for en spade og innrømme at vi er opptatt av vårt eget beste, og at elva/vannet er så suverent at vi sjøl kan ha store opplevelser med masse stor fisk så vårt ego kan få fritt utløp.

Sannheten er vel at vi lager en forvaltning av elvene som til slutt skal komme oss mennesker til gode, og ikke fisken???? Vi skal bare sørge for at det er stor nok fisk å fiske på til enhver tid.

Hvem er det som drar på fisketur med utgangspunkt i hva som er fiskens beste. Bullshit, vi drar på fisketur for å få fisk og gjerne få jakte den langt over kiloen. Ergo er forvaltningen laget for oss mennesker først og fremst.

 

Terje Refsahl!

 

 

Interessant tema dette' date=' men å starte med å si "så presenteres det her et blodbad på Harr midt i gytinga" er en særdeles grunnløs påstand og helt bak mål. Du fortsetter også med å bruke ordet "blodbad" senere i ditt innlegg også. :?: :?: :?:

Var du med på denne turen?????? Sto du i buskene å så noe jeg ikke så???????

Ikke en eneste harr ble kakka i hue, alle ble satt pent tilbake i elva.

So please, start gjerne en slik diskusjon men ikke sleng ut påstander som ikke henger på greip. Synes ikke det spesiellt kuult å bli fremstilt som en "harrslakter". Skal du starte en diskusjon, prøv å få frem fakta før du slenger om deg med påstander om andre. :twisted: :twisted:

Deretter kan vi diskutere på saklig grunnlag.

 

 

Terje Refsahl![/quote']

Hmmm.... Smølaværinger har sin egen uttrykksmåte på lik linje med nordlendinger, trøndere, bergensere osv... Så ikke ta alt så bokstavelig, for det er ikke vondt ment. Jeg kjenner Lars Magne godt og har måttet tåle mye verre utblåsninger enn dette uten at det har hatt noen annen virkning enn at jeg har måttet tenke gjennom det jeg gjør. Pluss at jeg selvfølgelig ganske ofte har fått meg en god latter. Poenget var nok å sørge for at noen reagerte og at det ble en diskusjon. ;)

 

Jeg stiller meg også undrende til at vi freder ørreten om høsten og ofte også hele vinteren, mens harren er fritt vilt året rundt. Ut fra moralske/etiske hensyn skulle vel all fisk ha samme "rettigheter" enten de er av såkalt edel art eller ikke. Til og med ørekyta har faktisk krav på samme behandling som all annen fisk dersom man tar hensyn til dette. Så hvor går grensen?

 

Slik jeg ser det så behandles forskjellige fiskeslag ulikt ut fra forgodtbefinnende. Og det kan se ut som om det er tilpasset våre behov mer enn hensyn til fiskens behov. De som gyter om våren blåser vi i for da har vi gått hele vinteren og ventet på at vi endelig kan begynne å fiske igjen. Om høsten derimot er våre behov er mer eller mindre tilfredsstilt og vi er mye mer hensynsfulle.

 

Eller det logiske forklaringer på forskjellsbehandlingen av de ulike artene??? I så fall trenger jeg og tydeligvis flere andre å bli opplyst.

 

Frem til jeg har fått et tilfresstillende svar på hvorfor fisker jeg ikke på arter som er i gytetida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Først må jeg opplyse om at vi var to som fisket den aktuelle dagen. Vi fikk ca 40 harr hver oss.

Tror du Robert , at du som selv innrømmer at du fisker harr i den aktuelle tiden, at du hadde stoppet opp etter en harr eller to hvis du var i samme situasjon???? Her vaket det ganske jevnt og trutt, og du hadde da gitt deg etter et par harr??? Sorry, men det tviler jeg på at du hadde.

 

Ikke skjønner jeg poenget ditt om at antallet har noe å si i denne sammenhengen heller!!!!!!!!

 

Jeg vil også understreke at jeg ikke på noe tidspunkt har ment at harren er mindre verdt som individ enn ørreten.

 

Terje Refsahl!

 

Syns antallet har noe å si ja. Erik mener at det å kroke en som 80 er like galt' date=' det er vel mere galt å kroke 80 vel?

 

Altså man fisker ikke etter gytefisk så da blir etikk et tema, den blander jeg meg ikke i fordi jeg selv fisker etter gytefisk på våren, altså etter harr.

 

Ta det med ro Terje, fisker etter gytefisk jeg også samt blant flere. Se bare på fangsrapporter på flere fora. Det er bare det at Harren ikke er så respektert slik som ørreten. Ørreten er en mere juvel blant oss gale fiskere.[/quote']

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er sagt blir jeg litt oppgitt over alle "besservissere" som er så til de grader opptatt av fiskens beste. Dette er nemlig noe jeg tror mindre og mindre på. De samme personene som hevder de er så jæ......opptatt av fiskens beste' date=' står avbildet med pokaler og diplomer etter å ha vunnet konkurransen om å få flest fisk eller størst fisk eller hva f.... de måtte ha oppnådd......

[/quote']

 

Em.... Hvis jeg er en av dem såkalte pokalvinnerne du snakker om her.... så

må jeg fortelle deg en ting...

Ja jeg er en konkurransefisker, og konkurranser blir som regel lagt til plasser der det er overbefolket med fisk, og da er vi med på å ta opp mest mulig små fisk der for å bedre forholda for andre fiskere som liker at det blir litt størrelse på fisken.( denne fisken går som regel til instutisjoner som gjerne tar imot litt fisk)

Nå vi ikke fisker på overbefolket område så blir fisken satt omhyggelig ut igjen. og om jeg da sitter igjen med en pokal for å ha vært med på litt kultivering, så skjønner jeg ikke at det skal være så ille..... :roll:

Hvis noen er så missunnelig på disse pokalene, så kan dere får dem!

Her står dem stor sett bare og samler støv!

 

Og dette med kultivering er selvfølgelig med tanke på fiskeren, men også fiskens ve og vell....

Tror du hvis fisken fikk velge..... om den ville vært i et overbefolka vann med lite mat igjen til hver enkelt eller om den hadde vært en plass der det ikke hadde vært sånn kjemping etter maten....Bare for å sette dette litt på spissen! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Nå kjenner jeg flere som driver med konkurransefiske, og utifra det jeg har hørt så fiskes det ganske ofte på steder som slett ikke er overbefolka av småfisk. Har også hørt flere historier som sier noe helt annet enn at fisken blir satt pent ut igjen, hvis den i det hele tatt blir satt ut igjen. Tidspress og om å gjøre å få flest mulig fisk på kortest mulig tid, er vel strengt tatt ikke de beste forutsetninger for å gjøre det best mulig for fisken.

Tviler også særdeles stekt på at konkurransefiske handler om å delta i fiskekultiverings prosjekter. Hvis man er så opptatt av fiskekultivering så finnes det vel andre måter å gjøre det på enn å vise hvem som er best til å fiske.

 

Forøvrig vet jeg veldig godt hvor fisken ville ha likt å vært med tanke på matfatet. Jeg har godt over 100 fiskedager i løpet av sesongen og har holdt på med dette lenge nok til å vite slikt. I løpet av en sesong tar jeg sjelden med mer enn 3 fisk hjem til mat, så jeg har mine tanker og meninger om hva som er riktig forvaltning. Det betyr allikevel ikke at jeg er utlært, så jeg tar imot all saklig argumentasjon.

 

Det er også mulig at du har rett med tanke på harrfiske om våren og jeg skal absolutt ta det til etterretning, men jeg har ikke kommet til en ensidig konklusjon enda.

Livet har lært meg at det finnes mange veier til endestasjonen, og derfor blir jeg antakelig aldri utlært. Uansett er jeg iallefall villig til å lytte til hva andre har å si, det er da noe..........

 

Når det er sagt blir jeg litt oppgitt over alle "besservissere" som er så til de grader opptatt av fiskens beste. Dette er nemlig noe jeg tror mindre og mindre på. De samme personene som hevder de er så jæ......opptatt av fiskens beste' date=' står avbildet med pokaler og diplomer etter å ha vunnet konkurransen om å få flest fisk eller størst fisk eller hva f.... de måtte ha oppnådd......

[/quote']

 

Em.... Hvis jeg er en av dem såkalte pokalvinnerne du snakker om her.... så

må jeg fortelle deg en ting...

Ja jeg er en konkurransefisker, og konkurranser blir som regel lagt til plasser der det er overbefolket med fisk, og da er vi med på å ta opp mest mulig små fisk der for å bedre forholda for andre fiskere som liker at det blir litt størrelse på fisken.( denne fisken går som regel til instutisjoner som gjerne tar imot litt fisk)

Nå vi ikke fisker på overbefolket område så blir fisken satt omhyggelig ut igjen. og om jeg da sitter igjen med en pokal for å ha vært med på litt kultivering, så skjønner jeg ikke at det skal være så ille..... :roll:

Hvis noen er så missunnelig på disse pokalene, så kan dere får dem!

Her står dem stor sett bare og samler støv!

 

Og dette med kultivering er selvfølgelig med tanke på fiskeren, men også fiskens ve og vell....

Tror du hvis fisken fikk velge..... om den ville vært i et overbefolka vann med lite mat igjen til hver enkelt eller om den hadde vært en plass der det ikke hadde vært sånn kjemping etter maten....Bare for å sette dette litt på spissen! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert R
Tror du Robert , at du som selv innrømmer at du fisker harr i den aktuelle tiden, at du hadde stoppet opp etter en harr eller to hvis du var i samme situasjon????

 

Hei igjen Terje.

 

Nei

 

Livet har lært meg at det finnes mange veier til endestasjonen, og derfor blir jeg antakelig aldri utlært. Uansett er jeg iallefall villig til å lytte til hva andre har å si, det er da noe..........

 

Syns slike innlegg er utrolig bra å lese, spesielt når Terje utrykker seg slik er han åpen og er villig til å mota info for å bli bedre.

 

Terje sitter inn med masse info som igjen jeg kunne også lært av. Det er da derfor vi er her.

 

Lars ønsket vel å få litt temperatur angående ørret og harr og hva som er forskjellen siden han nevner det i et innlegg.

 

Det er da vel slik at noen av oss respekterer harr mere enn andre, men ørret er på lik linje hos folk flest.

 

Folk som oss kroker fisk fordi vi syns det morsomt og tilfredstillende, men er veeeldig forsiktig med å slippe den løs igjen....

 

Hadde vi tenkt på fiskens beste er jo saken klar.

 

Hva med laksefiske da???? Laksen går opp i elvene for å gyte :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner jeg flere som driver med konkurransefiske' date=' og utifra det jeg har hørt så fiskes det ganske ofte på steder som slett ikke er overbefolka av småfisk. Har også hørt flere historier som sier noe helt annet enn at fisken blir satt pent ut igjen, hvis den i det hele tatt blir satt ut igjen. Tidspress og om å gjøre å få flest mulig fisk på kortest mulig tid, er vel strengt tatt ikke de beste forutsetninger for å gjøre det best mulig for fisken.[/quote']

Hvis du leser hva jeg sier, så ser du at jeg ikke sier at vi alltid fisker på plasser som er overbefolket.

Når vi fisker på plasser der den skal settes tilbake, så bruker vi keepnett og setter den i. Så tar kontroløren av seg resten.Det er nemmelig kontroløren som skal ta ut kroken, måle fisken og sette den tilbake. Og har vi kke nok kontroløere så måler vi for hverandre etter endt økt. Da har vi ikke så dårlig tid...

Og fisken MÅ behandles pent. Død fisk i keepnettet får du null poeng for!

Og null poengere er vel ikke noe en konkurranse mann liker??

 

Tviler også særdeles stekt på at konkurransefiske handler om å delta i fiskekultiverings prosjekter. Hvis man er så opptatt av fiskekultivering så finnes det vel andre måter å gjøre det på enn å vise hvem som er best til å fiske.

Det finnes sikkert bedre metoder for kultivering.

Men hvis du ser på vann som vi har brukt regelmessig' date=' så tur jeg du vil si at vi har gjort en fantastsik jobb!

 

Det betyr allikevel ikke at jeg er utlært, så jeg tar imot all saklig argumentasjon.

Ingen er vi utlærte og kommer aldri til å bli det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Der er vi i alle fall eninge om noe. Jeg tror jeg også ville valg fela enn å fiske laks. Antakelig like uinteressant begge deler for mitt vedkommende. :D:D

 

Hva med laksefiske da???? Laksen går opp i elvene for å gyte :shock:

 

:-({|= setter meg heller ned å spille fele enn å fiske laks!!

Dem som er int. i laks får heller svare på det.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Vi kan jo diskutere effekten av konkurransefiske og/eller laks i annen tråd kanskje. :roll:

 

Mine tanker om fredningstid er basert på at ørret som regel er fredet fra 15. eller 20. september og gjerne ut hele vinteren. Det er svært sjelden at den gyter i september, men som regel i oktober eller november. Altså er fredningstiden fastsatt for at fisken skal få fred en god stund før gytingen. Eller mener dere at denne fredningen er av hensyn til bøndene? ;)

 

Hvorfor det ikke er slik for harr er et mysterium for meg. Men hvis noen kan fortelle meg hvorfor og at denne forklaringen overbeviser meg om at det bør være slik, så er alt i orden og jeg blir klar for fisketur til glomma på et blunk. 8)

 

En ting til - Dette er ikke spørsmål jeg stiller meg av hensyn til enkeltindivid, men av hensyn til arten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har du blitt skuffet hver gang jeg har snakket med deg Erik, da jeg har fortalt at jeg enda ikke har lest denne tråden... Slik! Nå er det gjort og her kommer mine første tanker :arrow:

 

Hmmm... Jeg sliter når jeg skal stå til rette foran Perleporten skjønner jeg. Jeg fisker etter harr, gjedde og laks. De to sistnevnte fikser jeg etter kun i gytetiden. Har egentlig aldri hatt dårlig samvittighet heller, men nå har jeg aldri hatt stor grunn til det da siden 1: det er lovlig 2: jeg får skjelden eller aldri fisk :shock: Skulle det være at jeg hadde hatt dårlig samvittighet måtte det i tilfelle være på grunn av etiske betraktninger ved å plage gyteklar fisk. For å gå veldig langt og bikke over til å bli litt usaklig kan man jo tenke seg om det er mer uforskammet å plage gravide kvinner mot for å plage en jomfru (teller ikke med Maria). Det er jo egentlig det, er det ikke? Vi reagerer litt sterkere om vi hører om slikt. MEN tar gytefisk bemerkelsesverdig mer skade av å smake kroken enn utenom gytingen? Blir gytingen hemmet av at fisken har dinglet litt i kroken til Hr. Refsahl med fler? Jeg tror at det er mange betraktninger som ligger til grunn for at harren ikke er ferdet i gytetidene. For det første VAR det ikke forferdelig mange som fisket tidlig på våren før. Det ble skjelden satt tilbake fisk tidligere og fisk som ble tatt opp ble nok som oftest spist. Altså har ikke fiskepresset på gyteharr vært stort. Harren har vel heller aldri vært særlig utryddingstruet eller i fåtall. Snarere tvert i mot er det ofte litt for mye av den til at det er gunstig i forhold til slik vi praktiserer forvaltning av feks ørret og røye (bare se på en som fisker tsjekkisk... han flytter seg ikke mange metrene før en ny harr er lurt opp en tur hvis han finner standplasser og bettet er bra. Slike oppsamlinger av ørret har jeg aldri sett og det er ikke bare på grunn av at ørret er mer sky enn harr).

 

Foreløpig har jeg valgt å konkludere slik: Jeg fisker gyteharr (eller gjedde og laks for den saks skyld) så lenge følgende kriterier er innfridd: 1. Det skal være lovlig 2. Det skal ikke være fare for/vist tydelige tegn til at fisken er under feil forvaltning tatt i betraktning av at det er sportsfisk (altså slik vi betrakter det for fiskerens beste). 3. Så lenge jeg ikke kjenner til noe annet enn at gyteharren klarer seg tilnærmet like bra etter en kort fight som en sommerharr ville gjort.

 

Jeg vet ikke hva du ender opp med Erik, men du er velkommen til å bli fiskemunk sammen med oss når som helst i Glomma laugh.png' alt=':lol:'> Ta gjerne den tiden du trenger for å finne ut hva som er rett.

 

Levi Tyriberget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt flaut å innrømme det, men jeg har faktisk ikke reflektert så mye over problemstillingen tidligere. Vi fisker jo på gytetorsk om vinteren, og gjedde og harr om våren som om det skulle være den naturligste ting i verden... :roll:

 

Jeg tror Levi oppsummerer det ganske bra. 1) Det er lovlig og 2) det finnes gjerne mengder av fisk igjen selv om vi skulle ta opp noen gytere.

Det er altså kun arter som overvåkes og forvaltes som fredes.. Er det økonomiske årsaker som står bak.. :-k

 

Under praktisk fiske skiller nok de forskjellige artene seg en del ut under gyting. Ørretten og laksen er som kjent aggressive, men jeg har aldri hørt at gjedda, torsken eller harren skal være lettere å ta under gyting. Litt usikker på harren, men gjedde og torsk har jeg ikke erfart som "lettere" midt under gyting. Hvis dette stemmer så er altså ørret og laks et lettere bytte for en streamer under gyting....

 

Når det gjelder det etiske, så får jeg et forklaringsproblem. Som Erik skriver, så kan heller ikke jeg se noen logisk forklaring på hvorfor én art skal fredes, men ikke de andre. Men men, så lenge det er lovlig så ser jeg ingen grunn til å angripe de som fisker lovlig på disse artene som det finnes så mange individer av, og da blir det ett fett om man setter ut 2 eller 30 eksemplarer...

 

Noen som vet om slike problemstillinger er tatt opp i fora for forskere og forvaltere tidligere...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Det var da heller ikke noe forsøk på å angripe noen fra min side. Bare det at jeg stiller spørsmål ved hvorfor det er slik og at jeg selv ikke liker å skille mellom artene. Fisk er fisk liksom...

 

At det er lovlig betyr ingen verdens ting for meg siden det er samvittigheten som råder. At jeg kan ta mellom 50 og 60 harr på en dag betyr ikke at bestanden tåler det. Forskjellen slik jeg ser det er at hvis jeg tar dem mens de er i topp kondisjon så tåler de behandlingen bedre enn når de er i gyteperioden. For det første har jeg forstått det slik at gyting er en stor påkjenning og for det andre har harren gjennomgått en vinter med mindre tilgang på mat før denne aktiviteten. Jeg kan også skyte inn at jeg ikke liker å bedrive C&R på f.eks. ørret når det er for varmt (18+) i vannet. Rett og slett fordi jeg tror (av hensyn til sixpack moderer jeg meg selv) jeg at den tåler mindre under slike forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...