Gå til innhold

DYRET - steg for steg.......


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Her følger en bindebeskrivelse i bilder av DYRET, en skikkelig killer av en vårflue.

Husk å klippe hacklet på undersiden og gjerne også på oversiden.

Jeg kunne sikkert ha vært enda mer detaljert i bindebeskrivelsen, men sannsynligvis holder dette.

 

Terje Refsahl!

 

 

[attachimg=1]

[attachimg=2]

[attachimg=3]

[attachimg=4]

[attachimg=5]

post-0-13949846410892_thumb.jpg

post-0-13949846411392_thumb.jpg

post-0-13949846412043_thumb.jpg

post-0-13949846412782_thumb.jpg

post-0-13949846413283_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det? Mente han begynte bakfra med å binde inn hjortehåra, og når han gikk framover med bindetråden lot han hjortehåra binde seg inn rundt hele krokstammen...hvis dere skjønner hva jeg mener? På mine fluer er det dermed hjortehår både over og under krokøyet, omtrent som på en SC... men tror dette bare er en bagatell... Flua funker hvertfall knakandes godt laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Tipper begge varianter fungerer like godt! :D

Kjenner jeg Staffan rett så har han helt sikkert bundet den som du beskriver, for så å finne ut at man kan spare ytterligere noen sekunder på å gjøre det enda raskere og enklere. laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'>

Jeg sjekka "Bare ett kast til" og der binder han den på den måten jeg har gjort det.

Forøvrig kan jeg tenke meg at ved å binde slik Fastfisk beskriver, vil flua muligens få enda bedre flyteevne.

 

Terje Refsahl!

 

 

Er det? Mente han begynte bakfra med å binde inn hjortehåra' date=' og når han gikk framover med bindetråden lot han hjortehåra binde seg inn rundt hele krokstammen...hvis dere skjønner hva jeg mener? På mine fluer er det dermed hjortehår både over og under krokøyet, omtrent som på en SC... men tror dette bare er en bagatell... Flua funker hvertfall knakandes godt laugh.png' alt=':lol:'>[/quote']
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Takker!!!

 

Jeg foretrekker halen såpass lang, da jeg tror det sikrer en enda bedre avtrykk på vannet. Jeg har stort sett alltid brukt ca denne lengden på halen, og det fungerer fint.

Foreslår at du prøver deg frem her.

 

Terje Refsahl!

 

Fine bilder' date=' Terje :D Men skal halen være så lang?[/quote']
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Berg

Jeg lærte å binde dyret av Staffan på følgende måte, uten at dette har noe med sluttproduktet å gjøre:

 

Holde hjortedyr-hårene i spissen mellom tommel- og pekefinger. Binde inn bunten bakers på krokskaftet, løfte opp bunten og surre i åpne turner framover til festepunktet foran. (Transportetappe) Deretter legge ned hårbunten, feste bunten med alle hårene oppå krokskaftet (det SKAL være en slik samlet bunt som på bildene til Terje).

 

Deretter surre ned (komprimere) hårbunten i ganske åpne turn bakover, feste inn hacklet, dubbe tråden og deretter flua, surre hacklet i åpne turn framover, binde av hacklet, V-klippe og ferdig.

 

"Halen" er ikke først og fremst det, men profilen av vingene til vårflua. Den er jo også en stabilisator og et flyteelement. Det er ikke noen unødvendig overvekt på denne flua, slik det blir på vårflue-imitasjoner der vingen ligger over vannet og presser flua ned.

 

Jeg eksperimenterer mye med fluevalg i Renaelva. Setter ofte på ei flue jeg ikke har tror på og mye annet rart. Jeg har fått veldig mange ørret og harr på CDC-imitasjoner og annet, men har til gode å finne fluemønstre som overgår Dyret og Devilbug som fiskefangere under vårfluefiske. Den eneste egentlige forskjellen på disse to fluene, er at Devilbug ikke har hackle. Silhuettmessig er de NESTEN identiske for fisken når de fiskes tørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Terje Refsahl

Hvilke krokstørrelser binder dere denne på?

 

Normalt binder jeg den på 10-12-14 :)

men siden det går mest i tmc 102 y så blir det 11-13-15 (mest de to første).

 

Terje!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

er det vanlig å ha såpass langt hackle på dyret?  :D

 

En smaksak, Ulv :D

Jeg sørger for å variere litt. Synes av og til det funker bra å overdrive hackle lengden ;D

Får jo litt mer å flyte/stripe på også :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det vanlig å ha såpass langt hackle på dyret?  :D

 

Ifølge Staffan skal hackelet være av god lengde. Dette gir flua liv, samt imiterer de lange bakbeina godt.

Dyret er ei rein siluettflue. Og som Jostein sa, halen imiterer vingen!

Kjempeflue som bør finnes i enhver vårfluekolleksjon, også til de som fisker laks med tørrflue.

 

Terje! Se å skaff deg skikkelig vinterpels. Synes hårene dine er en smule glissent....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

sitat Gunnar bingen

 

"--------------------------------------------------------------------------------

Flua skal klippes under, både på grunn av siluett,

og luftboblen som piggsveisen lager ved striping "

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Friserer dere alltid Dyret på undersiden?

 

Jeg ser at Terje gjør, opphavsmannen Gunnar Bingen gjør det på http://www.renaelva.net/forum/index.php?topic=27.0 , men Staffan har ikke gjort det i boka hans.

 

 

 

Det er nok bare bilde som lyver litt i boka til Staffan, den er frisert på undersiden ;D ;D Det står også i teksten under bilde.

 

Gunnar Bingen friserer flua både på under og oversiden, så vidt jeg vet :D

 

Her er Gunnar`s steg for steg: http://www.renaelva.net/forum/index.php?topic=27.0

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Takk for hjelpen!

Ok, da blir det fram med saksen for å frisere helgens produksjon.

 

Godt det var denne veien jeg tok feil, jeg ville slitt mye mer om jeg skulle lime palmerhackelet på igjen med superlim!  ;D

 

 

Ett lite tips til. Jeg varierer litt mellom å klippe under og over, og og kun klippe under mens jeg lar det over være igjen. Får litt mer å stripe flua på da, synes jeg.

Sjansen for tvinn øker noe, men har igrunn aldri vært noe stort problem. En liten saks i lomma ved elva kan være greit hvis man ønsker å frisere bort på begge sider ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Hvordan er denne fluen med tanke på propelering? Bruker dere tykkere fortom en vanlig for å kompansere for dette?

 

Klipp den på over og undersiden som orginalen, og det er ikke noe probelm :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...