Gå til innhold

Hjelp til kasteproblem.


Bananlars

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Nå begynner jeg å bli ganske frustrert over kastingen min så håper noen kan komme med tips :)

Problemet mitt er at på vei fremover slår ofte flua ned i bakken, jeg har prøvd med pauser og ikke såå lange pauser, men flua vil ned i bakken. Utstyret jeg bruker er en Redington wayfarer #5 med SA GPX snøre #5.

Vil påpeke at jeg ikke har samme problem med SØ stanga, en TFO ticr klasse 7.

 

Håper på litt hjelp så jeg slipper å kaste bort 200 fluer til sommer`n også :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis flua kommer nedi bakken på veien framover, betyr det at flua/fortomen er underst i bukta når den ruller ut? Jeg regner med at det er framkastet du beskriver. Dvs. fra stanga passerer deg til du stopper..

 

Hvis det jeg skisserer er tilfellet så driver du å dytter i stedet for å trekke snøret/stanga etter deg under kastet. Jeg har sett en del varianter på dette, de har det litt for travelt med å stikke fram stangtuppen. I ekstreme tilfeller kan flua slå nedi på veien framover. Og i mange andre tilfeller blir det griserumper, knuter på fortom og annet snadder.

 

Hva slags stangføring bruker du? Ut til siden, skrått ut til siden, rett opp og ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at du ikke får griserumper :D Siden snøret går i bakken er det sikkert mangel på fart. Trur nok du bare skal heve stangføringen litt og sette litt mer fart på snøret.

 

Til nesten alt av fiskesituasjoner hvor du bruker overhåndskast er det svært lite behov for laaang stangføring. Hvordan er det med den?

 

Kanskje du har en liten "ned-opp" bevegelse i framkastet ditt. Uansett så er fluekasting enkle prinsipper. Noe av det viktigste er refleksjon og feilsøking. Jeg synes det også er moro og lærerikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksperimenter litt med kastesektoren Larsen, det er en grei start. Du kan fint kaste med åpne bukter ved kortere stangføring. Det er aksellerasjonen på stanghånda og trekkhånda som bestemmer dette. Samt bråstoppen da self. Til mesteparten av min kasting på fisketurer foregår fram- og bakkast mellom 11 og 13. Lek deg mye med dobbelttrekket: Raskt, hardt, løst, forsinket (mot slutten av kastet) og se hvordan det påvirker buktene dine.

 

Når jeg driver med "plenfiske" synes jeg det er gøy med sylkvasse bakkast. Da starter jeg trekket i siste halvdel av bevegelsen og setter voldsom fart og formelig "stempler" bråstoppen. Timer du dette riktig får du ekkelt trange bukter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også det problemet med trange bukter der flua hang seg fast i snøret. Jeg fikk en dreven fluefisker til å se på, og han arresterte meg med en gang..... I stedet for å føre underarmen fremmover i avslutningen av kastet, skal du avslutte med albuen ved hofta og husk bråstoppen og ikke rykk igang snøret fra bakslengen. Ikke kast snøret. SLYNG det. Jeg fulgte rådene, og vips så var problemet løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Et tips som fungerer: Fest blikket høyt. Gjerne i toppen på noen høye trær i nærheten.. Resten av kroppen gjør det hodet gjør :) Husk å ikke få tilsvarende lav baksleng.. Fordelen her er også at stange spennes med mer "kropp", som igjen gir bedre oppspenning av stanga ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips her. Ser at noen gir fremslengen skylda for problemet med at flua subber bakken bak deg. Jeg kan imidlertid ikke helt fri meg fra tanken på at det kanskje er bakslengen din det er noe i veien med. Dårlig eller manglende bakre stopp gir en stor åpen bukt som lett klinker flua i bakken når fremslengen starter. Bare en tanke altså, og det er fullt mulig jeg feiltolker situasjonen. Utelukk ihvertfall dette alternativet før du begir deg inn på de mer tekniske løsningene.

 

En kontant bakre stopp og ikke noe slaskete håndledd vil i så fall være rette medisin ;)

 

Mvh

Rolf J. Fjærbu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke helt hvorfor denne bråstoppen er så viktig.. :oops: :oops: Fordi jeg tenker at snøret allerede har fart og ikke vil stoppe før en stund etter at hånden har foretatt bråstoppen.

Sa jeg at jeg sliter noe j.... med kastingen min? laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bråstoppen "setter" bukta og bestemmer retningen på den. Man kan kanskje også si at bråstoppen overfører stangas retning og moment til snøret og snørebukta ?

Mvh

Rolf J. Fjærbu

 

Nå forsto jeg faktisk litt :) Veldig viktig , etter bråstoppen, å holde stang og hånd i ro i samme stilling altså. Ikke lett. Må trene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv slitt litt med kastingen, men etter mange gode tips, har jeg kommet fram til at et stivt håndledd og sen og forsiktig dobbeltrekk er hemmeligheten.=) Til du som startet tråden ville jeg sitt veldig på stang føringen i bakslengen din, kunne høres ut som du åpnet bukten i bakslengen, det gjør at når en drar til på framslengen så drar du teoretisk snøre ned mot bakken.

 

Tips: Stivt håndledd, forsiktig start på framsleng (0 - 100)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen
Dette sa du ikke noe om på kurset i fjor Pål :D:D Det med blikket høres fornuftig ut' date=' skal plenteste alle tipsene i morgen :)

 

Pål, hvis jeg ikke får det til kan jeg reklamere på kurset da..hahaha.[/quote']

 

Uffda... her er det grunn til reklamsjon... ELENDIG kvalitetssikring fra kursleder hæhæ.. MEN, det betyr at du nå kaster med så mye snøre ute at det faktisk er et problem.. Hadde kanskje ikke like mye snøre ute på kurset ?? :) Aim for the sky man ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
×
×
  • Opprett ny...