Gå til innhold

2 døgnfluer


Anbefalte innlegg

Gjest Hermansen

Føreste kan være en Metretopus borealis, ser de grønne øynene

 

Andre ser da ut som E. Aurivillii men jeg syns det var vanskelig å se øyer og slikt på bildene evt ignita hunner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moro, moro!!

Doegnis 1&2 er samme insekt ikke sant.

Den klekker faktisk på fingertuppen din!

 

Jeg synes jeg ser 3 haletråder, enig? Se bilde doegnis2 der ser det ut for meg som om den har en gløppe mellom. Det er kun to markerte men den ene ser veldig tykk ut. Det må da være to som er klistret sammen.

 

Har den 3 tråder så er det enten en Leptophlebidae eller Ephemerellidae.

 

Elv eller stille vann?

 

Jeg synes at den er for lys til å være en Lepto. Fargen passer godt til Ephemerella.

Hvor lang er den hvis vi sammenlikner med fingeren din? 12-13mm?

 

mvh

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, samme flua på fingern. Vanskelig å si str for det er kameraten min sin finger, men tipper 12mm. Helt klart 3 haletråder. Har mistanke om Aurivilli. Sakterennende elv med sandbunn, vet det er Aurivilli der.

 

Den første flua har jeg ingen formening om hva kan være. Det er ikke jeg som har tatt bildet, så strl er usikkert. Øynene indikerer hann, gjør det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Ja stemmer det Bånngjedda, det er nok en M boralis, hunnene har ikke disse øynene. Ett annet godt kjennetegn på at det er M boralis er taggen mellom disse to haletrådene. Men jeg kan muligens ta feil, vanskelig å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det øverste bildet er etter hva jeg kan se helt klart M. Borealis.

Den lever kun i elver med forholdsvis rent vann.

Øynene er som Hermansen sier grønne og det er et godt kjennetegn på hannen.

"Taggen" mellom halene er gripekloer for parring, alle døgnfluehanner har slike samme hvilken art vi snakker om.

 

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen
Det øverste bildet er etter hva jeg kan se helt klart M. Borealis.

Den lever kun i elver med forholdsvis rent vann.

Øynene er som Hermansen sier grønne og det er et godt kjennetegn på hannen.

"Taggen" mellom halene er gripekloer for parring' date=' alle døgnfluehanner har slike samme hvilken art vi snakker om.

 

Rune[/quote']

 

Men er den ikke mer tydlig/større på M Borealis ?`Mener jeg leste det engang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter å myser litt på nymfeskinnet til den andre døgnflua.

Det har sånne spisse saker på siden, det likner mye på Ephemerella.

Leptoer har gjeller, jeg tror vi med stor sikkerhet kan si at det er en Ephemerella

Aurivillii. Bånngjedda sier rundt 12 mm lang, da tipper jeg at det stemmer.

 

Enig?

 

mvh

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Hvis vi kunne fastlåst at str var 12 mm så ok, men det er ett stort usikkerhetsmoment. Den kan like gjerne være 10 ?

 

Er det ikke en av Ephemerellaen som har markerende brune ringer på haletrådene ? Jeg mener det skal være ignitaen men det må jeg slå opp når jeg kommer hjem for det husker jeg ikke 100 %

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klippet fra dokumentet "Forekomst av døgnfluer, steinfluer, vanlig marflo, asellus og rødlista vårfluer i Hedmark".

 

Aurivilli: Hver gjelle består av to deler, en øvre synlig plate som dekker underliggende filament som ofte er oppfliket. Haletrådene med korte, spredte hår. Arten har haletråder med mørke bånd.

 

Ignita: Hver gjelle består av to deler, en øvre synlig plate som dekker underliggende filament som ofte er oppfliket. Haletrådene med korte, spredte hår. På bakre kant av 3.-6. bakkroppssegment finnes det to tydelige utvekster, en på hver side av midtlinjen.

 

Kan kanskje skimte noen utvekster på nymfehuden..?

 

Dette gjelder nymfene. Er nok vanskelig å avgjøre noe ut ifra disse bildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...