Gå til innhold

Klump til switch stang


Eivind Saurdal

Anbefalte innlegg

Da er dette en stang som sikkert er klassifisert som enhånds. Multitip switch gir neppe utløp for kastemulighetene, en klumpete/tykk line med alt for tykk skyteline etter min personlige mening - ligger ubrukt her.

Gjør en test med en tynn (30 lbs) nylon skyteline og en klump på 22-23 gram max 8 m lang. Gjerne 7,6 m. Ikke klumper som egentlig krever polyleadere (selv om produsenten sier annet) som f. eks Zpey.

Går det mye i flyt eller flyt/lett synk, er WF-liner som Bullet og Rio Outbound short også alernativer, men altså som helliner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noen gode tips å komme med?

Stanga er 10,7' #7

Bruker nå guideline multitip switch linen #8 men har lyst til å prøve med klump...

Jeg regner ,ed at det er underhåndskast det går mye i? Jeg er litt i samme situasjon som deg, har en 11' #7, beregnet for 20-22g. Zpey fusion compact flyt synk 5 #8 med polyleader funker ok. Har prøvd Rio Outbound sinktip, men synes det blir helt feil lineprofil til slikt fiske. Alfor mye masse i front og det blir brutalt. Har dempet overslaget med en polyleader, men ingen suksess. .Dette er ikke et snøre for elvefiske, men heller sjø og gjedde, det er min mening. Jeg vurderer å kjøpe en Coastal klump i #9, den har mer vekt i bakkant. Hvis man hadde fått tak i SA SBT i tung nok klasse hadde det vært frsitende å lage klump av det. Jeg har ennå ikke funnet et snøre/ klump til min switch som jeg er fornøyd med, så jeg ender stort sett opp med enhånds. (noe som muligens kan forklares av stusselige tohånds kasteegenskaper:)

 

Tom Aage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ennå ikke funnet et snøre/ klump til min switch som jeg er fornøyd med, så jeg ender stort sett opp med enhånds. (noe som muligens kan forklares av stusselige tohånds kasteegenskaper:)

 

 

 

Rett og slett vanskelig å finne den rette klumpen til disse enhåndsklassede switchene. Har en 10.7 kl 6, og det ble ikke noenlunde brukbart før jeg kappet ned til 7,5 - 8 m. Bullet er en velfungerende wf-line, men da går det i overflatefiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...