Gå til innhold

Romeriksåsen


andré

Anbefalte innlegg

Var en tur i Romeriksåsen ved Holter/Eltonåsen i helga. Fikk en stor overraskelse da det plustelig var satt opp bom ved oppkjøringa til Sjonken. Noen som vet om den er permanent? Er i så fall et bra tiltak for å begrense campingfisket som har preget dette området de siste årene.

 

Dro først helt inn til Helletjern. Der lå det is langs land på den siden man kommer opp til vannet, men det var trolig siste dagen. Sporadiske dråpevak og ett gromvak der hele fisken på godt over halvkiloen var oppe. Gikk tilbake til det lille vannet nedenfor den andre bommen(husker ikke navnet). Vannet ligger mye lavere og det vaket hyppig. Fikk lurt på en liten tass på rundt minstemålet på en sort fjærmyggimitasjon. Årets første :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var faktisk ikke i Romeriksåsen i fjor, men tidligere gikk det an å kjøre helt inn til Lille Skjelbreia. Nå sto det bom ved parkeringsplassen i krysset der man tar opp mot Sjonken. Heldigvis hadde vi med sykler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som andre sier så har de ikke åpnet bommen ved vinter-parkeringsplassen enda, uvist av hvilken grunn. Denne ble åpnet tidligere i fjor hvis jeg ikke husker feil.

 

Har kanskje noe med at veien er råtten helt nede fra hovedveien..

 

Ingen fra almenninga her inne som kan svare på når den blir åpnet.. Vil lenger opp i åsen :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ingen tvil om at bommen vil begrense besøket innover. Det kan jo selvfølgelig være positivt. Har selv sett hvordan den delen av Romeriksåsen til dels har blitt forsøplet og overbefolket av campingturister, nettopp fordi man kan kjøre bil så langt inn.

 

Samtidig er det veldig kurant å kunne hive seg i bilen og få mest mulig tid til fisking - ikke sykling eller gange. For min del må den gjerne åpnes :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bommen blir stengt vær vinter, åpner nok om ikke så lenge, så campingturistene kommer nok i år også, eller de som bare skal ta seg en kjapp kveldstur til noen av god-vannene og ikke gidder å gå sa langt.

 

Snudde selv istad jeg, når jeg så bommen var stengt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bommen blir stengt hver vinter, åpner nok om ikke så lenge, så campingturistene kommer nok i år også, eller de som bare skal ta seg en kjapp kveldstur til noen av god-vannene og ikke gidder å gå sa langt.

 

Snudde selv istad jeg, når jeg så bommen var stengt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flemming skrev:

"Hvordan er bilveien inn til Storøyungen nå..?

Kan man kjøre helt inn, eller er det for tidlig?"

 

 

Bommen var stengt på søndag(14/5) så jeg og kameraten min måtte ta beina fatt.

Veien var i fin forfattning, har kjørt på værre veier oppi åsen før, så den åpner nok snart.

 

Når det gjelder "campingturister" så mener jeg dette ikke er noe problem, tvert imot,

det er viktig å gjøre naturen tilgjengelig for folk flest.

"Campingturistene" holder seg til veien allikevel, de av oss som kan gå noen meter uten grus under beina får stort sett være i fred.

 

Det som derimot er et STORT problem er uvettig bruk av skogsmaskiner i Romeriksåsen.

I fjor høst fikk jeg sjokk da jeg besøkte ett av vannene liker (likte) godt, snauhogst og breie spor mindre enn to meter fra bredden.

Sånnt gjør meg trist og opprørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå mente jeg ikke å støte noen her da jeg nevnte campingturister. Det jeg refererer til er det området jeg ferdes mest i, via lille skjelbreia og inn til Helletjern. Særlig ved Skjelbreia kan "campingturistene" være et problem, først og fremst i form av forsøpling. Nå er jo ikke dette vannet noe stort fiskevann, men jeg ser også mye av problemet ved Helletjern. Jeg var der for første gang for fem år siden, og i løpet av årene var det tydelig at vannet ble stadig hyppigere besøkt. Fisket ble dårligere og "sporene" etter fyll og moro ble tydeligere.

 

Men slik er det vel over alt. Det er derfor vi som utelukkende er interessert i fisket må finne det bortgjemte vannet to-tre timers gange inn i granskauen :cry: laugh.png' alt=':lol:'>

 

Sett fra en annen side får vi jo da stort sett være i fred med vår sære hobby :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å fjerne en hver tvil om hvorfor bommen er stengt så er det fordi veien blir kjørt helt ned hvis det går mye trafikk på den under snøsmelting og når telen går! Så derfor er både bommen i Nannestad, Holter og Gjerdrum stengt inntil veien er kjørbar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan kjøre helt opp til storøyungen idag hvertfall.. de andre bommene som er stengt på veien opp dit, er de som altid er stengt.

Hvis man kjører opp mot Råbjørn/Bjertnessjøen så er vel alt av det som er vanlig åpna nå etter det jeg kunne se hvertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...