Gå til innhold

Overlining


Truls

Anbefalte innlegg

Et veldig spesielt og vanskelig spørsmål Truls.

Det er ingen tvil om at når man er på kastekurs og skal

lære å kaste,så er det en fordel at snøret ikke er for lett i forhold

til hvor stiv stanga er.

Mye lettere å overline enn å underline i en sånn situasjon.

Selv tror jeg ikke at overlining kompenserer eller kamuflerer manglende teknikk,men

bare rett og slett gjør det litt enklere.

Å underline er ikke like lett for alle.

Det krever etter min mening mer.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man setter på et tungt snøre, så er det enkelt å få til en anstendig lengde uten at man trenger hverken mye input eller at man er nøye med teknikken.

Men bytter man ut et tungt snøre med et lettere så blir det ofte mer trøbbel.

Plutselig må man ha timing, jevnt økende kraftbruk og en god stopp.

Når jeg har det på plass, så sitter teknikken bedre, og da plutselig kaster jeg lenger. Og kastene er jevnere, og rettere.

Så det kan føles som man har godt av å venne seg til å kaste med lettere snøre. Det er enkelt å kaste veldig greit med et tungt snøre,

Men jeg føler jeg kaster bedre og riktigere med et som er lett. Det er litt mer trøbbel, men det utvikler og gir mer.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Tom. Att det står samma tal på spöt och linan är inte samma sak som att dom passar ihop.

Personligen så varierar jag mellan olika linvikt till spöna beroende på typ av fiske, flugval och väderförhållanden.

Lätta små flugor och lite vind = lättare linor. Stora flugor och vind = tyngre linor.

Sammt att många saltvattensspön har gott av lite tyngre linor om det skall vara behagligt att kasta med dom tycker jag.

Med en lättare lina till spöt är tekniken viktigare. Och det är riktigt kul att kasta med när man är i form till det.

Men till typiskt HØ fiske när det är kallt och blåser ordentligt är min prioritet mer att få ut sakerna dit jag önskar snabbast möjligt.

Då blir det andra prioriteringar. Så för min del är det ja tack båda delar.

 

Vill inte säga att en tung lina kamoflerar dålig teknik. Men lättare att dänga ut mer lina när den är tyngre om man saknar teknik.

Är man en habil kastare ser man oavsätt fort om tekniken inte sitter.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...