Gå til innhold

Polyleader??


leffa

Anbefalte innlegg

Er det noen som har synspunkter og erfaring i bruk av polyfortommer? Må man tapere fra spissen eller er det bare å sette på tippen, og i så fall hvor lang tipp? Synes også polyfortommen virker så tjukk... Kan ikke dette skremme fisken uten laaang tip :?: :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har synspunkter og erfaring i bruk av polyfortommer?

 

Polyfortommer kan øke muligheten din for å få tak i flere fisk. Men du vil ikke på langt nær få så mye fisk på flytesnøre med polyfortom som du vil få med bra synkesnører!

Det kan godt hende du kommer ned i riktig høyde med en polyfortom men det er ikke nok. Når fisken er finspist (ikke så på hugget!) så vil du merke stor forskjell mellom det å bruke bra synkesnører og flytesnører med PF.

Når du bruker et flytesnøre med brå overgang til PF så får du en vinkel på dette som må rettes ut før du kjenner nappet.... da kan det allerede være for sent... 8)

bruker du synkesnører som synker på skrå hele veien så har du full kontakt med flua di og kjenner med en gang når fisken er der..! Ja hvis du sjøl er våken da!! ;)

Så jeg foretrekker synkesnører i forskjellige synkegrader!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter på en 0.20 og deretter en 0.16.

Hvor mye 0.20 og 0.16 setter du på etter polyen? Kan den brukes til tørrfluefiske?? Jeg spør og spør.... Utrolig lærerikt å lese innleggene på forumet! =D>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har synspunkter og erfaring i bruk av polyfortommer?

 

Polyfortommer kan øke muligheten din for å få tak i flere fisk. Men du vil ikke på langt nær få så mye fisk på flytesnøre med polyfortom som du vil få med bra synkesnører!

Det kan godt hende du kommer ned i riktig høyde med en polyfortom men det er ikke nok. Når fisken er finspist (ikke så på hugget!) så vil du merke stor forskjell mellom det å bruke bra synkesnører og flytesnører med PF.

Når du bruker et flytesnøre med brå overgang til PF så får du en vinkel på dette som må rettes ut før du kjenner nappet.... da kan det allerede være for sent... 8)

bruker du synkesnører som synker på skrå hele veien så har du full kontakt med flua di og kjenner med en gang når fisken er der..! Ja hvis du sjøl er våken da!! ;)

Så jeg foretrekker synkesnører i forskjellige synkegrader!

 

Du får jo polyfortom i alle synkegrader! Jeg bruker bare flyt og synes som sagt de er veldig fine, lite minne, myke og fine. Men det det bør jo skjøtes på ekstra spiss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter på en 0.20 og deretter en 0.16.

Hvor mye 0.20 og 0.16 setter du på etter polyen? Kan den brukes til tørrfluefiske?? Jeg spør og spør.... Utrolig lærerikt å lese innleggene på forumet! =D>

 

Lærer stadig noe nytt her selv jeg, flott forum. :D Scierra har fine polyfortommer synes jeg og de fås i alle synkegrader. Bruker som nevnt ovenfor kun flyt. Jeg setter gjerne på 60-70 cm av hver, varierer vel litt. Dersom jeg skal avslutte med 0.12, kutter jeg gjerne litt ned på de andre.

Det er 3 grunner til at jeg setter på ekstra spiss(er)på polyleader'n:

1. Den er for kort.

2. Den er for tykk i enden.

3. Den er dyr og det blir jo mye billigere dersom man har vanlig fortomsmateriale i enden. Da slipper man å kutte polyleader'n hver gang man bytter flue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3. Den er dyr og det blir jo mye billigere dersom man har vanlig fortomsmateriale i enden. Da slipper man å kutte polyleader'n hver gang man bytter flue.

 

Lurer på om du ikke blander her nå......??

Tror du beskriver taperte fortommer.. ikke polyleader.

Du setter da aldri ei flue rett i en polyleader.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars M

Når det gjelder anvendelighet tror jeg som Roksvåg var inne på at et synkesnøre er mere effektivt.

Jeg har brukt en del intermediate polyleadere til mitt nymfefiske får å unngå striping av fortom. Dette har fungert utmerket.

Jeg skøter på en midtseksjon på ca. 40 cm samt spiss på 110-130 cm.

Har brukt Airflo sine leadere, har kun positive opplevelser med disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3. Den er dyr og det blir jo mye billigere dersom man har vanlig fortomsmateriale i enden. Da slipper man å kutte polyleader'n hver gang man bytter flue.

 

Lurer på om du ikke blander her nå......??

Tror du beskriver taperte fortommer.. ikke polyleader.

Du setter da aldri ei flue rett i en polyleader.... ;)

 

Jeg kjøper Scierras 7' taperte polyleadere til ørret (fås også i grovere varianter), men setter aldri flua rett på dem, av grunner som jeg nevnte ovenfor. Men det går jo an? De jeg skriver om virker jo å være vanlig fortom med en tapert "hylse" på utsiden......hvor de ytterste 10cm er vanlig fortom. Og de fås i alle synkegrader... Virker som vi refererer til forskjellige produkter.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nesten utelukkende brukt polyleader de siste 5-6 årene, enten som floating, hover eller slow sink. Jeg får en bedre utrulling av snøret med å bruke denne myke overgangen fra line til spiss. De 10-15 cm med mono er, som det er påpekt, til for å knytte på mer fortom.. Jeg taperer som regel ca 1 stanglengde fortom / spiss i tillegg til polyleaderen ( 9 + 9 ft). De siste 70 - 100 cm i fluorkarbon, slik at spissen bryter vannfilmen og er ( i følge reklamen) mindre synlig for fisken. Min erfaring er at når kun ytterste del av fortommen er fluorkarbon påvirkes flyteevnen til flua lite (forutsatt floating polyleader).

 

(skulle forresten likt å tatt en prat med metrologen som meldte 3ms vind i dag. Labba til fjells til vind som blåste rene stormen)

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er 3 grunner til at jeg setter på ekstra spiss(er)på polyleader'n:

1. Den er for kort.

2. Den er for tykk i enden.

3. Den er dyr og det blir jo mye billigere dersom man har vanlig fortomsmateriale i enden. Da slipper man å kutte polyleader'n hver gang man bytter flue.

 

Vi er nok enige. Jeg formulerte meg nok litt klønete på punkt 3, siden dette synes å bli diskusjonstemaet her. Jeg har aldri vært av den oppfatning at den er beregnet på bruk uten ekstra spiss, selv om jeg vet dette blir gjort. Punkt 1 og 2 ovenfor er jo egentlig bare en beskrivelse av hvorfor de ikke er brukbare uten spiss.... Poenget mitt til å begynne med var at den var fin å bruke til tørrfiske og at den finnes i flere synkegrader.

 

Det virker som de fleste drevne fluefiskere knyter sine egne fortommer, men jeg er relativt fersk og synes disse polyleaderne er både fine, praktiske og gir meg bedre presentasjoner enn om jeg skulle knytt fortommene selv.:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og tips! Har bare brukt ca 1 m. med 0.16 som spiss. Syntes det var uvant og vanskeligere å kaste med polyen enn vanlig tapert fortom, og var usikker på om det var noe vits... Får gi den noen sjanser til! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...