Gå til innhold

konkrete spørsmål.


vinagunner

Anbefalte innlegg

1) når' date=' og hvor mye snører gir du ved fremslengen?

 

2) gir du mer snører i bakslengen også?

 

3) bruker du dobbel-trekket i siste fremsleng, dvs i det siste luftkastet før snøret skytes ut?

 

4) hvor lang snøre drar du, ca i cm, når kjører du dobbel-trekket ditt?

 

5) klarer du å legge ut et helt #4 snøre?

 

:D

 

edit: spm 5 er blitt modda.[/quote']

 

1) Bommer du på timingen her går alt galt. Slipper etter at bukta har passert stangtuppen. Hvor mye? Spørs på hvor langt og eller presist jeg må kaste. Kaster ut et snøre på 4 blindkast under sjøørretfiske (for dette er vel en skrytetråd :D ).

 

2) Ja

 

3) Ikke ved presisjonskasting. Ved lengre kast - JA. Det er da du trenger mest hjelp, fordi du har mye snøre i lufta. Hvis du sliter med griserumper så dropp trekket og tren på grunnleggende bevegelser igjen.

 

4) Så én hadde opp til 2 meter trekk laugh.png' alt=':lol:'> . Sjimpansearmer , hehe. Ikke lett å måle, pluss at det er en ting man aldri tenker på.

Trekket mitt varierer avhengig av kastet. Tipper kanskje en drøy meter på de lengste kastene. Som Rune sier er timingen viktigere enn lengden på trekket. Lefty Kreh, f.eks. anbefaler et kort og raskt trekk (15-20cm) mot slutten av kastet.

Det er effektivt å forsinke trekket noe. De fleste vil nok anbefale å starte trekket samtidig med kastebevegelsen. Jeg mener behovet for drahjelp vil øke proporsjonalt med belastingen av stanga, så jeg prøver å tilstrebe et såkalt progressivt trekk. Mitt trekk starter derfor noe senere, og blir raskere mot slutten. Men det er ved lengdekasting. Ved vanlig fiske er trekket bare et lite rykk. De fleste fiskene får jeg på avstander fra 7-12 meter. Det lille rykket er mer en refleks enn et behov. Jeg synes det er vanskelig å holde venstrearmen i ro mens høyrearmen kaster...

 

5) Ja. Men presisjon er mer interessant :) , spesielt med 4'er stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant
1) når' date=' og hvor mye snører gir du ved fremslengen?

 

2) gir du mer snører i bakslengen også?

 

3) bruker du dobbel-trekket i siste fremsleng, dvs i det siste luftkastet før snøret skytes ut?

 

4) hvor lang snøre drar du, ca i cm, når kjører du dobbel-trekket ditt?

 

5) klarer du å legge ut et helt #4 snøre?

 

:D

 

edit: spm 5 er blitt modda.[/quote']

 

 

1: Syns det gjelder å få til dobbelttrekket slik at snøreslippet faller nøyaktig sammen med stoppen, og skyter vanligvis maks 10-12 meter, siden det viktigste for meg er hva som skjer med fortommen som pleier å være ganske lang, gjerne dobbelt stanglengde.

 

2: Sjelden, men testa litt for moro skyld i hagen et vindstille øyeblikk for et par netter siden med ei myk spystang 11,5 fot (tohånds) #8/9 og ble overrasket over hvor lett det var å kyle ut hele skytesnøret på 30 meter når jeg ga 3-4 meter i bakkastet og traff skikkelig framover.

 

3: Prakatisk talt alltid under fiske, men trener rett som det er uten dobbelttrekk for å findrille stoppunktene etc.

 

4: Med presisjon i tingene holder det med 10-15 cm framover, noe mindre bakover, men ved behov for lengde kan det bli over meteren.

 

5: Har aldri prøvd. (Skal teste hvis det noengang blir vindstille igjen her på Østlandet!)

 

Litt senere (endring):

Snakker om vinden så stilner'n! Fram med firersnøret og stanga, men sto plutselig med fem meter skytesnøre fra 11,5-foteren i hånda - der kan man se hvor fort man glemmer, særlig i sammenhegner som dette, altså var det 25 meter som ble kylt avgårde med 11,5-foteren forleden natt. Det var ikke plass til alt på snella.

Så var det fireren, en Loop Blackline med Loop Distance snøre, og etter noen forsøk med mating i bakkastet og lang og langsom opphenting gikk det! Altså 27 meter fra snella og framover. Men som fiskeast var det totalt mislykket, og således bare interressant med tanke på forfengeligheten. :? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...