Gå til innhold

konkrete spørsmål.


vinagunner

Anbefalte innlegg

1) når, og hvor mye snører gir du ved fremslengen?

 

2) gir du mer snører i bakslengen også?

 

3) bruker du dobbel-trekket i siste fremsleng, dvs i det siste luftkastet før snøret skytes ut?

 

4) hvor lang snøre drar du, ca i cm, når kjører du dobbel-trekket ditt?

 

5) klarer du å legge ut et helt #4 snøre?

 

:D

 

edit: spm 5 er blitt modda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Vanskelig spørsmål man ikke tenker på men

 

1. Når dobbelttrekket er ferdig, lengde veit jeg ikke

2. Ja

3. Ja

4. Veit ikke, men lang armbevegelse

5. Klarer å legge ut #4 snøre overhåndskast med greie forhold og når ting stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Jeg har et snøre med er rødt felt som viser at nå er det på tide å kaste. Bruker å ha den røde markeringen et stykke ut av fra siste ring. Tror det bare er en 10-15 meter.

 

2. ja.

 

3. ja. Sliter ofte med at jeg blir ivrig og tar stanga for tidlig frem slik at jeg mister mye kraft når jeg tar siste trekket fremover.

 

4. Ikke så langt tror jeg, kanskje en 15 cm??

 

5. Habil? aner ikke.. er ikke fluekaster, men fluefisker. Føler ikke at kastinga er noe begrensning iallefall. #4? har #3/4 stang og 4 snøre. Kaster OK langt med i greie vindforhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Når dobbelttrekket er ferdig, lengde uvisst

2. Ja

3. Ja

4. Hakke peiling, men 50 cm kanskje

5. Vanligvis ikke i vanlige fiskesituasjoner (altså under vading, med buskas rundt eller fra bellyn), men greier det stort sett når jeg står og øver på plenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen fluekaster men en fluefisker! men skal prøve å gi mine svar...

 

1. noen tiendels sekunder etter stopp i framkast, vil jeg tro jeg slipper ut ca. 1meter snøre.

 

2. Ja. og enda mere enn i framslengen.

 

3. Ja!!!

 

4. trekker ut i nesten full lengde av begge armene.. så jeg vil tro mine dobbelt trekk ligg på ca. 1,5 meter!

( ja det er litt mere enn 15 cm... ;)

 

5. Firer stanga er ikke den jeg bruker til å pælme snøre med, men ja tror nok det skal gå greit innimellom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Berg

1) Etter trekket, lengde varierende.

2) Ja.

3) Bruker alltid dobbelttrekk.

4) Varierer etter lengden på stangbevegelsen/lengden på kastet.

5) Lettere med et snøre på 25 meter enn ett på 30. laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 og 2: Skyter snøre i både fram- og bakkast. Litt varierende lengde ut i fra hva som er målet. Men skal jeg kaste langt skyter jeg mye.

 

3: Bruker dobbettrekket hele tiden. Viktig for å få nok fart og oppspenning.

 

4: Fra 50 - 80 cm vil jeg tro. Noen ganger lenger, spes. ved laaange bevegelser.

 

5: Ja. Mitt snøre er 30,5m hvis det spiller noen rolle... Men ikke fra belly'n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant

Itt'no problem. Skaff ei tilstrekkelig underklassifisert stang som tåler minst halve snøret i lufta uten å knele - og visps, mangeogtredve meter firersnøre ligger som en strek bortover gresset ( med en behagelig liten medvind i nakken drar man jaggu ut menge meter backing også:) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Fjellfant,

Itt'no problem. Skaff ei tilstrekkelig underklassifisert stang som tåler minst halve snøret i lufta uten å knele - og visps, mangeogtredve meter firersnøre ligger som en strek bortover gresset ( med en behagelig liten medvind i nakken drar man jaggu ut menge meter backing også )

 

Dvs at du kaster over 40 meter med ei 4er stang?

Ojjjjj. Da er du god.Sikkert god nok til å vinne NM?

Men om eg trur på dette er vil litt mindre sikkert........ :roll:

Men så skal det jo seiast at eg e jævli kritisk til det motsatte er bevist og da. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant

Hmmm...den forsøksvise spøken var nok litt for dårlig poengtert.

Jeg har aldri gått inn for å kaste lengts mulig jeg, har aldri målt et eneste kast, men har sikkert kommet opp i fem hundre treningstimer etterhvert, og syns hele prblemstillingen i denne tråden er vrien å forholde seg til. Hva er egentlig langt i kastesammenheng? Og i forhold til en snøreklasse? Det har med kombinasjonen stang-snøre å gjøre, Og for å kaste slike lengder som Rune Storbekk skriver, skjønner ikke jeg annet enn at man trenger ei kraftig underklassifisert stang - et et spesialsnøre for lengdekasting - og antagelig medvind - eller Prekestolen! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rolig, folkens, jeg er ikke ute etter å fucke opp stemningen her. ei heller sjekke ut hvor langt folk kan kaste med en 4'er.

 

det er så enkelt som så: har du aldri under noen omstendigheter kastet ut en # 4 snøre, så er det bare å svare "NEI", og "JA" hvis du har klart det. eller "VET IKKE" hvis du ikke har peling eller vil ikke svare.

 

saken er at jeg prøver å finne løsninger som gjør at jeg selv kan bli bedre, og er takknemlig overfor de som gidder å svare. jeg skal deretter analysere svarene, og se om de kan gi meg et svar på mine evt feil.

 

btw, man kaster kortere jo dypere man vader. da betyr det jo en en på 170 cm har et mye dårligere utgangspunkt enn en på 190 cm! :?

 

er selv 170 cm høy, har fisket med flue i 3 år (ca 15-25 dager i året, og trener lite med stanga ellers, har vært på kurs, liker å denge med snøret lenge når jeg først er i gang), og sliter med å komme meg særlig over ca 20m. er interessert i å finne ut hva jeg gjør feil, that's all!

 

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellfant,

Rune Storbekk skriver, skjønner ikke jeg annet enn at man trenger ei kraftig underklassifisert stang - et et spesialsnøre for lengdekasting - og antagelig medvind - eller Prekestolen

Ikke bruker jeg tyngre liner, ei heller underklassifiserte stenger. Heller omvendt. Jeg er litt tilhenger av stenger som er roolige eller middels kjappe. Men jeg strekker ikke akuratt fortommen på 2 stanglengder + på slike kast :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

et lite spm..

Er ikke dobbelt-trekket ment for å sette mer fart i snøret? I så tilfelle.. har det noen hensikt å ha et laaangt trekk? jeg ville tro at hvis man fulgte med stanga med venstrearmen i bakkastet, og så gjorde dobbelt-trekket på fremkastet burde teoretisk sett 30 cm gi like stor fart i snøret som 1,5 meter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Nå er jeg inne på en hengende myr som egentlig synker, men jeg har for meg at du bare kan trekke 15 cm om du treffer med dobbelttrekket 100 %, men om du trekker 1,5 meter feks så treffer du uansett :) Jeg veit ikke men så er jeg ingen teoretiker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved ekstremt lange kast lønner det seg vel med laaaaang arbeidsvei, både på stanga og dobbeltrekket?!

 

Det er vel ikke uten grunn at de beste kasterne først setter stoppen, og deretter forlenger stangas arbeidsvei med drifting?!

 

Når det gjelder dobbeldraget på de lengste kastene, så hentes gjerne snøret 10-20 cm (avhengig av hvor myk kasteren er?!) bak kasteren i hodehøyde. Deretter føres hånda med snøret i en akselererende bevegelse rundt kroppen og helt ned forbi hofta. Avslutningen (når snøret slippes) er gjerne med strak arm omtrent en halvmeter bak kasteren i hoftehøyde.

 

Jeg må presisere at dette kun er ting jeg har snappet opp gjennom observasjoner av konkurransekastere, og ikke en teknikk jeg har sett noen bruke i fiskesituasjon... laugh.png' alt=':lol:'>

 

Forøvrig så er jeg sjanseløs på å legge ut mitt 32 meter lange wf-snøre med min myke, dype (helaksjon), rolige, og superdeilige firerstang (HL1-894-3)... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sixpac; den stanga er ikke akkurat noe kastekanon' date=' nei. Men du verden for ei god fiskestang. Bruker ofte 3'er snøre på den da jeg da.

 

Bjørnar F[/quote']`

 

Hehe, nei det er definitivt ingen kastekanon, men den legger ut rimelig mye snøre hvis man drar på litt. Jeg kan egentlig tenke meg at den stanga jobber fint med et treersnøre. Den presenterer ihvertfall firersnøret mitt på en glimrende måte på korte avstander, og jobber t.o.m. relativt greit med kun 20 fot fortom utenfor toppringen.

 

Det er nok min favorittstang, uansett snøre- og prisklasse :D

 

PS! Beklager avsporingen :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...