Gå til innhold

Ignita?


BjørnarF

Anbefalte innlegg

Det var i hvertfall de store rødaktige øynene som fikk meg til å lure på om det var en Ignita. Det er hannen som har røde øyne.

 

Det kan jo også være en Ephemerella Mucronata. Det er ikke lett å skille Mucronata og Ignita.

 

 

Kilde: http://www.fluefiskesiden.no/modules.php?name=Entomologi&op=viewarticle&artid=26

 

 

Bjørnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært artig om folk forklarte hvordan de kommer frem til arten. Da lærer man litt av å lese også ;-)

 

Jeg er ingen entomologi-ekspert' date=' og bruker derfor eliminasjonsmetoden i mine spede forsøk på artsbestemming av døgnfluer (duns/spinnere).

 

Ute i felten stiller jeg meg stort sett seks spørsmål når jeg observerer en døgnflue:

 

[b']1. Antall haletråder.[/b] Hvor mange haletråder? To eller tre? Denne observasjonen eliminerer mange arter umiddelbart. PS! Gjør grundige observasjoner. Døgnfluen du observerer kan ha mistet en haletråd. Dersom det er den midterste haletråden som har falt av, så kan du lett bli lurt til å tro at døgnfluen opprinnelig kun hadde to haletråder, mens den i realiteten hadde tre... :roll:

 

2. Størrelse. Min erfaring er at størrelsen varierer forholdsvis mye fra individ til individ innenfor samme art. Enkelte ganger kan størrelsen faktisk også varierer mye innenfor samme art i samme klekking. Kort oppsummert så kan man helt uproblematisk skille f.eks. en E. Vulgata fra en H. Fuscogrisea på ren størrelse. Når fluene i utgangspunktet ligger litt nærmere hverandre i størrelse (f.eks. L. Marginata og L. Vespertina), så brukes kun størrelsen som en indikasjon. En del av en større helhet. En brikke som passer inn i resten av puslespillet. Noen flere klisjeer??? laugh.png' alt=':lol:'>

 

3. Form og utseende på vingene (spesielt bakvingene). Dette er et veldig greit "instrument" å bruke til å eliminere døgnflue-familier. Store bakvinger eliminerer f.eks. hele Baetidae-slekten, lysere bakvinge enn forvinge kan indikere at flua du holder i hånda (som du har funnet ut er en Leptophlebia) er en Vespertina og ikke en Marginata... osv. osv. osv. Her kan nyansene være små.

 

4. Habitat. Elv eller vann??? Dette er også en faktor som kan være med på å gi hjelp til artsbestemmelse. Man skal likevel være oppmerksom på at det ikke skal rare tjernet/dammen/bakevja til, før en typisk "stille vann"-døgnflue klekker i favorittelva di (og motsatt)... :roll:

 

5. Farge. Kan være store variasjoner innenfor samme familie. Et godt bestemmelsesinstrument hos døgniser som har spesielle farger/fargekombinasjoner (f.eks. den knallgule spinneren Heptagenia Sulphurea). Ellers er dette kun en brikke i puslespillet.

 

6. Spesielle kjennetegn. Dette kan være ting som spesiell farge (f.eks. den hvite Caenis´en), spesielt mønster på vingene, sære striper på lårene, røde/gule øyne osv. osv. osv. Jeg har vel 5-6 døgnfluer-arter som jeg umiddelbart gjenkjenner på spesielle kjennetegn.

 

PS! Hvis jeg ikke klarer å artsbestemme døgnflua ute i felten, så gjør jeg ett av to:

 

1. Jeg tar bilde av døgnflua på nært hold, og artsbestemmer den i ettertid ved hjelp av bøker og gode/dyktige hobby-entomologer på diverse forum... :roll:

 

2. Jeg memorerer (eventuelt skriver ned) de seks punktene ovenfor, og bruker de samme hjelpemidlene til artsbestemming i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...