Gå til innhold

Trout Max


Xera

Anbefalte innlegg

Deler noen erfaringer med to års bruk av Rio Trout Max skagit /shooting head på 3,4 meters lengde. Snørene må du kjøpe i USA -pris 50 $.

Du må bruke tip på head , enten flyt eller synk hva du vil- klumpen snur frances tuber uten protest- du spenner stanga lett opp og med et sveip kaster du lett 20-25 meter. Har brukt snøret i elver uten baksleng fra trysil til Finnmark-laks og ørret fiske. Stengene jeg har brukt er sage 9 fot rpl pluss klasse 4 - sage 9 fot xi2 klasse 6 og 7. Meget lett å få til speykast-- lurer nå på å kjøpe meg en speystang i klasse 3 - 11 fot.       Xera

IMG_0540.JPG

  • Lik 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget interessant, Xera!

Har en ekstra spole liggende...:35_thinking: Hva mener du jeg burde hatt ha av klumpvekt på ei 5'er stang? (middels aksjon)

Dette med skyteklumper er helt i det blå for meg...er ikke laksefisker... 

EDIT: er dette det samme? https://www.skittfiske.no/scientific-anglers/199006/sa-spey-lite-skagit-head-korte-skagit-klumper

 

Endret av Jan Ingvar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har kommet flere spennende produkter i denne sjangeren nå til 2018 sesongen, litt lettere tilgjengelig en Rio's. Både SAs Skagit Lite og Guidelines nye ULS Multi Tip fyller litt samme nisje (bodyen til ULS #6/#7 er 4m/12 gram. Personlig kunne jeg gjerne brukt den som 'skagit-klump' på en firerstang f.x.)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt så har jeg ingen erfaring med laksefiske, hvor dette er elementær forståelse, men jeg ser at det å bruke skyteklumper kunne vært fordelaktig i veldig mange fiskesituasjoner for meg. Så håper noen kan besvare følgende:

Synker disse RIO-klumpene?

Finnes det klumper som flyter?

Hva har man som running-line etter klumpen? Antar det er egne liner for dette?

Fester man da bare fortom'en direkte i klumpen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...