Gå til innhold

Bindestikke TRV


Trond Ingebrigtsen

Anbefalte innlegg

Vurderer ny stikke, og finner TRV-stikker interessant da jeg tror det må være fordelaktig å enkelt kunne rotere stikka under binding. Forstår det slik at det er delte meninger om fordeler/ ulemper med disse, da det blir mindre plass for å holde fast materialer mens en binder etc. Har kikket litt på Spartan HMH TRV, synes den ser spennende ut. Binder både ørret og laksefluer.

Noen som har erfaring med disse og kan si noe om fordeler, ulemper og evt anbefalinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg synes den stikka ser skikkelig spennende ut og smart utformet. Den har jo en slags kopi av kjeften/fasongen fra en LAW stikke som må være noe av det ypperste som er laget med tanke på ergonomi. Masse plass til å jobbe bak kjeften og bra fleksibilitet til å vippe opp og ned og rotere. True rotary er vel mindre brukt av de fleste, dvs. man legger materialene på ved å rotere stikka. Men det å kunne vri og vende på stikka er priceless.

Generelt som jeg tenker på.

1: Jeg vil ha god avstand i A det gir rom bak kroken, og kan jeg tilte opp slik at kroken er høyeste punktet så er det helt riktig for meg.

2: Avstanden på a og dybden på b er kritisk, blir a kort og b dyp så vil du få liten plass bak og kan ikke stikka tiltes opp så blir det litt begrensninger. Det er selvfølgelig en vanesak men jeg synes ikke det er god ergonomi ¨å ha en kort A/B og ikke mulighet til å vippe alt opp slik at kroken kommer høyere.

Jeg tror TRV som du spør om er et av de aller beste kjøpene du kan gjøre nå uavhengig av pris. Jeg har ikke testet den selv og sett hvordan den er med ulike krokstørrelser. Men kvaliteten skal være bra, HMH er kjent for å lage sikkelige saker.

Kanskje noe andre har testet denne?

bilde.png

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Kjøpte denne stikka og har bundet en del på den i vinter som var, alt fra små tørrfluer til større laks og tubefluer.  Er kjempefornøyd med både arbeidsplass bak kjeften og ikke minst at en kan vippe opp kjeften for å få flua høyere.  Det blir naturlig nok rot med rotasjonen om du tilter stikka, men kan tiltes ned om den skal brukes. Det store "svinghjulet" viser seg å være genialt under bruk og du har behov for å vri eller rotere stikka!

Nå må det også sies at jeg ikke har brukt andre stikker med rotasjon, så det kan sikkert være andre som er like bra!

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...