Gå til innhold

Kola vs New Zealand


Are Lorentzen

Anbefalte innlegg

Jeg driver og dagdrømmer om å få fisket i ett av disse ørretmekkaene i løpet av noen få år.

 

Det jeg lurer på om noen av dere har vært begge steder, og hvor ville du ha dratt igjen? Hvilket sted ga deg den beste opplevelsen totalt sett?

 

Til dere som kun har vært ett av stedene. Vil dere dit igjen eller en annen plass? Hvorfor?

 

Minuset med Kola er at man betaler over 20.000 for en snau uke og får ikke opplevd annet enn sannsynligvis rått fiske og flott natur der man fisker. Det som er positivt er at man kan ta den uka som en del av ferien.

 

For å dra til N.Z så må jeg ta permisjon fra jobben i et par mnd. Spare mere penger, i alt mye mer planlegging. Det positivet er at jeg får opplevd ett nytt land og verdensdel + alt annet rundt enn bare fisket.

 

Jeg kommer trolig til å dra alene i utgangspunktet, så det blir vel mindre "skummelt" å dra til Kola, da det er andre nordmenn med på turen. Hvordan opplevde du å traske alene rundt i N.Z Nicolaj? Noen andre som dro alene?

 

Har du opplevd enten Kola eller N.Z (helst begge steder) så fyr løs:)

 

 

 

Ps: Har du opplevd fiske i Patagonia, så kan det også være interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært i NZ enda, men har vært på Kola..

 

Det er vel som du sier; man klarer seg med én ukes ferie på Kola, men trenger minst 3-4 uker for en tur til NZ. Ørretfisket på Kola er også helt likt det ørretfiske man bedriver i Norge, mens man ofte må omstille seg litt på NZ med tanke på teknikker, fluevalg, og fremgangsmåte ved elva..

 

NZ har stått på ønskelista mi ca. 15 år, men har jeg tid så har jeg ikke penger, og har jeg penger så har jeg ikke tid... :?

 

Stor fisk kan du få begge steder, så det kommer vel til syvende og sist ann på hvor mye tid du har, samt hvilken natur og opplevelse som lokker mest.. ;)

 

Her har du et gammelt innlegg om Kola m/bilder : http://www.fluefiskesiden.no/forum/viewtopic.php?t=2283

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir liksom to vidt forskjellige ting, og vanskelig å sammenligne. En Kola tur er en slags "luksus" villmarkstur på én uke, mens NZ blir å oppleve et nytt land og en ny kultur. I NZ kan du spise på restaurant og gå på puben mellom øktene. På Kola er det.....annerledes.

Man må vel egentlig unne seg begge deler :) .

 

For å si det slik: Kola er en tur, mens NZ er et prosjekt.

Som Flemming sier, det er tiden det ofte skorter på når det gjelder NZ. 3 uker er nesten et minimum her nede, hvis du skal få maks ut av turen. Da er du fleksibel nok til å kunne flytte på deg hvis det skulle være drittvær, osv.

 

Den enkle løsningen er vel egentlig å dra til Kola først (å håpe på godt vær). Så dra til NZ, deretter Patagonia etc.

Sånn, der har du reiseruta, helt gratis laugh.png' alt=':lol:'> . God tur!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flemming,

Ørretfisket på Kola er også helt likt det ørretfiske man bedriver i Norge,

 

Hvilke Døgnfluearter klekker på Kola? Går det mest i tørrfluefiske eller streamerfiske?

 

 

tmags,

mens NZ blir å oppleve et nytt land og en ny kultur. I NZ kan du spise på restaurant og gå på puben mellom øktene.

 

Hvor mener du at man får den beste total opplevelsen på sør eller nord-øya?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flemming' date='

Ørretfisket på Kola er også helt likt det ørretfiske man bedriver i Norge,

[/quote']

 

Hvilke Døgnfluearter klekker på Kola? Går det mest i tørfluefiske eller streamerfiske?

 

 

tmags,

mens NZ blir å oppleve et nytt land og en ny kultur. I NZ kan du spise på restaurant og gå på puben mellom øktene.

 

Hvor mener du at man får den beste total opplevelsen på sør eller nord-øya?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver og dagdrømmer om å få fisket i ett av disse ørretmekkaene i løpet av noen få år.

 

Det jeg lurer på om noen av dere har vært begge steder' date=' og hvor ville du ha dratt igjen? Hvilket sted ga deg den beste opplevelsen totalt sett?

 

Til dere som kun har vært ett av stedene. Vil dere dit igjen eller en annen plass? Hvorfor?

 

Minuset med Kola er at man betaler over 20.000 for en snau uke og får ikke opplevd annet enn sannsynligvis rått fiske og flott natur der man fisker. Det som er positivt er at man kan ta den uka som en del av ferien.

 

For å dra til N.Z så må jeg ta permisjon fra jobben i et par mnd. Spare mere penger, i alt mye mer planlegging. Det positivet er at jeg får opplevd ett nytt land og verdensdel + alt annet rundt enn bare fisket.

 

Jeg kommer trolig til å dra alene i utgangspunktet, så det blir vel mindre "skummelt" å dra til Kola, da det er andre nordmenn med på turen. Hvordan opplevde du å traske alene rundt i N.Z Nicolaj? Noen andre som dro alene?

 

Har du opplevd enten Kola eller N.Z (helst begge steder) så fyr løs:)

Reis til kola det må bare oppleves, men vær klar over at det fins mye dårlige elver der også. Har vært på kola 3 ganger det er den elv som peker seg lett ut og det er varzina. Der er snittet på fisken 2 kg. Har fåff fisk på godt over 5 kg der på tørrflue.

 

 

Ps: Har du opplevd fiske i Patagonia, så kan det også være interessant.[/quote']

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mener du at man får den beste total opplevelsen på sør eller nord-øya?

 

Det er mer spektakulær natur på Sørøya, og større snittvekt hvis du drar på de rette stedene (og er heldig!). Ulempen er at Didymo nå finnes i nesten alle de mest kjente elvene. Det er no forbanna herk!! Selv Ahuriri er smittet, en av de vakreste elvene i verden. Så det er nesten så jeg vil anmode folk om å dra andre steder, for å redusere faren for smitte.

 

Men det kribler i magen hver gang jeg tenker på sørøya, så det blir vanskelig for meg å anbefale Nordøya istedet, selv om du antagelig vil få langt flere fisk her. Men kom før det store rushet i januar/fabruar.

post-148-13949846868967_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Are

Jeg har aldri vært på Kola men reiste alene i NZ i to måneder. November og Desember 05.

Det kan jeg i aller høyeste grad anbefale. Jeg var på Sørøya. Ikke noe "skummelt" i det hele tatt. Selv om jeg husker jeg sto ved Clutha en bekmørk kveld og kastet vårfluer etter pen fisk som pangvaket rundt beina mine. Plutselig begynte jeg å tenke på en historie jeg hadde hørt på radioen om en backpackermorder. Tror det var i Australia, men det var enn nært nok til at plutselig følte meg meget beglodd av ett eller annet ukjent der jeg sto. Tror jeg hoppet med hodet først inn i bilen den kvelden. Utenom denne lille angstepisoden så vandret jeg mange mørke kvelder omkring i bushen og følte meg helt trygg. Massevis av gjestfrie og hyggelige folk over alt. Men som tmags sier. Kom før juletider så får du ha elvene mer eller mindre for deg selv. Synes å merke at fiskepresset var mye høyere oppe rundt Murchison enn midt på øya rundt Ahuriri på den tiden jeg var der. Det som må nevnes Are er at du mest sannsynlig kommer til å se og få noen latterlige mengder med pen fisk. 1,5 kg er vanlig. 2 kg også. Jeg så og fisket på brunørreter og regnbuer sikkert opp mot 5 kg. Synes det i seg selv er motivasjon nok til å besøke dette paradiset. Når det gjelder reisetid så vil jeg si at med mindre du er bundet opp med huslån, unger osv så kan du jobbe resten av livet ETTER at du har besøkt NZ. Selv driver jeg å leter litt etter jobb i Christchurch. Bare for å se hva som er mulig liksom... farli farli:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...