Gå til innhold

Med SØ-fluer etter innlandsørret


Viggo_Flueboms

Anbefalte innlegg

Har fiska en del SØ og har diverse streamere og annet for det fiske. Tenkte således at; Hva er forskjellen?
Seff kan man bruke småfisk-imitasjoner for SØ også i ferskvann og elver, men at jeg skulle cache en feit
aure i vannet på en stor REKE falt meg litt ekstremt, og jeg fikk flere. Intermediate line, polyleader, og REKE...
Så altså; Det er lite sannhet i det vi tror at vi skjønner noe av. Og heldigvis at fisken noen ganger er
glupere enn oss og den driter i hva vi måtte mene...😁 Skitt fiske i høst😃

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ørreten først og fremst ser noe som beveger seg og blir lurt til å tro at det er noe levende, og dermed spiselig. Vi overvurderer nok ørretens vurderingsevne. Tror sjøørreten egentlig at en reke er en reke..? Jeg tror den bare ser noe å spise, eller noe den er nysgjerrig på. For det meste er ørreten lite kresen og ganske oppurtunistisk og lar sjelden muligheten gå fra seg til et kjapt måltid når det 'knurrer i magen'

Jeg har forøvrig god erfaring med å bruke sjøørrettaktikk etter ørret i større vann der man kan vade, eller bruke belly. Det funker som bare rakker'n

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det er også min erfaring 😊 Mat er mat, og ørreten er jo en rovfisk så den blir også naturlig irritert og angriper, som laksen gjør på streamere. Det ble uansett en skikkelig rekeaften på brunørreten for jeg fanga 4 stk på samma reka i løpet av en time😁
Verre er det med harren for den er F*** meg sååå kresen og atal og jeg gir opp når det er sverminger på tørt (spinnerfall). Da setter jeg meg ned med en ØL og nyter synet...😃 For hvorfor skal harren velge flua mi i blant alle de andre naturlige fluene? Not, ren matematikk, waste of time...

Dette forumet er fantastisk bra. Bare den enorme databasen og artikler om fluer og tips er uvurderlig
 

Endret av Viggo_Flueboms
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truls skrev (2 timer siden):

Ørreten kan bli særs vrien den også, men det er ikke så alt for ofte heldigvis. Men under enkelte klekkinger så er den helt umulig. I sjøen er det tilærmet umulig når sjøørreten beiter i glasskutlinger. Da får man raskt grå hår...

Veit😃 Sverminger med store klekkinger er i det hele tatt noe skikkelig dritt😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truls skrev (På 14.9.2023 den 10.22):

Samtidig sliter jeg bigtime i perioder med å overliste de... 

Kremt 😂

Er det virkelig sant assåååå?😆 Dersom jeg har en 'god' dag med fiske og føler meg helt fiskekonge så tør jeg
ikke å feire meg sjøl for lenge fordi dagen som fisketomsing kommer veldig fort og brått...😁

Endret av Viggo_Flueboms
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...