Gå til innhold

Tips til ny fluestang + snelle til SØ


Sputnik

Anbefalte innlegg

Hei,

Skulle handle meg ny fluestang og snelle i fjor men det ble utsatt pga en operasjon.. så da prøver jeg meg på nytt utstyr i år 🙂

Jeg har sett meg ut et par alternativer (har ikke mulighet til å prøve de i virkeligheten først). Noen som har tanker til hva den beste komboen kan være? Jeg tenker å bruke det til å fiske etter SØ i fjorden. Har fundert litt på om jeg skal ha #6 stang men jeg tenker å gå for komboen #5 og #7.

 

1. Hardy Zane 9 ft klasse 7 med Zane Carbon (tilbud på Zane stang til 4399 kr) https://www.baardsen.no/hardy-zane?variant=34529 og https://www.salarsport.no/produkt/fluefiske/fluesneller/hardy-sneller/hardy-zane-carbon-78?gclid=CjwKCAiAkp6tBhB5EiwANTCx1JlguUCGlDOutOAWb3dl6m-iLd9yNHb6gTceGdYpr_FV-uqD8QcIeRoCQbMQAvD_BwE

2. Hardy Zane 9 ft klasse 7 med Hardy Ultradisc Cassette. Virker veldig praktisk med slik cassette snelle.  https://mmfiske.no/butikk/fluefiske/fluesneller/hardy-ultradisc-cassette/?attribute_pa_strorrelse=4000-4-5-gms&gad_source=1&gclid=CjwKCAiAkp6tBhB5EiwANTCx1FxRSnG5U5a-W0Isx6W9_169edY6FZhj3AtabBhnOHOReSMx88GY2BoCpTUQAvD_BwE

3. . Hardy Zane 9′ #7 stang med Hardy Ultradisc  https://fiskeogturutstyr.no/produkt/hardy-ultradisc-reel-4000-brz/?gclid=CjwKCAiAkp6tBhB5EiwANTCx1OQOf3XK149WhsOzHk1c7s2PXz-I-qoebFy5rTdAAdkEAxD00m1VjBoCsqMQAvD_BwE

3. Hardy Shadow 9′ #7 stang med Hardy Ultradisc  https://nubben.no/produkt/shadow-9ft-7-4pc/

 

Orvis Clearwater er også et alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker aldri tyngre skyts enn klasse 6 til sjøørret, de blir etter min mening overkill. Fra tid til annen tar jeg med femmeren på tur når det er meldt snill vind. 

Stenger og sneller er smak og behag, og til prisen du får stengene så kan du egentlig ikke gå feil med den du har sett på. Det er masse bra stenger på markedet og du får vel egentlig ikke tak i en dårlig stang om du går for noen av de kjente merkene. Mulig man bare må lære seg å justere kastingen litt. 

Hva gjelder sneller så vil egentlig hva som helst som har grei brems gjøre nytten mer enn godt nok. Man trenger ikke legge mye penger i den, men så kommer det an på hva man har lyst på også da. Ei snelle kan jo også være et smykke man har lyst på. Men nødvendig er det ikke med ei kostbar snelle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truls skrev (8 timer siden):

Jeg bruker aldri tyngre skyts enn klasse 6 til sjøørret, de blir etter min mening overkill. Fra tid til annen tar jeg med femmeren på tur når det er meldt snill vind. 

Stenger og sneller er smak og behag, og til prisen du får stengene så kan du egentlig ikke gå feil med den du har sett på. Det er masse bra stenger på markedet og du får vel egentlig ikke tak i en dårlig stang om du går for noen av de kjente merkene. Mulig man bare må lære seg å justere kastingen litt. 

Hva gjelder sneller så vil egentlig hva som helst som har grei brems gjøre nytten mer enn godt nok. Man trenger ikke legge mye penger i den, men så kommer det an på hva man har lyst på også da. Ei snelle kan jo også være et smykke man har lyst på. Men nødvendig er det ikke med ei kostbar snelle. 

Takk for svar!

 

Det er nok smak og behag i den prisklassen. 

Jeg får se litt hva slags snelle jeg kjøper mtp pris. Har lyst til å kjøpe noe av kvalitet i alle fall da jeg skal bruke det i flere år. Og da tror jeg kanskje Hardy sine sneller er noe å gå for :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sputnik skrev (12 timer siden):

Takk for svar!

 

Det er nok smak og behag i den prisklassen. 

Jeg får se litt hva slags snelle jeg kjøper mtp pris. Har lyst til å kjøpe noe av kvalitet i alle fall da jeg skal bruke det i flere år. Og da tror jeg kanskje Hardy sine sneller er noe å gå for :)

 

Jeg har en haug med sneller, og kan gå god for hardy sine. Det er god kvalitet, men det er det jaggu blant mye annet også, guideline, lamson osv. Stort sett funker det meste upåklagelig, og sjøørretfiske er ikke krevende på snella utover at det må tåle salt og bør ha lukket bremsesystem. 

Det eneste jeg vil si er at kassettsnellene har litt lite plass, så velger du en syver stang og line så ikke kjøp kassetsnella som passer til klasse 5-6-7. Gå ett hakk opp til 6-7-8. Jeg bruker sistnevnte til #6 og den er ikke veldig romslig. 

 

Endret av Truls
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truls skrev (11 minutter siden):

 

Jeg har en haug med sneller, og kan gå god for hardy sine. Det er god kvalitet, men det er det jaggu blant mye annet også, guideline, lamson osv. Stort sett funker det meste upåklagelig, og sjøørretfiske er ikke krevende på snella utover at det må tåle salt og bør ha lukket bremsesystem. 

Det eneste jeg vil si er at kassettsnellene har litt lite plass, så velger du en syver stang og line så ikke kjøp kassetsnella som passer til klasse 5-6-7. Gå ett hakk opp til 6-7-8. Jeg bruker sistnevnte til #6 og den er ikke veldig romslig. 

 

Akkurat.

 

Guideline vet jeg har noen rimelige. Skal i alle fall sjekke opp at snellen tåler saltvann og har lukket bremsesystem. 🙂

 

Det lurte jeg faktisk på, om at man burde velge en kassettsnelle som er klasse 5-6-7 og ikke 4-5-6 til f.eks #6. (vurderer faktisk nå å kjøpe #6 stang)

Rent praktisk sett, synes du at du får mye utbytte av kassettsnelle kontra vanlig snelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg ville gått for klasse 6

Jeg kjøpte kassett for å kunne ha med meg og veksle mellom ulike snører. Nå er jeg vanligvis såpass bedagelig at jeg ikke gidder å ta jobben mens jeg er på tur, da tar jeg heller med to riggede stenger og har den ene sammenslått i sekken. Men det er kjekt å ha flere snører klare på spoler så man kan veksle på, det er litt mer 'pes' å spole på et nytt snøre så jeg synes det har sin misjon sånn sett. Alternativet for min del er å ha mange andre sneller liggende klare. 

Then again, man kommer langt med et intermediate snøre også.. Men jeg liker fast int, slow int og synk 3 avhengig av sesong og plass

 

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du går feil med hverken klasse 6 eller 7. Truls fanger vel mest SØ på forumet her, så jeg skal ikke overprøve hans anbefaling av #6. Selv bruker jeg mest klasse 7. Dette er på grunn av allsidighet ved tøft vindvær. Her kommer de individuelle kasteegenskapene inn som en viktig faktor. Er man god til å sette pene, markante bukter så mestrer man antagelig fint klasse 6 på kysten. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jarle TL skrev (4 timer siden):

Jeg tror ikke du går feil med hverken klasse 6 eller 7. Truls fanger vel mest SØ på forumet her, så jeg skal ikke overprøve hans anbefaling av #6. Selv bruker jeg mest klasse 7. Dette er på grunn av allsidighet ved tøft vindvær. Her kommer de individuelle kasteegenskapene inn som en viktig faktor. Er man god til å sette pene, markante bukter så mestrer man antagelig fint klasse 6 på kysten. 

Skjønner, begge fungerer vel til SØ. :)

Mulig jeg starter med en klasse 6, og evt kjøper en klasse 7 stang senere hvis jeg ser behovet for det.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...