Gå til innhold

HARR SOM SPISER ØRRETROGN


yardbird

Anbefalte innlegg

Sist helg var jeg en tur i G-Lågen ved Sel, og opplevde - etter flere timer uten fast fisk - en periode med freskt harrfiske, hvor jeg i løpet av en drøy time landet 7 stk nærmest identiske fisker rundt 7/8 hg. Den første tok jeg til middagsmat, de resterende ble satt ut igjen.

Etter avsluttet fiske traff jeg en lokal fisker, som spurte hvordan det hadde gått, og jeg fortalte hva som hadde skjedd. Da repliserte han at jeg ikke måtte sette ut igjen harren. Han mente harren begynte å vandre oppover i elva fra sønnafor Otta på denne tiden, og spiste ørretrogn. Bakgrunnen for dette var at han hadde åpnet flere fisker og funnet rogn i magen på dem. Samtidig mente han at ørretbestanden i området hadde gått drastisk tilbake. Noe av grunnen var nok dårligere gyteforhold pga av ulike inngrep i/ved elva, men altså også "harrplagen".

 

Synspunkter/kommentarer av generell karakter og/eller fra folk med lokalkjennskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange ulike fiskeslag kan leve godt side om side, det ser man mange plasser.

Enkelte steder skjer det uheldivis kunstige inngrep i og rundt vassdrag (gjødsling av åkere, dumping av løsmasse, direkte fysike inngrep ect. Også hard beskatning på enkelte arter. Summen av en eller flere av disse handlingene kan gi en ubalanse innad i en bestand og på tvers av mangfoldet.

 

Det kan godt være tilfellet, dette som den lokale fiskeren sa, men det er mye som kan ramme bare enkelte arter.

Jeg er personlig tilhenger av lokal kunnskap.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Dette er helt riktig fiska der i 17 år, og det har ALDRI vært noe problem.. Den gangen var ørreten 1,2 i snitt, og harren rundt kiloen.. Sunn elv, med usannsynlig flott snitt..SÅ kom flommen i 94? med påfølgende bunnfrys samme vinteren... Generasjoner fisk..gone.. Man fant 100-vis av ørret fra 1,5 til 4 kg innefrosset i isen.. I tillegg voldtar grunneierne elva MED STORMASKET GARN om våren, og de lokale fisker ørret som er MIDT i GYTINGA med wobblere.. Grunneiere har også gravd i elva å solgt masse til veibygging.. I tillegg blir tankene till møkkaspredning rygget ut i elva og skylt på flere gyteområder,,,, Elva er jo fødeplassen til all FAUNAKRIMINALITET..

 

NEI, for guds skyld, LA ALL FISK LEVE....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer, at flommen i '95 var et foreløpig vendepunkt. Men at ørreten var 1,2 i snitt nord for Otta før flommen høres voldsomt ut:-) Flommer er det ikke enkelt å gjøre noe med.

Forstokka grunneiere, derimot, bør det gå en å gjøre noe med. Likedan innfødte som starter sesongen så tidlig de bare kan, i overvintringshølene til ørreten.

Et mer iherdig oppsyn hadde vært på sin plass. Jeg har etterlyst dette ved flere anledninger, men etterlysningen blir avfeid fordi oppsyn koster.

 

Problemet er at grunneiere og elveierlag ikke ser at Lågen representerer verdier utover masseuttak og vann til tørre jorder.

 

Rocha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hjemmelsmann nevnte også dette med graving/masse-uttak som har medført endringer i bunnsubtrat og ødelagt gyteplasser.

 

Men som antydet av innleggene over, er det sannsynligvis flere årsaker til den negative utviklingen. At grunneiere oppfører seg som miljøsvin er trist og gjør meg sur, sint og forbanna - har på en annen tråd snakket om det samme et annet sted (Smøla). Det hjelper heller ikke at lokalbefolkningen driver rovfiske.

 

Jeg har fisket Lågen i mange år - en del i Sel/Otta-området, noen få ganger lenger ned, og oftest lenger opp - Dovre-Dombås-Lora. En eneste gang i løpet av sikkert mer enn hundre fiskedøgn jeg blitt kontrollert - for ti/femten år siden (umiddelbart etter at jeg hadde dradd opp en ørret på 61 cm - så det var i grunnen litt stas :) )

 

Jeg skjønner at det kan bli dyrt med bedre oppsyn, men her bør Lågen Fiskeelv kunne oppvise litt kreativitet. Selv ville jeg akseptere et tillegg på kortprisen hvis dette kunne bidra til å bedre forholdene. Det måtte også være mulig å utstyre lokale fiskere med interesse for elvas ve og vel med oppsynsmyndighet uten å betale dem? Hvis jeg bodde i området, ville jeg gladelig påta med en slik opppgave.

 

Og kunne da si til kona: Tar med stanga en tur og tar en oppsynsrunde :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at det kan bli dyrt med bedre oppsyn' date=' men her bør Lågen Fiskeelv kunne oppvise litt kreativitet. Selv ville jeg akseptere et tillegg på kortprisen hvis dette kunne bidra til å bedre forholdene. Det måtte også være mulig å utstyre lokale fiskere med interesse for elvas ve og vel med oppsynsmyndighet uten å betale dem? Hvis jeg bodde i området, ville jeg gladelig påta med en slik opppgave.

 

Og kunne da si til kona: Tar med stanga en tur og tar en oppsynsrunde :?[/quote']

 

Jeg har diskutert oppsynsmyndighet for kortinnehavere med en representant for elveeierlaget. I følge ham er ikke dette så enkelt. Jeg forsto det slik at oppsyn skal ha "begrenset politimyndighet." det dreier seg om innhenting av personalia, beslaglegging av utstyr ++ (Om dette var noe elveeierne ønsket, eller om det var et krav, husker jeg ikke). Dette krever, uansett, kurs/sertifisering og koster penger.

 

Når det gjelder et påslag på kortprisen for å finansiere oppsyn, er jeg i tvende sinn. Jeg lurer på hva pengene som kommer inn på kortsalg brukes på i dag. Ingen ting, etter hva jeg kan se.

 

Bortsett fra det, var jeg en tur i går, skal en tur i dag. Det er ikke noen vakbonansa, akkurat, men jeg har blinket meg ut en kilos som står i en liten sidestrøm, innunder en busk på ganske grunnt vann :D

 

Rocha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok være at det er formaliteter å ivareta mht oppsynsmyndigheter. Åkkesom - ser jeg at noen dumper møkka si i elva, tar jeg fram kameraet og da trenger jeg ingen oppsyns-status for å sende anmeldelse. For det er vel ikke fritt fram for å forurense etter forgodtbefinnende, selv ikke for grunneiere langs Lågen?

 

Det er tragisk at det er så liten forståelse for elvas muligheter. Det behøves sannsynligvis et lokalt initiativ for å ta vare på/utvikle mulighetene - slik det såvidt jeg forstår har vært i Hemsedal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Snittstørrelsen var vel nesten større enn 1,2 - fikk man ørret på slutten av 80 - beg. 90 tallet var den STOOOR. Har for mange år siden ringt flere ganger til miljøvernavdelingen i Oppland.. Dette problemet som beskrives, gjelder i hovedsak Nord Sel, og ikke resten av elva (Bortsett fra det satans garnfiske da). Skylling av møkkatanker visste de om , men; "det var så vanskelig å gjøre noe med"... Feige faens byråkrater.. ååhhhh, blir skikkelig pissed av de folka der..... Kortsalg; PISSPRAT, den strekka der (Nord Sel) fortjener kun fiske UTEN kort, går ikke en drit av de penga til elva.... RASSHØL :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Snittstørrelsen var vel nesten større enn 1' date='2 - fikk man ørret på slutten av 80 - beg. 90 tallet var den STOOOR. Har for mange år siden ringt flere ganger til miljøvernavdelingen i Oppland.. Dette problemet som beskrives, gjelder i hovedsak Nord Sel, og ikke resten av elva (Bortsett fra det satans garnfiske da). Skylling av møkkatanker visste de om , men; "det var så vanskelig å gjøre noe med"... Feige faens byråkrater.. ååhhhh, blir skikkelig pissed av de folka der..... Kortsalg; PISSPRAT, den strekka der (Nord Sel) fortjener kun fiske UTEN kort, går ikke en drit av de penga til elva.... RASSHØL :([/quote']

 

Helt enig! Sykt at det fins folk som er så SMEKK TETTE!!! elva kunne vært dritbra. Møtte en lokal fyr for noen år siden, han mente det var bra for elva å få slått ihjel de store, fordi de hadde stagnert. Sier seg selv at det går til hæ...... da. Han sa de fisket med sluk om våren og. Da lå visst snittet på rundt kiloen når det gjaldt ørret. Dritkult med 40 grams stingsild i den tørrflueelva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

For å holde seg til tråden: JA, Harr spiser selvfølgelig ørretrogn (hvilket også ørreten gjør). MEN, til gjengjeld blir ørreten STOR på å spise Harr!!!! Fine greier dette, så lenge mennesker ikke "ødelegger"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Mange steder er det foreninger, men desverre blir disse stort sett overkjørt av ignorante grunneiere. Heldigvis finnes furnuftige grunneiere også, og samarbeid med foreninger og lag fungerer helt topp :) Gjelder selvsagt ikke nord om OTTA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...