Gå til innhold

Liten døgnflueklekking i går


Enebakking

Anbefalte innlegg

Hei. Kom over en liten døgnflueklekking i går ettermidag og lurer på om det kunne vært S.Lacustris? Skjedde veldig lokalt i et vann på ca 300 m sør i Østmarka. Kanelbrun kropp - 2 hvite/gråe haletråder og hvit/grå vinge - under 1 cm i størrelse. Så vel kansje 20 individer som kom dirvende oven en grunn vik med stein og mudder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de fleste vann er det ikke mye av de. Men i noen som er litt grunne og har godt ed vegetasjon kan det være gode klekkinger. Har hatt noen fine stunder med disse i noen vann på høkensås i sverige. Kult å ta sprek regnbue på 2kg+ på døgnfluer i str. 16/18 :D Har også et vann her hjemme hvor jeg har tatt noen fine fisker på slike. Men de hadde sikkert like gjerne tatt en mygg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

 

Når jeg tenker etter, så har jeg egentlig sett tre forskjellige ved disse tider (september). Noen kanelbrune, noen olivengrønne og noen mer gulaktige. Felles for samtlige er to haletråder, og ett sett med vinger (tror jeg..). Alle i stille vann, og samme vann.

Er dette samme døgnflue bare i litt forskjellig farge, eller kan det være forskjellige?

 

Tore C. (med påbegynnende nerde-tendenser...?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...