Gå til innhold

Ørettdans.


Tore Slettengen.

Anbefalte innlegg

Det handler vel ikke bare om å være klønete. Det er bare sånn det er å håndlande ørret. Selvfølgelig med unntak, men jeg må innrømme at jeg ikke forstår at det skal være så mye mer humant å lande fisk på denne måten fremfor å la dem skli inn i en knueløs hov. Minner mest om jåleri synes jeg, en amerikansk greie som særlig brer seg i C&R miljøet. Trodde man skulle være opptatt av fiskens beste jeg og ikke hva som måtte se "tøfft" ut.

 

Flotte filmer av Molland forresten, hva med en DVD om norsk fluefiske snart ?

 

Mvh

Rolf J. Fjærbu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler vel ikke bare om å være klønete. Det er bare sånn det er å håndlande ørret. Selvfølgelig med unntak...

 

:-s ...du mener kanskje det motsatte av hva du skriver???

 

Jeg tviler vel sterkt på at de fleste håndlandinger av Lindström foregår på denne måten. Ni av ti ganger går det sikkert smertefritt, så dette var nok unntaket... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sixpack_karlsen,

...du mener kanskje det motsatte av hva du skriver???

 

Nei, for en gangs skyld mener jeg nesten akkurat det jeg skriver ;) Protester gjerne, men jeg tror hoving generelt er bedre for fisken enn håndlanding dersom den skal gjenutsettes.

 

Overdriver kanskje litt når jeg antyder at baladen som blir vist på filmen er mer regelen enn unntaket, men faktum er jo at fisk er både sleipe og sprelske. Har man først fått tak i ørreten og den begynner å sprelle hva gjør man da ? De fleste strammer vel instinktivt grepet, med fare for å skade fisken. Ellers må man vente med å ta den til den er helt sluttkjørt og det er vel heller ikke ønskelig ?

 

Har man først auren i hoven trenger man jo ikke å ta i den engang. Det ville ihvertfall jeg foretrukket om jeg var aure :)

 

Rolf J. Fjærbu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt hende at ørreten foretrekker en håvlanding i steden for en håndlanding (hvem vet... ;) ), men jeg tror nok ikke mr. Lindström håndlander fisk på denne måten så veldig ofte :D

 

Når det gjelder sprelling under håndlanding, så er det vel to gode teknikker som gjelder for å unngå dette; 1) sørg for å ha hodet til fisken over vann i det du griper fisken varsomt, og 2) snu fisken opp-ned mens du løsner kroken.

 

Hvis man følger disse to enkle prinsippene, så er min påstand at også håndlanding (i de aller fleste tilfellene) kan være særdeles skånsomt... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Nå er Staffan og Arnt's nyeste CD klar' date=' det er nr4 i rekka og handler om "Andre byttedyr".

Les mer her: http://www.mollanmedia.com/Bilder/Flashfilmer/video.html[/quote']

 

Takk for tipset, har de tre foregående, så jeg bestillte "tvert".. Alltid noen tips å plukke, og nå begynner oppfyllingen av boksene før 2007-sesongen.

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
×
×
  • Opprett ny...