Gå til innhold

Hekla vårflueklekker


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Siden jeg har vært inne på litt hekling i det siste, så legger jeg ut et par bilder av en flue jeg har brukt endel opp igjennom årene og som har fungert veldig bra under de rette forholdene.

 

På bildet fremstår flua med meget kraftig kropp og thorax, dette fordi den varianten har fungert godt på de store vårfluene. Men den kan absolutt lages med smalere bakkropp enn på bildet.

Allikevel er det meningen at kroppen på en hekla vårflueklekker skal være noe kraftig og derfor skal kroppen dubbes før man hekler.

 

CDC fjærene skal imitere puppesløret.

Jeg bruker som regel lysbrun og mørkbrun antron, men her fungerer også mørk oliven, lys oliven som farge på antrongarnet.

Jeg anbefaler også å legge inn en eller annen type glittertråd sammen med antrongarnet, det fungerer veldig bra og illuderer luftbobler når flua henger i filmen.

 

De mønstrene jeg bruker når jeg hekler kommer alle stort sett fra samme bok, nemlig "Fluenes dronning" av Runar Warhuus. Dette er boka om Torill Kolbu, og den boka har alltid vært en av mine absolutte favoritter i fluefiskelitteraturen. Man kan finne alt om hekleteknikk og mønstre i den boka. Den anbefaler jeg veldig.

 

Terje!

post-0-1394984712301_thumb.jpg

post-0-139498471239_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl
En virkelig flott flue Terje!! Skal helt klart prøve å binde noen hekla fluer :D

Er selv fan av den orginale klinkhammern' date=' men jeg har ikke prøvd andre varianter som denne.

 

Ps: Hva er det du har brukt i vingen?[/quote']

 

Noe jeg fikk av Staffan Lindstrøm som han kaller Caravanwing.

Det er etter sigende et materiale som ble brukt som et slags forheng (solblender) foran vinduer i gamle campingvogner. De er helt suverene da de ikke trekker til seg vann. Jeg bruker dem mye i fallskjermfluer.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl
Pen flue Terje!

 

Men har du ikke starta kroppen litt langt inn i krokbøyen. Litt vanskelig å se på bildet hvor langt det er ut til spissen' date=' men hvordan går det med krokinga med denne?[/quote']

 

Shit, jeg hadde håpa du ikke skulle stille akkurat det spørsmålet :oops: :oops: laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'>

Saken er den at det er ingen krok der i det hele tatt, den knakk mens jeg satt å lagde den. Jeg hadde kommet så langt at jeg ikke gadd å begynne på nytt igjen. Derfor dytta jeg det som var igjen inn i kjeften på bindestikka og håpa det ikke skulle bli oppdaga......... :^o :^o

 

men men.......det funka jo sånn nogenlunde.. laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'>

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pen flue Terje!

 

Men har du ikke starta kroppen litt langt inn i krokbøyen. Litt vanskelig å se på bildet hvor langt det er ut til spissen' date=' men hvordan går det med krokinga med denne?[/quote']

 

Shit, jeg hadde håpa du ikke skulle stille akkurat det spørsmålet :oops: :oops: laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'>

Saken er den at det er ingen krok der i det hele tatt, den knakk mens jeg satt å lagde den. Jeg hadde kommet så langt at jeg ikke gadd å begynne på nytt igjen. Derfor dytta jeg det som var igjen inn i kjeften på bindestikka og håpa det ikke skulle bli oppdaga......... :^o :^o

 

men men.......det funka jo sånn nogenlunde.. laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'>

 

 

Terje!

 

Hehe Terje, her snakker vi skikkelig C&R flue ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terje Refsahl,

Shit, jeg hadde håpa du ikke skulle stille akkurat det spørsmålet

Saken er den at det er ingen krok der i det hele tatt, den knakk mens jeg satt å lagde den. Jeg hadde kommet så langt at jeg ikke gadd å begynne på nytt igjen. Derfor dytta jeg det som var igjen inn i kjeften på bindestikka og håpa det ikke skulle bli oppdaga.........

 

Hehe. Mente kroken var litt rar ja...

Men, som sagt, meget pen flue Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl
Nå da?

 

Se der ja laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'>

du verden...................måtte en tur bort å se på orginalen en gang til.....men der hadde det ikke skjedd noe selvreparering gitt...... laugh.png' alt=':lol:'>

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Berg

Hei Terje!

Leit at det ikke hadde skjedd en selvreparering. For da skulle jeg sendt mange bilder til Nicolaj! laugh.png' alt=':lol:'>

 

Den hekla vårfluepuppa var kjempefin, Terje! Jeg har boka til Kolbu jeg også, og hekla meg gjennom en hel vinter på nittitallet.

 

Fikk forresten en abbor på rundt kiloen på ei slik puppe. Jeg fiska i et ørretvann, og ble litt skuffa akkurat til å begynne med. Etter nærmere ettertanke og å ha sett nøyere på fisken, er jeg idag glad for at det var den abboren jeg fikk, og ikke en like stor ørret!

 

Utrolig vakker fisk, med fantastisk farge. Og like artig å kjøre som en ørret, sprek som bare fy!

 

Sabla flott med hekling på klekkere, bryter vannfilmen fint. Kan du ikke binde en corixa? Med biotsbein og greier. De blir dritstilige. Dette er neste oppgave, Terje. Kom igjen! laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl
... noe slikt Terje. Skal vi si ... ferdig til jul?

 

du store verden, det kan bli tidenes fiskejakke.... laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'>

 

...........problemet er bare at jeg jeg må gjøre ferdig et skjerf jeg begynte å strikke på i 6 klasse på barneskolen, har igjen såpass mye der at det er vanskelig å si når jeg blir ferdig........ :oops: :roll: :roll:

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl
Hei Terje!

Leit at det ikke hadde skjedd en selvreparering. For da skulle jeg sendt mange bilder til Nicolaj! laugh.png' alt=':lol:'>

 

Den hekla vårfluepuppa var kjempefin' date=' Terje! Jeg har boka til Kolbu jeg også, og hekla meg gjennom en hel vinter på nittitallet.

 

Fikk forresten en abbor på rundt kiloen på ei slik puppe. Jeg fiska i et ørretvann, og ble litt skuffa akkurat til å begynne med. Etter nærmere ettertanke og å ha sett nøyere på fisken, er jeg idag glad for at det var den abboren jeg fikk, og ikke en like stor ørret!

 

Utrolig vakker fisk, med fantastisk farge. Og like artig å kjøre som en ørret, sprek som bare fy!

 

Sabla flott med hekling på klekkere, bryter vannfilmen fint. Kan du ikke binde en corixa? Med biotsbein og greier. De blir dritstilige. Dette er neste oppgave, Terje. Kom igjen! laugh.png' alt=':lol:'>[/quote']

 

Hei Jostein!

Jeg har aldri bundet hverken våtfluer eller nymfer før, og etter å ha lett litt rundt fant jeg ut at corixa er en slags bille liknende sak som stort sett lever under vann. Men det viste seg også at den måtte opp av og til for å få luft og da kunne den fiskes tørt etter hva jeg forsto. Derfor synes jeg at jeg plutselig hadde alibi for å kunne gjøre et forsøk på å binde en corixa. laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'>

 

Den her derimot kommer garantert til å synke som en stein og kommer aldri til å befinne seg på min fortom. laugh.png' alt=':lol:'>

 

Fargevalget var bare på gøy, og jeg fant flere typer corixa i forskjellige farger på nett, så derfor bare fant jeg på noe.

 

Dette er ikke helt min greie, detta gjør du mye bedre. Men det ble ikke så værst til å være min første nymfe. :):)

 

Terje!

post-0-13949847126877_thumb.jpg

post-0-13949847127258_thumb.jpg

post-0-13949847146188_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jostein!

Jeg har aldri bundet hverken våtfluer eller nymfer før' date=' og etter å ha lett litt rundt fant jeg ut at corixa er en slags bille liknende sak som stort sett lever under vann. Men det viste seg også at den måtte opp av og til for å få luft og da kunne den fiskes tørt etter hva jeg forsto. Derfor synes jeg at jeg plutselig hadde alibi for å kunne gjøre et forsøk på å binde en corixa. laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'>

 

Den her derimot kommer garantert til å synke som en stein og kommer aldri til å befinne seg på min fortom. laugh.png' alt=':lol:'>

 

Fargevalget var bare på gøy, og jeg fant flere typer corixa i forskjellige farger på nett, så derfor bare fant jeg på noe.

 

Dette er ikke helt min greie, detta gjør du mye bedre. Men det ble ikke så værst til å være min første nymfe. :):)

 

Terje![/quote']

 

Synes du klarte deg overraskende bra Terje!

 

Er ikke lenge før du er en habil nymfefisker ;) Og for å få en behagelig tilnærming er det greit å starte med flytende nymfer...

Tørrfluer er for amatører laugh.png' alt=':lol:'>

 

 

Fra spøk til alvor! Jeg bruker ofte flytende corixa-imitasjoner som ligger tungt i vannfilmen. Disse striper jeg kraftig langs sivkanten. Adferdsmessig kan de ofte forveksles med svømmende V.F-pupper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jostein!

Jeg har aldri bundet hverken våtfluer eller nymfer før' date=' og etter å ha lett litt rundt fant jeg ut at corixa er en slags bille liknende sak som stort sett lever under vann. Men det viste seg også at den måtte opp av og til for å få luft og da kunne den fiskes tørt etter hva jeg forsto. Derfor synes jeg at jeg plutselig hadde alibi for å kunne gjøre et forsøk på å binde en corixa. laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'>

 

Den her derimot kommer garantert til å synke som en stein og kommer aldri til å befinne seg på min fortom. laugh.png' alt=':lol:'>

 

Fargevalget var bare på gøy, og jeg fant flere typer corixa i forskjellige farger på nett, så derfor bare fant jeg på noe.

 

Dette er ikke helt min greie, detta gjør du mye bedre. Men det ble ikke så værst til å være min første nymfe. :):)

 

Terje![/quote']

 

Synes du klarte deg overraskende bra Terje!

 

Er ikke lenge før du er en habil nymfefisker ;) Og for å få en behagelig tilnærming er det greit å starte med flytende nymfer...

Tørrfluer er for amatører laugh.png' alt=':lol:'>

 

 

Fra spøk til alvor! Jeg bruker ofte flytende corixa-imitasjoner som ligger tungt i vannfilmen. Disse striper jeg kraftig langs sivkanten. Adferdsmessig kan de ofte forveksles med svømmende V.F-pupper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Hei Jostein!

Jeg har aldri bundet hverken våtfluer eller nymfer før' date=' og etter å ha lett litt rundt fant jeg ut at corixa er en slags bille liknende sak som stort sett lever under vann. Men det viste seg også at den måtte opp av og til for å få luft og da kunne den fiskes tørt etter hva jeg forsto. Derfor synes jeg at jeg plutselig hadde alibi for å kunne gjøre et forsøk på å binde en corixa. laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'>

 

Den her derimot kommer garantert til å synke som en stein og kommer aldri til å befinne seg på min fortom. laugh.png' alt=':lol:'>

 

Fargevalget var bare på gøy, og jeg fant flere typer corixa i forskjellige farger på nett, så derfor bare fant jeg på noe.

 

Dette er ikke helt min greie, detta gjør du mye bedre. Men det ble ikke så værst til å være min første nymfe. :):)

 

Terje![/quote']

 

Synes du klarte deg overraskende bra Terje!

 

Er ikke lenge før du er en habil nymfefisker ;) Og for å få en behagelig tilnærming er det greit å starte med flytende nymfer...

Tørrfluer er for amatører laugh.png' alt=':lol:'>

 

 

Fra spøk til alvor! Jeg bruker ofte flytende corixa-imitasjoner som ligger tungt i vannfilmen. Disse striper jeg kraftig langs sivkanten. Adferdsmessig kan de ofte forveksles med svømmende V.F-pupper!

 

Takk for det Lars, men jeg kommer nok fortsatt til å forholde meg til tørrfluene :D:D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytende corixa har gitt meg noen av de største ørretopplevelsene mine' date=' med bruninger opp mot 2,5!!![/quote']

 

AMEN!!

 

Min favoritt:

 

Krok: Mustad R30 #14-12

Kropp: Tan eller kremfarget antrondubbing

Flytevest: Brun eller grå foam (strukket over ryggen)

Vingesekk: Brun eller grå Scudback e.l. strukket over foamen

Bein: fire spisser av brune strutsherl bundet inn párvis på hver side

(ca. én kroppslengde)

Hode: Grå eller brun antrondubbing.

 

Denne bruker jeg også i fortynget versjon, da uten foam.

Flyteversjonen funker oså bra i kombinasjon med lang fortom og synkesnøre (poppereffekt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...