Gå til innhold

U-landet Norge


Gjest nicolaj brekke

Anbefalte innlegg

Gjest nicolaj brekke

Storfjorden foreløpig fjernet fra nasjonale laksefjorder!

Ja, da har vår kjære miljøvernminister Helen Bjørnøy (Sunnmøring), igjen bekreftet sin posisjon som en lettpåvirkelig kujon uten ansvarsfølelse for Atlantisk laks. Fjordlaks (Norges største oppdretter av regnbue og laks) har igjen med sine skitne opprettspenger sponset nok lobbyister til å fjerne Storfjorden fra den nasjonale laksefjordslisten. Og hva den limousinkjørende miljøvernministeren (som forøvrig nekter å fly vanlige rutefly), har fått for dette er meg ganske forståelig. Det er som ved alle andre slike saker. Noe i bytte. Og det er sikkert en aksept fra Fjordlaks i en helt annen liten fillesak som Helen kan benytte som motargument når stormen kommer. For den kommer i dag når hun legger frem listen over nasjonale laksefjorder. Dette betyr i praksis, som det har gjort siste 30 årene i Storfjorden: Nemlig at hele fjordsystemet blir atter en epoke forurenset med Fjordlaks sine lite fordelaktige opprettsanlegg, med påfølgende problemer for villaksen. Fjordlaks er en skikkelig miljøversting som nettop stod for en STORrømming av opprettstorsk her i Storfjorden. Men de nektet, og de har fortsatt ikke blitt dømt. Snakket vi om lobbyister her? Pengene de drar inn i form av skattepenger er jo viktigere enn miljøet forstår du. Sak henlagt.

 

I Storfjorden kommer det nå enda flere laks og regnbueørretanlegg. (Og her er mange allerede). La meg nevne noen få elver som sikker noen har hørt om som nå blir enda mer truet enn de allerede er. Europas korteste lakselv, Straumen(Fetvassdraget), Valldalselva, Stordalselva, Bondalselva, Strandaelva. Dette er noen få lakselver av de som kanskje er kjent for noen. Da nevner jeg ikke de andre smålakselvene som det kryr av. Og heller ikke de som er ukjente. Her renner jo små elver ut i fjordene overalt. På kartet under har jeg merket av de mest brukte elvene som heldigvis fortsatt har sirka 20% villaks igjen.

 

Dette er en tragedie for Atlantisk laks (Ja, Helen... den verdenskjente truede Atlantiske laksen), for lokalmiljøene her oppe i nordvest, for elveigerene, for lokale sportsfisker og alle de tilreisende (inklusiv Eric Clapton, som fisker i Valldalselva hvert år), og ikke minst for de kommende generasjoner av fluefiskere som kanskje i fremtiden bare må nøye seg med opprettslaks og regnbueørreter i fremtiden.

 

Jeg skal ikke gå inn på hvor innsatsen til NJFF forsvant i denne lobbysaken, men jeg ser allerede for meg overskriftene i neste Jakt & Fiske der de jubler over de få fjordene som er blitt nasjonale og fullstendig unnlater å nevne de tapte, som kanskje er de viktigste.

 

(Ja, jeg er sint i dag:()

post-367-13949847158728_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Berg

Hei Nicolaj!

Jeg skjønner meget godt at du er sinna i dag. Men det er slik det er å bry seg om naturen på en eller annen måte. Tapsrekken blir lengre og lengre, og det står soleklart for meg at politikerne i dette landet ikke bryr seg det minste om naturen. For politikerne er menneskers kjærlighet til naturen kun et brysomt hinder på veien for det egentlige målet: Penger og makt.

 

Er denne saken egentlig særlig annerledes enn det problemet jeg har med fiskeforvalteren i Hedmark? Bjørnøy/oppdrettsnæringen/vill atlanterhavslaks mot Qvenild/oppdrettsnæring/vannkraftproduksjon/vill brunørret?

 

Jeg skulle ønske at jeg kunne gi deg et eurekaråd, men min kunnskap om hvordan man skal få politikere til å ta til fornuften er særdeles begrenset. Jeg bare plager slike så godt jeg kan ut fra mine egne forutsetninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Nicco!

 

Jeg har på langt nær nok kunnskaper om ditt lokalmiljø , men trenger ikke rakettforsker kunnskaper for å se at du så absolutt er inne på noe meget viktig!

Tror dessverre det er mange i regjeringen som har en felles forståelse av miljø politikk . Å den er som følger " Miljø er forferdelig viktig så lenge det ikke koster penger" å " lite viktig når vi heller kan tjene penger". :roll:

Oppdrettsnæringen har etter mine begrensede kunnskaper plenty svin på skogen å atlanterhavs laksen har ikke råd til flere grove miljø syndere!! :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Berg

Hei Nicolaj!

Blir du ikke beroliget med tanke på miljøvernministerens uttalelse:

 

Sitat fra talen til miljøvernminister Helen Bjørnøy:

Norsk vassdragsnatur er enestående i verdenssammenheng. Fiske i elvene gir grunnlag for naturopplevelse, rekreasjon og miljøinteresse i befolkningen. Laksen har stor økonomisk og kulturell betydning. Det faktum at vi forvalter om lag en tredel av verdens gjenværende laksebestander, gir Norge et særlig ansvar for å ta vare på den atlantiske villaksen.

 

Jeg blir som vanlig litt dårlig av å lese utsagn som: "

Laksen har stor økonomisk og kulturell betydning."

 

Kulturell betydning er ikke å kimse av, men å sette de forskjellige livsformer i naturen opp mot hverandre utfra hvor økonomisk gavnlige de er, hører intet sted hjemme. Men det er jo min mening.

 

Politikerne er å sammenligne litt med meg, ihvertfall resultatmessig. De er ofte store i kjeften, som jeg er. Og deres utsagn og påstander får ingen reell betydning. Politikernes fordi de lyver, jeg fordi jeg ikke evner. Kan vi utfra dette lese at det ikke spiller noen rolle om man er politiker eller forumskverulant? Ikke noe skjer! laugh.png' alt=':lol:'> Bjørnøy tjener nok litt mer på å være ubrukelig enn meg. Jeg har ikke fullt så god pensjonsavtale som henne heller, og i helsekøen stiller jeg bakerst i likhet med de fleste andre av oss.

 

Mer fra Bjørnøys tale:

Denne regjeringen prioriterer bevaring av villaksen høyt. Alt i vår reverserte jeg det kuttet Bondevik II-regjeringen hadde lagt inn på kalking i årets budsjett. Dette sikret at alle de prosjektene som var i gang, kunne fortsette. I forslaget til budsjett for 2007 har jeg opprettholdt nivået på kalkingsbevilgningen. Dermed vil både de store kalkingsprosjektene i lakseelver og lokale prosjekter i regi av kommuner og frivillige organisasjoner bli videreført.

 

Dette er akkurat som å høre Qvenilds forsvar for settefisken, og økonomien rundt denne i forbindelse med forskning med mer. Husker du fjernsynsdokumentaren om kalkingen? Her har det vokst frem en industri, og en gjeng med glimrende lobbyister, og hele prosjektet er ufarlig, da det ikke går på tvers av store, industrielle interesser. Da er det lett for en feiging å være raus, da. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lett dette her, og jeg skjønner godt frustrasjonen Nicolaj... ;)

 

For det første så består den rødgrønne regjeringen også av Senterpartiet, som alltid har støttet de som klarer å tjene penger i distriktene selv om de måtte ødelegge naturen i prosessen.. SP støtter alt fra hytteutbygging i områder som burde vært værnet, oppdrett i fjorder, sauebeite i høyfjellet, små kraftverk i våre vassdrag etc etc.. Altså alt som kan gi penger til utkantnorge - uansett hvordan naturen måtte lide..

 

Dette blir spekulasjoner, men det kan jo tenkes at Regjeringen har måtte svelge noen kameler under utvelgelsen av "Nasjonale Laksefjorder", etter press fra SP...?? :roll:

 

For det andre: Jeg har selv (for 3-4 år siden) vært på foredarag med NHO, RBL, politikere etc., der "Norge i fremtiden" var hovedtemaet sett fra næringsliv-, turisme- og distrikts-interesser. Jonas Gahr Støre var faktisk en av foredragsholderene...

 

De verste skrekksenarioene ble presentert, og enkelte understreket ganske sterkt at Norge allerede da måtte "legge alt til rette" for at oppdrettsnæringen skulle ekspandere!!! Vi er jo alle klare over at oljen en dag tar slutt, men politikerne har besluttet at fisk og oppdrett skal være de næringene som skal overta etter oljen, og da kan du jo tenke deg hvor hardt det blir å kjempe mot disse oppdretterne fremover... :?

 

Hvorfor tror dere regjeringen er så handlingslammet enda forskerne skriker etter stopp i torskefisket? Dette er distriktspolitikk på høyt plan - mange velgere på spill etc..

 

Så når det gjelder Nasjonale laksefjorder; Hadde NJFF hatt en brøkdel så gode lobbyister som oppdrettnæringen, så hadde mye vært annerledes i "oppdrettsnorge"... NJFF har jo ikke en gang lært seg å bruke media, så da kan man vel ikke vente annet... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Storfjorden kommer det nå enda flere laks og regnbueørretanlegg. (Og her er mange allerede). La meg nevne noen få elver som sikker noen har hørt om som nå blir enda mer truet enn de allerede er. Europas korteste lakselv' date=' Straumen(Fetvassdraget), Valldalselva, Stordalselva, Bondalselva, Strandaelva. Dette er noen få lakselver av de som kanskje er kjent for noen. Da nevner jeg ikke de andre smålakselvene som det kryr av. Og heller ikke de som er ukjente. Her renner jo små elver ut i fjordene overalt. På kartet under har jeg merket av de mest brukte elvene som heldigvis fortsatt har sirka 20% villaks igjen.

[/quote']

 

Fisker i Ørstaelva, ( en av de ukjente like ved), og vi merker at oppdrettsfisk stadig blir vanligere.

Det er virkelig frustrerende å se denne skremmende økningen av oppdrettsfisk samtidig som politikerne godtar utviding av oppdrettsannlegg etter oppdrettsannlegg. :? ](*,)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes oppdrettsnæringen får vel mye pepper her. Vi må ikke glemme lovverket som regulerer virksomheten! Det er klart at næringen vil tjene penger. Hvordan hadde Norge vært idag hvis ikke vinmonopolet hadde vært vært ilagt de strenge restriksjonene det har?

Problemet med oppdrett er at det er såpass nytt at regler kommer først når skader har skjedd.

Lover og regler for oppdrettsvolum er strengere i nord enn sør i landet til tross for at miljøparametrene tilsier at nordnorge er bedre betinget for storproduksjon...

Har selv jobbet en periode med oppdrett i Rogaland og er forbauset mtp. tettheten av lokaliteter, generasjoner og volumet på anleggene.

Får ett annlegg en sykdom er sjansen for spredning enorm!

Likeledes kan flere rammes om et ekstremvær skulle inntreffe i et fjordsystem.

Et annet problem er plasseringa av slakteriene. Disse ligger gjerne innerst i fjordene med ventemerder etc.. (les: forurensing).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest nicolaj brekke

Vil bare si at det etter flere artikler i Sunnmørsposten om etablering av nye torskeanlegg i Storfjorden i det siste, så blir jeg bare mer og mer skuffet over både Bjørnøy og NJFF. Det er aldri nevnt EN negativ konskevens som kommer ut av desse etableringene. De blir derimot fremjublet av pressen her oppe. Skattepenger og lobbykompiser er lullet inn i en herlig rus av en udugelig Bjørnøy og et inaktivt NJFF. (Jada, jeg vet at dere har hatt noen møter ang dette, men vi ser ingen resultater?)

 

En herremann ved navn Melseth er en ivrig laksefisker i Sykkylven (som selv har opplevd at Ramstaddalselva har blitt tom for laks noen få år etter etablering av Fjordlaks sitt anlegg like ved) og hver gang det forekommer rømninger av enten regnbuer, laks og torsk melder han dette inn til både myndigheter og Sunnmørsposten. Svaret er det samme hver gang. Enten har de ikke fått melding fra anleggene om rømning eller så nekter Sunnmørsposten å skrive noe om dette. Her er det snakk om storrømninger på 20.000 og 10.000 torsk bare seneste året. At det er flere linker mellom storaktører i oppdrettsnæringen og pressen her oppe trenger man ikke være Einstein for å skjønne. Og at dette systemet er råttent er det heller ingen tvil om da jeg vil påstå at Helen Bjørnøy har byttet bort interressesaker mot en ikke-vernet Storfjord. I dag gikk Melseth til NRK P1 og fortalte hva han som hobbyfisker opplever og det kan dere høre her:

 

http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/220786

 

Igjen ikke initiert hverken fra Miljøvernministeren kontor eller NJFF. Hvor er dere? Er ikke dette viktig nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hehe.. Hva er greia med avatarbildet ditt?

Tja , no er jeg spendt på svar :rolleyes:;)

Men bortsett fra det er jeg gla for at (den syke)fisken slaktes i disse dager. Talsman for annleggene som var smittet mente det ikke var noe problem med den smittete fisken(selv om den kan smitte villaks og andre oannlegg), og vill saksøke stat. >:(. (Vet liksom ikke om det var en spøk). Men i min verden burde hele næringen vert saksøkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest nicolaj brekke

Greia med dette avatarbildet er at jeg synes John Fredriksen er dobbeltmoralistisk egosentrisk søppelkapitalist. Han fisker villaks i "egen" elv i Sogn, men samtidig raserer han villaksen med sine oppdrettsanlegg. Forstår meg ikke på dette. Og nå har de begynt i Candada, Alaska, Argentina, Chile. You name it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prata med en kar i stad som hadde sett på nrk igår om torskeoppdrett og suksess der, mente det var landbaserte anlegg det dreide seg om, så utviklingen går jo fremover får vi håpe. Enda flere trussler fra det miljøet er det siste vi trenger.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...