Gå til innhold

Loon's Hydro-Stop impregnering !


-Lars-

Anbefalte innlegg

Gjest Lars M

Såvidt jeg vet er det vel kun noen få oljeimpregneringer som egner seg til CDC

Hend's har vel en "CDC-oil" som skal funke bra.

Impregnerer alltid kroppene på mine CDC-fluer før jeg monterer evt. vinge/ hackle. De varer sjelden så lenge at noe etterimpregnering er nødvendig.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Impregnerer alltid kroppene på mine CDC-fluer før jeg monterer evt. vinge/ hackle. De varer sjelden så lenge at noe etterimpregnering er nødvendig.....

He-he . . . Det er min erfaring med cdc-fluer også :oops:

Ellers har jeg brukt denne cdc-oljen fra Hends i sommer, uten at jeg er sikker på hvor effektiv den egentlig er !

Syntes nesten cdc-fluene holder seg flytende like kort/lenge uten noen behandling !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cdcoljer og annen flytende impregnering er best ved elva. Unntaket er hvis du forhåndsimpregnerer hele fjær i type hydrostop, watershed, etc. Lar du fjæra tørke lenge og brusher den opp vil den være mer flytende enn naturlig. Det er mye pes synes jeg og dropper det. Blaut blir flua åkkesom..

 

Til vinger og hackle av cdc skal man være meget forsiktig med oljer og fett. Liiite er stikkordet. På helt ferske fluer av cdc synes jeg at risteboksen er overlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Enig, Rune. Riste, riste til CdC. Det er drawbacks med alle materialer. CdC er utrolig som en jomfru ride over fisken, men det tåler ikke akkurat mye før det mister magien. Derfor en CdC bra til noen fluer, og ikke til andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hydrostop er helt topp for forhåndsimpringnering av fluer. Spesielt hvis mønsteret inneholder polygarn, polydubbing eller lignende materialer. Bruker det som basisimprignering selv og er veldig fornøyd. Men har holdt det unna cdc n. Men jeg ble litt fristet til å prøve metoden Rune beskriver over.

 

Anton

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Tips... Impregnerer du stort sett dubbede kropper, polyvinger og lignende, så drypp noen dråper Aquel i Hydrostopen på forhånd, og rist flaska og ta på noen dråper av dette på flua etter at den er bundet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars M

Jeg pleier som sagt å impregnere kroppene på CDC fluene før jeg monterer vinge/ hackle av CDC. Til dette bruker jeg Loon Aquel.

Under praktisk fiske behandler jeg CDC fluene med Tiemco Dry-Shake, noe jeg er meget godt fornøyd med :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig' date=' Rune. Riste, riste til CdC. Det er drawbacks med alle materialer. CdC er utrolig som en jomfru ride over fisken, men det tåler ikke akkurat mye før det mister magien. Derfor en CdC bra til noen fluer, og ikke til andre.[/quote']

 

Helt uenig fluene blir missfarget, og jeg synes den ødelegger mye av strukturen på cdc fjærene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Dessverre helt uenig akkurat der, Viggo.

Og misfarging er ikke akkurat argumentet for valget mellom Aquel eller Top Ride. Der er det 3-4 argumenter som teller mer i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre helt uenig akkurat der' date=' Viggo.

Og misfarging er ikke akkurat argumentet for valget mellom Aquel eller Top Ride. Der er det 3-4 argumenter som teller mer i praksis.[/quote']

 

Den er grei :)

 

Men jeg bruker det ikke, bytter heller flue:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cdc blir klissete, seig, feit og klebrig hvis du impregnerer den med hydrostop. Ikke gjør det! Jeg impregnerer faktisk ikke Cdc med noe som helst, men rister dette i en boks med knuste CelicaGel-kuler. (Sånne små poser med blanke kuler i)

Knus disse til det bare blir støv! Suger fukt ut av cdc som som bare tusan!!!

Dette kalles selvfølgelig "Lars Erik pulveret"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Ja, oljer og lignende er ikke noe medisin for CdC, verken hydrostop, aquel eller andre lignende "pastaer". Det er derfor nesten alle bruker pulver av ulikt slag til CdC. Jeg bruker stort sett Loon sin Top Ride til CdC.

 

Men til fluer med polygarn, Fly-Rite eller andre lignende dubbinger er f.eks. Aquel veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...