Gå til innhold

5er cupen


Robin

Anbefalte innlegg

Hei FlueVeThue.

 

Er normalt ikke noe problem å hive ut hele lina. Men kaster ikke de beste opp mot 40 meter?

Har jo litt igjen da  :D

 

Jan

 

Ingen kaster 40 meter... De lengste opp mot 36m, men snittet ligger nok i overkant av 32 vil jeg si! Så det er ikke så gäli! :P Släng dä på! Beklager svenske bokstaver... I'm stuck in Sweden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 71
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Jeg tror Castingforbundet fremdeles venter på svar fra Nordic Outdoor. På http://www.castingforbundet.no/ står det at flere snører kan bli godkjent.

 

Personlig blir jeg litt overrasket om The Dry blir godkjent, flere som har veid snøret sier at det er nærmere #7 enn #5 (altså det snøret som er merket #5). Men det er bare min personlige oppfatning!  ;)

 

Testa The Dry prototype hos Rune Martinsen (Konstruktør av lina) i vinter. Kasta stygglang i kombinasjon med et Loomis deng i klasse 5. ( denget var ikke mitt ;D) Har faktisk aldri kasta så lang med 5 stang hverken før eller senere. Skuffelsen var derfor stor da jeg kjøpte lina, Det var desverre noe helt annet. ute av balanse og med helt ubrukelig for mine fintfølende winston stenger. :'(

 

Men klarer de å produsere lina slik som prototypen da blir det nok ikke så mange andre liner som blir brukt i 5 cupen hvis den blir godkjent.

 

 

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Castingforbundet fremdeles venter på svar fra Nordic Outdoor. På http://www.castingforbundet.no/ står det at flere snører kan bli godkjent.

 

Personlig blir jeg litt overrasket om The Dry blir godkjent, flere som har veid snøret sier at det er nærmere #7 enn #5 (altså det snøret som er merket #5). Men det er bare min personlige oppfatning!  ;)

 

Hmmmm, jeg trenger tydeligvis å pusse støvet av krystallkulen min!  ;)

 

Sakset fra http://www.castingforbundet.no/ i dag:

"Nordic Outdoor blir også med som sponsor av 5#cup 2008, og leverer Guideline snørene "The dry" (ny) og "Punch pro", begge flytende aftm#5. Disse kommer da i tillegg til tidligere annonserte snører, og vi venter nå ikke flere snører til godkjenning."

 

Da kan jeg tenke meg at både The Dry og Snowbee XS ED Extreme Distance, kan bli seriøse utfordrere til SA's Expert Distamce (merk: XXD som sist ble produsert i 2005, er ikke lenger tillatt.)

 

Jeg har et lite spørsmål angående The Dry, som kanskje Rune, Flemming eller noen av dere som har snøret kan svare på: I NO's Fluefiske 2007 står det at The Dry har en klumplengde på 14,8 meter, mens det i en annonse i svenske Allt om Flugfiske 4/2007 står at klumpen har en lengde på 17 meter. Hvilken lengde er korrekt?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har et lite spørsmål angående The Dry, som kanskje Rune, Flemming eller noen av dere som har snøret kan svare på: I NO's Fluefiske 2007 står det at The Dry har en klumplengde på 14,8 meter, mens det i en annonse i svenske Allt om Flugfiske 4/2007 står at klumpen har en lengde på 17 meter. Hvilken lengde er korrekt?

 

 

 

Hei Tom,

 

Snøret er fremstilt etter et samarbeid mellom Kai Finbråten og Rune Martinsen..

Jeg er faktisk litt usikker på klumplengden, men hvis dette er tall som er oppgitt, så tipper jeg at selve klumpen er 14,8m, og ca.17 meter inkludert tapering (?). Må sjekke dette nærmere med noen som jobber i Nordic Outdoor. Kommer tilbake hvis jeg finner ut mer... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Castingforbundet fremdeles venter på svar fra Nordic Outdoor. På http://www.castingforbundet.no/ står det at flere snører kan bli godkjent.

 

Personlig blir jeg litt overrasket om The Dry blir godkjent, flere som har veid snøret sier at det er nærmere #7 enn #5 (altså det snøret som er merket #5). Men det er bare min personlige oppfatning!  ;)

 

Testa The Dry prototype hos Rune Martinsen (Konstruktør av lina) i vinter. Kasta stygglang i kombinasjon med et Loomis deng i klasse 5. ( denget var ikke mitt ;D) Har faktisk aldri kasta så lang med 5 stang hverken før eller senere. Skuffelsen var derfor stor da jeg kjøpte lina, Det var desverre noe helt annet. ute av balanse og med helt ubrukelig for mine fintfølende winston stenger. :'(

 

Men klarer de å produsere lina slik som prototypen da blir det nok ikke så mange andre liner som blir brukt i 5 cupen hvis den blir godkjent.

 

 

Gisle

 

 

Opplevde akkurat det samme som deg, Gisle. Prøvde prototypen og synes den var fin. Men skuffelsen var enorm når jeg gikk til innkjøp av Dry- lina i butikken. Det var noe helt annet enn det jeg hadde prøvd. "Totalt ute av balanse" betegner også min følelse av å kaste med den lina jeg gikk til innkjøp av. Noe må ha gått fullstendig galt i produksjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Castingforbundet fremdeles venter på svar fra Nordic Outdoor. På http://www.castingforbundet.no/ står det at flere snører kan bli godkjent.

 

Personlig blir jeg litt overrasket om The Dry blir godkjent, flere som har veid snøret sier at det er nærmere #7 enn #5 (altså det snøret som er merket #5). Men det er bare min personlige oppfatning!  ;)

 

Testa The Dry prototype hos Rune Martinsen (Konstruktør av lina) i vinter. Kasta stygglang i kombinasjon med et Loomis deng i klasse 5. ( denget var ikke mitt ;D) Har faktisk aldri kasta så lang med 5 stang hverken før eller senere. Skuffelsen var derfor stor da jeg kjøpte lina, Det var desverre noe helt annet. ute av balanse og med helt ubrukelig for mine fintfølende winston stenger. :'(

 

Men klarer de å produsere lina slik som prototypen da blir det nok ikke så mange andre liner som blir brukt i 5 cupen hvis den blir godkjent.

 

 

Gisle

 

 

Opplevde akkurat det samme som deg, Gisle. Prøvde prototypen og synes den var fin. Men skuffelsen var enorm når jeg gikk til innkjøp av Dry- lina i butikken. Det var noe helt annet enn det jeg hadde prøvd. "Totalt ute av balanse" betegner også min følelse av å kaste med den lina jeg gikk til innkjøp av. Noe må ha gått fullstendig galt i produksjonen.

 

Jopp, coatingen er kass...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei Kim

 

Jeg trener ca 5-7 timer pr uke, gjerne på fiske turer ;) Ellers har vi en fast dag med "kastemiljø" Grenland.

Merker noe er på gang, her skal det trenes bein hardt i "mørketiden"

 

Jeg er meget spent på Snowbee snøret. Vuderer forøvrig Streamstix Evelutionstix i klasse 5 til konkurranser. Jeg ble meget overrasket når jeg testet den, "sparket" bedre enn jeg hadde trodd ;D

 

Vi får ta noen økter sammen Kim ;) Det er bare en ting som gjelder. Knall hard trening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knall hard tenking fungerer også... =) Å fatte hva man faktisk gjör riktig og galt til en hver tid! Hehe... jodu.. Skulle ha kastet sammen, men, så er det det der med avstand igjen da! Evig problem det der.. eller, evig er det jo ikke, bare fram til April! Da blir det gode gamlelandet igjen...  ;D hmm...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det du sier :) :)

 

Vi får doble dosene med økter når du kommer hjem, jeg har da bil så det er null problem for meg ;D ;D

 

Må jo trenes sykt på detaljer når du kommer til et visst punkt, akkurat som vekt trening.

Det er forholdsvis lett å komme over 100 i benk, men du verden hvor mye tregere det går derfra og oppover ;D

 

Planen er å trene mye med Micke i fremtiden, han er en grei "læremester" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er forholdsvis lett å komme over 100 i benk, men du verden hvor mye tregere det går derfra og oppover ;D

 

 

Du som trener vekter. Syns du det gir noe utbytte i forhold til fluekastinga? Tenker spesielt på stoppene.

 

TM

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

 

Det er forholdsvis lett å komme over 100 i benk, men du verden hvor mye tregere det går derfra og oppover ;D

 

 

Du som trener vekter. Syns du det gir noe utbytte i forhold til fluekastinga? Tenker spesielt på stoppene.

 

TM

 

 

 

Hei TM

 

Har dessverre ikke fått med meg denne. Jeg trener vekter for å holde meg i form, ikke pga kastingen. Men tipper med min seriøsitet så kan jeg fort dra med meg vekt treningen inn i kastingen.

 

Trener ganske tungt, og toppen 8 reps. Skal jeg trene for kastingen så blir det nok lettere med masse repper. Trener på kjapphet, bygge opp musklatur i skuldre håndledd osv...

 

Men det får evt komme hvis jeg satser enda mer på kastingen, det er ikke helt lett når man er så gira på selve fisket også. Har ikke fått trent så mye som jeg hadde planlagt pga sykdom og opphold på sykehus.

 

Men føler etter noen dagers fiske at det sitter brukbart.

 

Er det mange her inne som blir med på førstkommende 5er cup?

 

Skal hente longe bellyen til Snowbee så fort jeg får ræva i gir ;D Er spent på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei

Da var årets første 5er cup unnagjort. Mange debutanter hadde funnet veien og og det var mye bra kasting. Det var faktisk ny rekord på deltakere i 5er cupen, hele 35 kastet. Mikael Blomberg vant foran Knut Ekelund som nr 2 og Martin Nøkleberg nr 3. I juniorklassen vant Martin Nøkleberg mens Jarl Gjessing og Dennis Olaussen ble nr 2 og 3. Dame klassen besto av Helga Gressaker og Marit Skandfer som ble nr 1 og nr 2. Vil takke alle tilskuere og kastere og dere andre dommere som var med på og avvikle dagens stevne. Vi sees i Kristiansand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

×
×
  • Opprett ny...