Gå til innhold

Bergen og omegn?


CourtJester

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Skal paa ferie til gamle landet for foerste gang paa en stund.  Eg har begynnt med fluefiske siden sist, og lurte paa om det er noen her som har noen erfaringer fra omraadet rundet Bergen?  Eg vokste opp paa Sotra, men fisked bare for mat den gangen.

 

Eg er baade interesert i elve fiske etter oerrett og kanskje lysten aa proeve paa litt sjoe fiske.  Det blir rundt omkring medio mai til slutten av mai.

 

Dersom noen har noen gode raad, saa hadde eg vert evig takknemlig.  For tiden driver eg og gjoer meg klar for oerrett fiske i Wisconsin.  Vi aapner sesongen "inland" oerrett den 1. mars.  Det er ogsaa ny sesong med "lakerun" regnbue oerrett som kan bli ganske stor.

 

mvh,

 

CourtJester

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sotra og fjell er det faktisk flere vann som skal huse STOR brunørret men eg vet faktisk ikke hvilke vann det er. Er noen som fisker og har vist bilder på nettet av stor ørret som de har fått i "hemmelige" vann som skal være der men ikke har de ville røpe hvilke vann det er.

 

Ellers så har du fjellpollen der det skal være en del sjøørret og noe villaks samt rømt oppdrets laks/regnbue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogseidvannet ???

 

Eg har no nettopp lest litt om Skogseidvannet og smoerbukkene som beiter der.... :P

 

Ka syns dokker om fiske opplevelsen der i motsettning til en litt mer naturlig setting?

 

Stor brun oerrett paa Sotra?  Er det i Storavatnet, kanskje?  Eg bodde rett ved siden av det vannet som en liten unge, men fisket aldri der.  Vi fisket litt paa ett vann ute i Sund komune, og vi fikk boettevis med roeye paa garn, men aldri noe stang fiske?

 

Kanskje noen har lyst aa moetes for en fisketur i mai?

 

CourtJester

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Court.

Velkommen tilbake til gamlelandet igjen skal du være, når den tid kommer.

Du kommer jo tilbake i beste ørrettid på Vestlandet.

Ser du har fått tips allerede. Jeg har noen riktig godbiter å dele med deg, men det gjør vi når du kommer.

Send gjerne personlig melding eller ta kontakt i butikken www.aktiv.us

en avdeling i Bergen sentrum men Askøy avd kan nok best bistå på fluefiske.

 

Du vil få to fine uker når "hjemme" igjen. :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OOOpppps,

 

Glemte helt aa spoerre ka type stang og fluer eg burde bringe med meg hem?

 

Eg ville tro at eg skulle ta med meg 5'eren min, og vanlige oerret fluer?  Kanskje 8'eren og noen woolie's/clousere for eventuelt sjoefiske?

 

Eg har nettopp bestilt en 4'er i "bamboo", kanskje det hadde vert saken?

 

mvh,

 

CourtJester

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Ta med 5'ern. Flytenøre skulle gjøre susen på den tiden. Men vil du fiske hele dagen, uansett værforhold, så tar du med deg en synkende line også. Hvis du ikke har , så kan jeg anbefalle deg Scientific Angler Mastery "Stillwater". Et fantastisk godt intermediate snøre. Jeg bruker det relativt mye, til tider. Sist i går ettermiddag på Askøy. Fisket fra kl 16- 18. Ingenting første timen, skiftet til dette "glass snøret" siste timen og fikk en del fisk. Ca 15. Små ørret naturligvis, da det er disse det finnes for mange av dessverre.

Men når jeg fisker har jeg det gøyere med "heller mange små- enn ingen store" ;D

Du kan selvsagt ta med 8'ern også, i tilfelle sjøørretfiske. Kan gi deg noen allrighte tips der også.

Ta med tørre og våte ørretfluer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Stig og/eller FishingBUDDY eller noen andre for den saks skyld,

 

No er det like foer eg er ombord paa SAS, og gleder meg som en liten drittunge til softis...

 

Eg har litt lyst til aa knyte noen fluer til turen.  Er det noen some har noen favorit sjoe-oerret fluer og ogsaa ferskvanns fluer?

 

mvh,

 

CourtJester

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du,

 

Bind deg noen flotte streamere du. Gjerne noen lange og slanke, og noen kortere og feitere. Hvit med pearl og oliven rygg, og/eller blå.

Fiskeplassen er viktigst har vi fått erfare i det siste.

 

Til brunørreten bør du ha fjærmygg og noen døgnfluer klar. Både til elv og vann. Fallskjerm hacklede.

Oliven krok 14- 16 elv, og mørkere (gråsvarte) i krok 12 og 14 til vann.

Kontakt meg når landet, så skal jeg sende deg dit du måtte ha tid til å prøve den dagen.

 

God tur forresten :D

oooops, ikke glem noen små wollyer. Kan gjøre susen hvis "nordvesten" skulle blåse ilsken. Kanskje vi kan ta turen i kajakk sammen???

Hvis du har mulighet sjekk denne linken. http://www.aktiv.us

Native Ultimate. Vi kan dra ut i samme farkost. Jeg styrer, du fisker ;D Eller begge fisker, tror jeg vi sier..he-he

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stig,

 

Takker og bukker.  Det burde vi greie.  Eg kan baade ro og fiske...hehe

 

Det eneste problemet blir aa god-snakke Dragen, saa eg kan faa fisket litt.  Det burde jo gaa bra.  Kanskje eg kan prakke hon paa soesteren min for en jentetur paa byen.....kanskje dyrt, men fred blir det jo da :rolleyes:

 

mvh,

 

CourtJester

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Court.

Ikke kankje dyrt.....VELDIG DYRT!! ;D

Men om været holder seg, (det gjør det forøvrig aldri her :o) så kunne du jo lokke med soling og bare kos langs vannkanten, mens du er ute å fisker. Kjeder hun seg er det jo bare å fyre opp grillen og holde go sakene klar til du svinger innom før neste fiskeøkt ???

Ikke sikkert hun synest det høres like moro ut som meg, men verdt et forsøk :D

Når ca er du i området?

Mulig det kan være lønnsomt med en liten tur opp i høyden også. Vi får se. Skal undersøke litt.

 

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Stig,

 

Vi gaar ombord paa SAS i morgen kveld, og kommer til Bergen den 14. mai.  Vi er der helt til 28. mai.

 

Sa du at du er paa aktiv i Bergen, eller aktiv paa Askoey?

 

Vi bor paa Sotra, rett ved Sartor kjoepesenter.

 

mvh,

 

CourtJester

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...