Gå til innhold

Tips for nybegynner-elv?


Gjest BigDipper

Anbefalte innlegg

Gjest Fjellfant

Hva er ei ok elv å starte i for en med lite erfaring?

Jeg ville se etter ei elv som ikke for stor, ikke for stri og heller ikke for stilleflytende. Men helst med en variasjon mellom mer rolige stryk og stille loner, uten markerte vandringshindere, og som kommer fra eller renner ut i et vann med bra ørretbestand. Så ville jeg prøve å følge litt med på vannstanden, og helst fiske når elva stiger etter en tørkeperode, eller når den synker igjen etter en flom. Da kan man støte på de større fiskene som gjerne går ut av vannene og på elva for å ete akkurat da. 

Under veldig lav vannstand er det ofte bare småpinner å få i de mindre elvene, og på flom har fluefiske lite for seg. I småelvene jeg fisker virker det som fisket ofte er best akkurat når vannstanden dekker den vegetasjonsfrie delen av elvesteinene, som kan ses på en slags normalvannstand, selv om den kanskje bare inntreffer noen få ganger i løpet av sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er ei ok elv å starte i for en med lite erfaring?

 

Jeg tror det viktigste er at du fisker i en elv med mye fisk.. :)

 

Glem størrelse på elven, og glem beliggenhet og stor fisk! Glomma, Ådalselva og G.Lågen er glimrende nybegynnerelver synes jeg. Alle disse har områder der fisken står tett, og er relativt lett å komme på talefot med. Dersom du fisker i "vanskelige" elver, eller små elver der fisken er lettskremt, så kan frustrasjonen over å ikke få fisk gi deg en en dårlig opplevelse, og det er ikke bra for en nybegynner..

 

Glomma og G.Lågen er dermed kanskje de beste alternativene på Østlandet, for du finner nesten alltid områder der harren står tett. Dermed blir ikke fluevalget heller så avgjørende, og du har større sjanse for å lykkes. Ikke minst kan du få erfaring med tørrfluefiske, og få trent opp tilslag og kjøring av fisk..  ;)

 

 

Så tipset er altså store elver med mengder av småfisk! Helt konkret, så kan jeg anbefalle G.Lågen rundt Tretten og Glomma rundt Åsta. Lykke til!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Vel. Fra 15 juni til 5 juli er det ASTRONOMISK mye fisk å få i SIMOA (Sigdal-Prestfoss) Kan være ekstremt bra etter litt større fisk i Drammenselva i samme perioden. Slutten av september er storørrettid for Drammenselva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant

Hva er ei ok elv å starte i for en med lite erfaring?

 

Vil ellers råde deg til å fiske der du kan drive på litt for deg selv, prøve og feile og finne ut av ting på egenhånd. Mye av moroa er jo som du også er inne på nettopp det. Mange "eksperter" vil helst vise fram hvor flinke de selv er så man nesten står der og føler seg som en idiot...:)

 

Anbefaler også et kastekurs og noen bøker om fiskens byttedyr og fiskstrategier. Pål Krogvold har skrevet noen bra greier her som passer både for nybegynnere og mer vidrekomne. "Ørretfiske fra A til X" og "Ørretjakt" er begge fine lærebøker. Mye bra å lete opp her på dette forumet også.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simoa vekker gode minner.... Var her jeg fikk mine første ørreter på flue (dorget etter kano :P). Husker spesielt godt mine første på oppstrøms nymf. Hadde bundet fluene selv. En p.t. varient med svart chenille i toraks. Da følte jeg meg proff da. Har ikke fisket der på nesten 14 år. Dæven. Vi får legge inn en tur til sommeren :D

 

Kan jo nevne at fisk over kiloen gir spalteplass i Bygdeposten (lokal avisa) hvis du melder den inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Pål Krogvold har skrevet noen bra greier her som passer både for nybegynnere og mer vidrekomne. "Ørretfiske fra A til X" og "Ørretjakt" er begge fine lærebøker.

 

 

Boka til Krogvold heter "Fluefiske fra A til X" og er forresten veldig bra  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...