Gå til innhold

Airflo Ridgeline


Gjest Lars M

Anbefalte innlegg

Nå har snøret har vært på marked en stund og jeg lurer på hvilke erfaringer dere som har brukt snørene sitter igjen med?

-Svarte det til forventningene?

-Hvordan er disse kaste- og presentasjosnmessig sett kontra andre fabrikater?

 

Er det noen som har prøvd "Ridge Tactical Trout"-modellen?

 

Sorry, så ikke at det lå en tilsvarende tråd  her......

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg prøvde min nye airflo ridge line presentation wf4f idag øverst i akers elven. Jeg synes ikke snøret gav meg den store aha opplevelsen som jeg har lest andre på forumet har fått. Jeg stusset også på at i mellom de forsjellige tykkelsene på taperingen var det en stor klump (?)  skal det være slik ? Snøret samlet også en god del sand/ små stein med seg og sank forholdsvis rask ( det er en del strøm der jeg kastet, men )

 

Det skal innrømmes at min kaste teknikk ikke er helt finslepen, men opplever andre snører som bedre å kaste med (tidligere bruk thight line river spes)

 

Andre som har opplevd noe liknede? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, har opplevd alt du nevner. Jeg har de siste årene sverget til River Spesialist snøret til Tight Line, fordi det fisket meget godt, hele året, også når kaldt i vannet.

Første gang jeg prøvde Ridge line Presentation, rev jeg det av snellen igjen. Skikkelig drittsnøre, var hva jeg tenkte. Så monterte jeg det igjen på snellen, for å prøve det på min "nye" firer stang, sist høst. SS EvoII ( Streamstix Evolution II, altså..), trives meget godt med dette snøret, selv om det helt klart trives best uten å ha vært i sand og skitt....

Var ute en tur idag igjen på jakt etter fjærmyggspisere, i et bitte lite vann som fryser lett og som også blir oppvarmet fort. Veldig grunt, m.a.o. Idag var det litt kaldt der, og den velkjente spiralen på linen var absolutt til stede...Men innedørs, etter å ha strukket det litt, fyker det avgårde på den stangen ihvertfall. Underhåndskaster godt også.

He-he, plutselig kom jeg til å tenke på èn ting: Kanskje det ikke er linen som er så god, men derimot stangen ;D.

Denne linen funker godt på den stangen, og jeg kommer nok til å bruke den utover. Må nok bare brukes litt, så kommer den susende. Har opplevd "bedre etter en tids bruk" på andre snøre også ;)

Ikke kast det i søpla enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Det var dagens reklame Stig:)

Jeg må virkelig understreke at det er MEGET viktig å strekke denne linen godt. Min erfaring er at jo mer du bruker den til bedre blir den. Jeg har påmontert mitt #5 snøre som jeg brukte hver dag i hele 2006 på en av snellene. Alle rillene er vekkslipt og det har til og med fått en litt syrligere gulfarge enn den tidligere hadde. Men etter min mening så er det fortsatt bedre enn noen snøre jeg har testet i samme og høyere prisklasse. Jeg har også begynt å bruke et nytt #4 på noen #4 og #3 stenger og etter at jeg nå har strukket det for hånd og testet ca 5-6 ganger begynner det virkelig å bli bra det også. Den klumpen/(klump)-skøyten du nevnte kjente jeg på et nytt #5 jeg nettop monterte. Mener det ikke er slik på de andre RL snørene mine. Uansett. Et knakandes godt snøre. Ingen tvil om det. Og ja. Det bråker:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jada, har opplevd alt du nevner. Jeg har de siste årene sverget til River Spesialist snøret til Tight Line, fordi det fisket meget godt, hele året, også når kaldt i vannet.

Første gang jeg prøvde Ridge line Presentation, rev jeg det av snellen igjen. Skikkelig drittsnøre, var hva jeg tenkte. Så monterte jeg det igjen på snellen, for å prøve det på min "nye" firer stang, sist høst. SS EvoII ( Streamstix Evolution II, altså..), trives meget godt med dette snøret, selv om det helt klart trives best uten å ha vært i sand og skitt....

Var ute en tur idag igjen på jakt etter fjærmyggspisere, i et bitte lite vann som fryser lett og som også blir oppvarmet fort. Veldig grunt, m.a.o. Idag var det litt kaldt der, og den velkjente spiralen på linen var absolutt til stede...Men innedørs, etter å ha strukket det litt, fyker det avgårde på den stangen ihvertfall. Underhåndskaster godt også.

He-he, plutselig kom jeg til å tenke på èn ting: Kanskje det ikke er linen som er så god, men derimot stangen ;D.

Denne linen funker godt på den stangen, og jeg kommer nok til å bruke den utover. Må nok bare brukes litt, så kommer den susende. Har opplevd "bedre etter en tids bruk" på andre snøre også ;)

Ikke kast det i søpla enda.

 

Jeg har også skaffet meg SS EvoII #4 stangen - men etter å vært på en gjennomgang av CCS målinger -fikk jeg vite at SS EvoII #4 stangen har 4,9 ERN - (dvs . den en 0.1 fra å kunne håndtere #5 snøre -hvis jeg har forstått dette riktig)  - Jeg ser i en annonse at det er mulig å bytte inn gamle snører mot det nye Airflo tactical trout til 399 på utvalgte butikker.

Er det noen som har noe erfaring med et #5 snøre på SS EvoII #4 ? Og er det noen som har prøvd det nye Airflo Tactical trout snøret ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også skaffet meg SS EvoII #4 stangen - men etter å vært på en gjennomgang av CCS målinger -fikk jeg vite at SS EvoII #4 stangen har 4,9 ERN - (dvs . den en 0.1 fra å kunne håndtere #5 snøre -hvis jeg har forstått dette riktig)  - Jeg ser i en annonse at det er mulig å bytte inn gamle snører mot det nye Airflo tactical trout til 399 på utvalgte butikker.

Er det noen som har noe erfaring med et #5 snøre på SS EvoII #4 ? Og er det noen som har prøvd det nye Airflo Tactical trout snøret ?

 

I følge CCS skal en stang for AFTM 4 ha en ERN på 4,5, mens en stang for AFTM 5 skal ha en ERN på 5,5.

Jeg vil derfor si at denne stangen er riktig (i følge CCS) klassifisert for #4.

 

 

En annen ting er at CCS-målingene kan variere litt både fra stang til stang og også fort noen desimaler på at forskjellige testere har "montert" stengene litt forskjellig når de måler.

 

Det er også viktig  huske på hvor forskjellig en stang belastes i løpet av et og samme kast der du f.eks. starter med 3 meter utenfor toppringen og øker lengden til 15 meter før du legger ned, det er en variasjon som er langt over 1 og 2 AFTM-trinn.

 

Selv med CCS kommer man ikke utenom at man er nødt til å prøve den stangen man har lyst til å kjøpe, og helst også med det snøret man vil bruke på den. Det kan også tenkes at du med din kastestil eller de vannene du fisker, egentlig trives bedre med en stang som ligger enten over eller under den "korrekte" ERN-verdien for fluesnøret. Fisker du i små elver der du ofte kaster mellom 5 og 10 meter fluesnøre vil du kanskje ha en stang med lavere ERN enn 4,5 for et AFTM #4 snøre, mens du kanskje vil ha en stivere stang om du fisker mest sjøørret ved kysten med lange kast og ofte vind.

 

Har du lyst på denne stangen, så gå og prøv den. Du er den eneste som kan avgjøre om dette er den riktige stangen for deg!

 

 

Mvh

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Tom for nøyaktighet i ditt arbeide :)

Ja, Espen, har kastet pakken hvor ridgeline snøret mitt lå. Men det er ikke Distance linen, det må nok være Tactical trout, oliven/kamo farge.

Denne #4 linen kaster meget godt på SSEvoII #4 stangen.

Jeg synes ikke du skal gå på femmer snører!!!

I småelver i vinter har denne stangen "fisket" (dvs presentert og følt- kjørt fisk på) meget godt med et dt#3 snøre jeg bruker til slikt fiske. Korte kast mest brukt, hvor jeg nærmest vipper fluene inn under busker og kratt. Men også halvlange kast i mer jevne strømmer.

Bruker denne kombinasjonen mye i småelver. oG større om jeg skal ha max kontroll.

På vannet, og når jeg bare skal fiske litt lengre tørrfluekast i elver, velger jeg nok kombinasjonen EvoII #4 og Ridgeline #4.

;D Rett og slett en god feeling for meg.

Men som Tom sier, prøv selv. Det er det viktigste. Og denne stangen får du mye godt ut av, hvis du ikke "vipper" med håndledd.

Jeg har en avslappende relativt rolig kastestil, og det er perfekt for stangen. Synest JEG, viktig å bemerke slik at ikke kjeft hagler..ho-ho ;D

Lykke på reisen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...