Gå til innhold

Rensing av bildebrikke....


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Håper noen kan hjelpe meg her.

Jeg har en del støvkorn på bildebrikken, som synes godt ved macrobilder.

Det er greit at man kan retursjere dette i bildebehandling, men det er ikke greit på sikt. Jeg bruker også en luftpumpe som er helt grei, men den tar ikke alt.

Spørsmålet mitt blir som følger:

- Kan man rense bildebrikken selv????? er det anbefalbart???????

Jeg vet at det finnes en del veldig gode børster til formålet, og i og med at man bruker lange lukkertider etc vil det jo bli en del støvkorn etter hver og jeg kan da ikke levere kamera til rensing hver gang det kommer støv på bildebrikken......da blir det dyrt i lengden........

 

Kan noen komme med gode råd så ville jeg bli veldig takknemlig.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Terje!

 

Dette har jeg gjort en del research på og rådført meg med fotografer, da jeg gikk fra 400D (m støvfjerning) til 30D uten støvfjerning.

Begynn først med luftpumpe, så går du på med SensorSwab og renseveske. Bruksanvisning følger med disse.

http://www.fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=13173

 

Husk å kjøpe riktig børste til bildebrikken. (Om du har 1,6 av fullformat blir det nr.2)

 

Ja, disse børstene er dyre, men ta en titt på eBay ;) Koster vel rundt 1/4 av prisen i norge.

 

Det er nok sikkert flere her på forumet som har erfaring med dette... Fjellfant? Andre Brun? Rune?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tørt å røre den brikka. Nå burde jeg gjøre det snart, er fullt av prikker på bildene. Er det noen som har gjort dette please legg ut en liten "smørbrødliste" på dette. Trenger jeg børste i tillegg til de putene eller?

 

Vedder på at Fjellfanten eller Tigern har vært borti detta  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant

Fjellfanten håndterer bildebrikker som noe av det viktigste i livet - og rører dem ikke! :)

Skaffet en kraftig belgblåser og tar en rens med dette rett som det er, på alle deksler, linsefatninger, speil, og hus. Og selve sensoren en gang i mellom.

Hittil har det holdt. Støv er ellers noe man merker skikkelig først ved en god del nedblending, på full åpning kommer det omtrent ikke fram i det hele tatt, men større partikler kan gi et diffust slør.

 

En sjekk tar man ved å bruke manuell forkus og stille uskarpt, blende helt ned (høyt tall - liten blender) og eksponere mot en jevnt lys bakgrunn, hvite skyer f.eks. Da får man gjerne en overraskelse på skjermen etterpå.

 

Hører fra kyndige folk at disse rensegreiene skal fungere, kjenner ikke de forskjellige merkene, men skaffer man dem fra en seriøs butikk bør man vel være på den sikre siden. Og følger bruksanvisningen. :-\

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Takker for hjelpen folkens.

Jeg skal sjekke litt rundt.

Det som er helt sikkert er at på sikt er jeg nødt til å kunne gjøre noe med problemet selv. Med lange lukketider innendørs, og skifte av objektiver så er vel sjansen stor for at det kommer støv inn og jeg kan bare ikke løpe til fotoforretningen hver gang jeg må få vekk støvpartikkler. Da blir det vanvittig dyrt. Har hørt rykter om at det fort kan koste en tusenlapp for rens.

 

Tar gjerne i mot flere gode råd. :)

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for hjelpen folkens.

Jeg skal sjekke litt rundt.

Det som er helt sikkert er at på sikt er jeg nødt til å kunne gjøre noe med problemet selv. Med lange lukketider innendørs, og skifte av objektiver så er vel sjansen stor for at det kommer støv inn og jeg kan bare ikke løpe til fotoforretningen hver gang jeg må få vekk støvpartikkler. Da blir det vanvittig dyrt. Har hørt rykter om at det fort kan koste en tusenlapp for rens.

 

Tar gjerne i mot flere gode råd. :)

 

Terje!

 

 

 

Jeg har hørt at luftpumpe kan være skadelig og at man burde være forsiktig. Hos min lokale fotobutikk tror jeg det koster ca 270,- Terje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan være skumle greier karer..skal du fjerne støv selv, legg noen ekstra kroner i utstyret,

ellers er sjansen stor for at du ender opp med mer støv enn da du startet rensingen. Luftpumpe

er vanskelig da mange av disse faktisk gjør brikken til en støvmagnet. Du kan uansett ikke

bare bruke luft, da må du kombinere med rensemiddel. I verste fall ødelegger du filmen over

brikken. Du kan levere kameraet minst 5 ganger til rens hos forhandler til summen det koster

å fikse dette igjen. Det billigste alternativet er nok børste som funker overraskende bra!

Kan anbefale dere sensor brush fra Visible Dust.

http://www.visibledust.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Takker Are og Lars E. :)

Den saken fra Visible Dust ser jo interssant ut. Flott at det var en introduksjons video, den ga et visst håp........... :) :)

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En blåsbälg är det enda jag hittills använt till min 5D och det är nog det enda jag kan rekomondera att använda. Allt annat innebär vissa risker, och röra på sensorn avråder jag ifrån. När jag inte får bort smutsen längre med blåsbälgen kommer jag att skicka den till service hos en canonverkstad ( kostnad ca500 i Sverige )

Men som sagt blåsbälgen funkar fint, jag har haft kameran i mer än 2år och tagit bilder i min studio, ute och privat och ännu inte gjort någon service

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant

Tror jeg må si meg enig med Vilma, langt på veg i hvert fall. Så et intervju med en som drev med sensorrensing, og han fortalte om brikker som så ut som de var behandlet med stekespade når han fikk dem under lupen, og prisen på å få satt inn en ny er vistnok omtrent det samme som et 400D hus.

Grundig (og forsiktig) bruk av blåsebelg og en sjekk av resultatet som beskrevet ovenfor har holdt bra for meg de to årene jeg har hatt digitalkamera.

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stor tro på at om man følger bruksanvisningen på disse rense-paddene skulle ikke dette være noe problem. Det er tross alt herdet glass, og ikke gele som ligger over brikken. Men det er klart det ikke er noen snekkerjobb.

 

De som lager Sensor Swab garanterer at deres utstyr ikke skader sensoren (selvfølgelig så fremt man bruker dem riktig).

Både Leica og Fuji anbefaler bruk av disse til hjemmerens... det burde jo kanskje bety noe.

 

De største gutta i klassen, Canon og Nikon har så fremt meg bekjent ikke kommet noen anbefaling av noe produkt til hjemmerens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for hjelpen folkens.

Jeg skal sjekke litt rundt.

Det som er helt sikkert er at på sikt er jeg nødt til å kunne gjøre noe med problemet selv. Med lange lukketider innendørs, og skifte av objektiver så er vel sjansen stor for at det kommer støv inn og jeg kan bare ikke løpe til fotoforretningen hver gang jeg må få vekk støvpartikkler. Da blir det vanvittig dyrt. Har hørt rykter om at det fort kan koste en tusenlapp for rens.

 

Tar gjerne i mot flere gode råd. :)

 

Terje!

 

 

 

 

 

Jeg har hørt at luftpumpe kan være skadelig og at man burde være forsiktig. Hos min lokale fotobutikk tror jeg det koster ca 270,- Terje.

 

Terje

Jeg hadde min på rens i går, betalte ikke mer enn 250,-  Burde ikke være så veldig mye dyrere hos din forhandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Takker for hjelpen folkens.

Jeg skal sjekke litt rundt.

Det som er helt sikkert er at på sikt er jeg nødt til å kunne gjøre noe med problemet selv. Med lange lukketider innendørs, og skifte av objektiver så er vel sjansen stor for at det kommer støv inn og jeg kan bare ikke løpe til fotoforretningen hver gang jeg må få vekk støvpartikkler. Da blir det vanvittig dyrt. Har hørt rykter om at det fort kan koste en tusenlapp for rens.

 

Tar gjerne i mot flere gode råd. :)

 

Terje!

 

 

 

 

 

Jeg har hørt at luftpumpe kan være skadelig og at man burde være forsiktig. Hos min lokale fotobutikk tror jeg det koster ca 270,- Terje.

 

Terje

Jeg hadde min på rens i går, betalte ikke mer enn 250,-  Burde ikke være så veldig mye dyrere hos din forhandler.

 

Hvilken fotoforretning/kjede var dette, Are??

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant

Syns det høres mistenkelig billig ut, en sensorrens koster vanligvis en god del mer hos autorisert vekrsted, der fjerner de også støvpartikler som har samlet seg ellers inne i kameraet og som fort kan havne på sensoren etterpå. Her har de antagelig gjort en enkel rens med et rensesett.

Jeg ville ha sjekket resultatet som beskrevet lenger opp i tråden:

Blend helt ned mot en jevnt lys bakgrunn ute av fokus og sjekk på pc-skjermen etterpå. Litt lang lukkertid er ikke noe problem her.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant

Prøver å legge ut en slik testeksponering av sensoren på min 350D. Som man ser er det ikke mye støv her selv etter to år med hundrevis med objektivbytter og kun bruk av belgblåser. Så man kommer langt med denne metoden også.

 

(..nå er jeg litt spent på om bildet kommer med, ser ingenting på forhåndsvisningen)

post-0-13949848864423_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

 

Sliter med endel støv på brikken. Har prøvd å blåse det bort med en liten blåsebelg, men det forsvinner ikke (i alle fall ikke alt...). Er usikker på hva jeg skal gjøre.

 

Snakka med fotobutikken her i Lakselv, og de sa de bare blåste med sprayluft, noe som gjorde meg skeptisk. Den er jo rimelig kald! Kan ikke den legge seg som et belegg, og det som kanskje værre er skape fukt inne i huset?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Sliter med endel støv på brikken. Har prøvd å blåse det bort med en liten blåsebelg, men det forsvinner ikke (i alle fall ikke alt...). Er usikker på hva jeg skal gjøre.

 

Snakka med fotobutikken her i Lakselv, og de sa de bare blåste med sprayluft, noe som gjorde meg skeptisk. Den er jo rimelig kald! Kan ikke den legge seg som et belegg, og det som kanskje værre er skape fukt inne i huset?

 

 

IKKE bruk trykkluft på boks, da disse i aller høyeste grad kan skade sensoren. Her kommer det iskald luft, som også kan komme ut i væske form. Da er  det hasta la vista til sensoren.

Det aller enkleste man kan bruke, er å kjøpe en øre skylle ballong på apoteket til noen tiere. Dette funker greit på støv som sitter løst. Hvis ikke dette hjelper kan diverse sensorbørster absolutt anbefales, bruk anerkjent merke og følg nøye instruksjoner.

Hva du enn gjør, ALDRI ta på sensoren, da denne kan ta skade av dette. Husk også på at på fingertuppene er det et fettlag som setter seg med en gang på sensoren.

Er du i tvil tar du med deg kameraet til en fotoforhandler som kan dette, og ber om hjelp til å lære dette. Kjøp en børste så lærer han deg garantert hvordan man gjør det riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...