Gå til innhold

Nye vadere


Sigve

Anbefalte innlegg

Litt vanskelig å definere dette med sjel i feks ei fluestang, men jeg kan prøve meg med et eksempel :

I fjor ble jeg den lykkelig eier av ei Scott G2 fluestang ! Denne stanga syntes jeg å kunne både se og kjenne at det er noen som virkelig vet hva de holder på med som står bak ! Sammenligner jeg denne med feks Lts X1 i tilsvarende modell så forundrer det meg mer enn mye at Lts stanga faktisk er atskillig dyrere  ???

Når det er sagt, jeg har ikke noe forkjærlighet for amerikansk produsert utstyr generelt, men akkurat når det gjelder fluestenger, og prislappen er i samme kategori, så foretrekker jeg amerikansk fremfor asia-produsert ! Men det er nå meg . . .  ;)

Og, jeg har omtrent 50/50 asia og usa stenger, men har nok lagt mest penger i sistnevnte !

 

PS ! Sorry for avsporingen her, denne tråden skulle handle om vadere  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant

Utstyrsproduksjonen har kommet opp på et såpass bra nivå mange steder i østen at dersom de ymse markevarene har en skikkelig produktutvikling og kvalitetskontroll blir det mer enn bra nok også der.

 

Når det gjelder Simms og prisnivå, er konsekvensen at de virker prisdrivende for de andre vaderprodusentene, slik at vi alle til syvende og sist må betale mer enn nødvendig for utstyret vårt. Det blir vel snart slik at en vader ikke kan kalles toppmodell før den koster minst 6000.  :-\

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen produsenter i Østen som nå virkelig skiller seg ut med tanke på kvalitet. Dette gjenspeiles også i prisen fra fabrikk. Som Rune sier er forarbeidet, utviklingsarbeidet selve nøkkelen til suksess. Husk også at f.eks. Simms vadejakker er laget i Kina, og ingen her vil vel påstå at det er dårlige saker. Kvalitet koster, uansett hvor det er laget.

Marginene i Norge gjenspeiler salget. Som det ble sagt tidligere; det finnes butikker i USA som omsetter mer av ett merke enn distributøren i Norge selger til hele landet. Derfor må hvert ledd tjene mer pr. solgte vare for å overleve. Alternativet er å kjøpe alt via nett. På sikt vil det bety døden for så og si samtlige norske utstyrsbutikker og distributører. Konsekvensene sier seg selv...

 

Det er vel svært få som blir rike av å selge fluefiskeutstyr i Norge. Jeg vet om to  :-\

 

En artig observasjon: En gjennomsnitlig fluefisker i USA tjener adskillig mer enn en gjennomsnitlig norsk fluefisker. I tillegg koster utstyret en god del mer her enn "over there". Så utstyrskjøp gjør betydelig større innhogg i en norsk fluefiskers økonomi. Allikevel er det et forholdsvis godt salg av dyre produkter i Norge. Amerikanere steiler (de med mer penger) når de hører hva vi må betale. Allikevel gjør vi det, ofte uten å blunke. Står respekt av det  8).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;D

 

bra obs, tmags, men husk nå at vi er laaaangt bedre fluefiskere enn dem! :rolleyes:

 

ikke noe nytt, de fleste amerikanske produkter dobler ikke prisen i norge, men ytterst få gjør det...

 

tilbake til ts: får du tak i patagonia sst+, er du sikret supergode vadere. eneste minus er at de ikke tåler DEET, men det kan man jo unngå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...