Gå til innhold

sjøørred fiske tips


sommer

Anbefalte innlegg

Jeg er er ivrig ørred fluefisker og har de siste år forsøkt meg litt på sjøørred, men uten og fange nået annet end et par dovne torsk. Jeg fisker steder jeg vet der er sjøørred og har prøvet med: børstemark, sild, bully wugger etc. men uten held

Er der nogen som har et par tips til hvilke fluer, teknikker vær/vind forhold etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste rådet jeg kan komme med er at du må ha tro på det du gjør. Du må simpelten fiske,fiske og atter fiske  ;) Ikke gi opp! Har du prøvd å trekke flua inn med stor hastighet? Superstor hastighet? Reker eller rejer er også bra, men ikke trekk dem med like stor hastighet, kun i små rykk.

Lykke til  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kunne ikke være mer enig med deg der helland. :o.

dra inn med stor hastighet, gjerne varier litt med og nappe i slutten av draget.

prøv litt forskjellige fluer og stå på og ikke mist motet.

sjøørret i dag skal ikke være som å fiske i oppdrett ;D.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye tid spanderer du?

 

Er du på et sted det befinner seg sjøørret, så får du den omsider, uavhengig av hva du setter på, og hvordan du trekker inn. Men som de sier her, så er variasjon noen ganger det som skal til hvis du vet den er der, og ikke vil ta. Sjøørretfiske i sjøen er egentlig ikke noe stort hokus pokus. Men den må være der når du er der...

 

Jan.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Teton

Hvor mye tid spanderer du?

 

Er du på et sted det befinner seg sjøørret, så får du den omsider, uavhengig av hva du setter på, og hvordan du trekker inn. Men som de sier her, så er variasjon noen ganger det som skal til hvis du vet den er der, og ikke vil ta. Sjøørretfiske i sjøen er egentlig ikke noe stort hokus pokus. Men den må være der når du er der...

 

Jan.

 

 

Vel... :-\..nå kan det vel i seg selv være litt hokus pokus å finne de rette plassene.Det greieste er jo å slå seg sammen med noen som har litt peiling på go'plassene eller håpe på noen tips her på nettet hvis man lufter hvor man eventuelt holder til her i landet.da er i alle fall mye gjort.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye tid spanderer du?

 

Er du på et sted det befinner seg sjøørret, så får du den omsider, uavhengig av hva du setter på, og hvordan du trekker inn. Men som de sier her, så er variasjon noen ganger det som skal til hvis du vet den er der, og ikke vil ta. Sjøørretfiske i sjøen er egentlig ikke noe stort hokus pokus. Men den må være der når du er der...

 

Jan.

 

 

Vel... :-\..nå kan det vel i seg selv være litt hokus pokus å finne de rette plassene.Det greieste er jo å slå seg sammen med noen som har litt peiling på go'plassene eller håpe på noen tips her på nettet hvis man lufter hvor man eventuelt holder til her i landet.da er i alle fall mye gjort.

 

 

Joda, noen plasser er under året bedre enn andre, og en alliering med kjentfolk er en god ting. Utover det; fisken finner du hele veien, ihvertfall på vår side, og "godplassene" som perler på en snor. Spesielt i den tiden vi går mot nå, i mars, april og mai, så skal det faktisk godt gjøres ikke å treffe på den, hvis du jakter på den. Ved påsketider trekker fisken helt kloss inntil land, og blir stående. Svært ofte større fisk.

 

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for alle svar  :)

Jeg holder til på Hurum og det er vist et "fiskemekka", har tatt alt fra sild, markrell, torsk, sei etc. etc. Men ørred har jeg kun fått i ferskvann.

Var ute igår kveld/natt fra 18:30 - 22:00 resultat en liten torsk  ??? prøvet med: div. sild, Mickey Finn og børstemark. Vann temp. var på 3+ og der var litt strøm.

Hvis noen har lyst til og dele litt på sjø-ørred steder på Hurum er jeg åpen for mail kontakt  :) henrik@hgsommer.com.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du var ute fra 18: - 22: det er smart, blå timen + timene etter det har blitt mørkt. Klarer man å få kombinert denne gode tiden med Flo opp eller ned, slik at det blir maks strøm kan det gi gode resultater. derfor burde du også oppsøke steder hvor det lett oppstår strøm. surf over stedene du har tenkt deg på feks www.norgeibilder.no  .

Men også fiske ditt, takktiken kan gjøres mer effektiv nå vet ikke jeg hva du allerede gjør. men Jeg selv starter et sted fisker av området i en vifte form gjerne frem tilbake osv(ikke så langt ut, er langs land fisken går). gir ikke stedet deg noe flytter jeg meg ,hmm ja noen meter eventuelt neste sted odde du har troen på.

fisken kommer og går, men er mange steder fisken kan stille seg opp som i en elv(kulper/strømmer/steiner). å på disse plassene kan det fint stå fisk hver dag :)  Hehehe men flaks er jo også et must i denne sjangeren for fiske.

Fluer: jeg går for enkle mørke fluer på kvelden, har svært troen på zonkere(kanin) å da helst mørk oliven grønn. denne gir en god siluett med mye fin bevegelse av fibrene. denne går jo fint som en børstiss + bytte-fisk, legger du inn noe flash i halen + noe tinsell rundt kroppen har du en liten fisk.

Hadde mye fint fiske med denne fluen i fjord, men nå skal det sies at det var den jeg fisket med når mørket hadde kommet. faller jo da tilbake på at du må ha trua på fluen, minst mulig tid på tenking/bytting å mest mulig flua i vannet :)  LYKKE TIL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...