Gå til innhold

Fjærmygg


fisk

Anbefalte innlegg

Jeg skulle gjerne ha noen råd om valg av strategi;

Jeg har vært i fjellene på vestlandet og fisket etter ørret. Det er stille overskyet vær og ganske mildt. Fisken sippvaker rolig og ubekymret etter fjærmygglarver og har ikke sett folk på et halvt år. Jeg vader meg forsiktig ut etter alle kunstens regler, bruker en 5-stang,sinktip og 4meters fortom med 0,14spiss og en 14krok fjærmyggimitasjon. Her til er alt vel, men så! Presentasjonen er akseptabel, men intet skjer. Jeg blir fullstendig ignorert. Jeg prøver å flytte meg og prøver igjen, men uten tilslag, og slik fortsetter dagen. På slike dager hender det at jeg finner fram slukstanga, setter på sølvkroken spesial og dundrer ut som en annen idiot. Sluken får ikke landet før det hugger til. 10 kast og 10 fine ørretter. Da gir jeg meg, glad men ganske frustrert. Det er finfiske med flue som teller, men hva burde jeg ha gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville jo aldri tatt med meg en slukstang som utgangspunkt. Ørretfiske handler jo ofte om å prøve seg frem. Sitter ikke fisken på strategi valg nr 1, så prøv neste måte å lure den på, skifte fluer, fortom, størrelser, skifte imitasjons insekt osv. Alltid lurt å se, om ikke på vannet, så ved land rundt vannet, etter mulige byttedyr. Derfra se på vakform, for så å legge opp en strategi. Vak og sinktip, noe rimer ikke. Andre konkrete tingen er å prøve forskjellige stadier av myggen, og forskjellige størrelser, 14 er stort for å være fjærmygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Vading er ikke alltid gunstig, men vader du forsiktig syns jeg ikke det gjør så enormt mye.

 

Men noe som er viktig er tolmodighet :) Finn en fisk som vaker steady og konsentrer deg på denne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.... sinktip og vakende ørret? Ikke bra! Hold deg til vanlig flyt. Tror nok du hadde fått respons på atskillig mindre fluer enn du prøvde. På fjørmygg må man ofte bruke uforskammet små kroker. Gjerne mindre enn str 20.

En annen viktig sak med tanke på fjørmygg: Tålmodighet!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...