Gå til innhold

Når klekker Ephemera Vulgata hos deg?


Anbefalte innlegg

Da er vulgataen igang i de søndre delene av Akershus, jeg har også fått rapporter om det samme i Østfold. Klekkingen er ennå helt i starten.

Vannene som jeg har sett vulgaten i ligger på 250 moh.

 

Det hadde vært interessant og nyttig om vi kunne bruke dette innlegget

til å rapportere om når den klekker og mengdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nordmarka i dag, 5/6, drøyt 300 m. Jeg ble overasket, for jeg visste ikke at det var Vulgata i det vannet, og trodde det skulle bli fest. Det ble det ikke. Det klekket jevnt, men ikke tett, i løpet av de timene jeg var der, og en god del døgnfluer i lufta var til glede for linerler og bokfink, men alle jeg så klekke gjorde det like ved land på bare 10-30 cm dybde. Det var ingen store døgnfluer ute på vannet, følgelig var det ingen fisk som vaket på dem, heller. (Dvs, jeg hadde stor moro av å se på at ørekyta prøvde å ta klekkende megadøgnfluer - det må altså minst fire ørekyter til for å takle èn Vulgata :D ).

 

Tidligere har jeg bare vært borti Vulgataklekking en gang. Da klekket de i store mengder i de "frie vannmassene" og ga en skikkelig vakfest. Er det noen som vet hvorfor jeg så et annet klekkemønster i dag? Er sånt spesifikt for vannet, kan det ha å gjøre med været (det var pent vær i dag, mot ruskevær med vind og regn forrige gang), er det fordi det jeg så i dag var en tidlig fase av klekkingen, eller er det noe helt annet? Anyone...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lektor Lund!

 

I de vannene der jeg fisker er det vanlig at vulgataen klekker på de grunneste delene først. Langs land, på grunner osv. Litt ruskevær er prima for dagfiske på klekking. Skal man på spinnerfall på kvelden bør det være vindstille og varmt, fint vær. Opplever du en kjempeklekking på dagen så er det ingen automatikk i at det blir et meget bra spinnerfall. Selv om det stort sett henger sammen. Klekkingen bygger seg jevnt opp og det samme gjør spinnerfallene. Husk at det kan ta en dag eller 3 før de du så klekket svermer og legger egg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret, Rune! Da kan jeg sikkert gå ut fra at det jeg så var begynnelsen på klekkingen. Det er mye som tyder på at det blir en del sykling i uka som kommer... Ut fra det du skriver, kan man i hvert fall slå fast at en ideell Vulgata-dag er en dag med regn og vind om dagen som avsluttes med en varm, fin sommerkveld :) Sånne dager er det som kjent mange av!

 

Uansett, selv om fisken ikke hadde oppdaget "monstrene", var det morsomt og fascinerende bare å sitte og se på skuespillet; å se disse svære døgnfluene "vokse" ut av vannflaten, og se linerlene snappe dem i luften rundt hodet mitt. Og så lærte jeg at linerler ikke liker vulgatavinger - de ble effektivt plukket av før fortæring. Det er sånne naturopplevelser som gjør, synes jeg, at fluefiske er en så herlig aktivitet - man har glede av det selv om fisken er vrang.

 

Nåvel, nå lever fingrene sitt eget liv på tastaturet. Et oppfølgingsspørsmål til de erfarne: har dere erfaring for at det er viktig å by frem spent spinner-mønstre under et spinnerfall, eller vil fisken ta til takke med den parachuteflua den tar om dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg flere ganger hatt suksess med vanlige duns på spinnerfall om kvelden. Ofte legger ikke vulgataen seg spent med en gang den treffer vannet og ser derfor ut som nyklekket(bortsett fra farven!). Enda senere på kvelden når de fleste individene har forlatt sitt trygge svermeriopphold mellom trærne og har vært på vannet en stund/lagt eggene, legger de seg helt spent og dør. Man kan da oppleve mye stor vakende fisk som går og slurper halvdøde vulgatas helt inn i skumringen. Det er DA du ønsker å bruke en spent spinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...