Gå til innhold

Marginata`n er i full gang


Gjest vegsu

Anbefalte innlegg

Kan melde om at Marginata`n er i full gang nord for Kristiansand nå! Haugevis av dem på vannet. Fisket fra 16:30 - 20:00 og fikk 2 stk på 3hg og noen endel mindre. Mista en fin en på kanskje 6-7 hg på mygg #18. De andre tok en Sort/Brun parachute #14.

 

Skikkelig fine forhold idag: Sol, varmt, fuktig og nesten vindstille ;D

 

Var også masse Russefluer(???), men så ikke ut til at fisken brydde seg særlig om disse. Trodde ikke disse klekka før seint på sommeren jeg? Krok #14 ca, røde lår og la merke til at beina "dinglet" i lufta når de fløy. Var ihvertfall en eller annen form for hårmygg.

 

Bilder ble det dårlig med idag. Kommer sterkere tilbake!! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var også masse Russerfluer(???), men så ikke ut til at fisken brydde seg særlig om disse. Trodde ikke disse klekka før seint på sommeren jeg? Krok #14 ca, røde lår og la merke til at beina "dinglet" i lufta når de fløy. Var ihvertfall en eller annen form for hårmygg.

 

Høres ut som en danseflue (Empis Borealis flyr på denne tiden). Flott med marginata, da! Er dette tidligere enn normalt?

 

-Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Russefluene du så var Bibio Johannis som klekker/svermer tidlig. Desse har en litt mer orangeaktig farge på beina og litt mindre tynnere kropp enn Pomonae. Bibio Pomonae klekker seinere og har mer "maurpreg", er litt større og en mye mer markant rødfarge. Har også en del lengre bein. Fint å høre at Marginatan er i gang. Lykke til fremover:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Du har rett Marius. Johannisen har mer brun/lysorangeaktige bein. Men dette er nederste leddet. Mener jeg tok bilde av en slik her på Nordvestlandet i fjor på denne tiden, men finner ikke bildet. Johannisen flyr også med beina på slep så det er lett å ta feil her. Empisen har også tilsynelatende større vinger. Men kroppen ser jo ganske lik ut.

post-367-13949849335539_thumb.jpg

post-367-13949849335893_thumb.jpeg

post-367-13949849336233_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henning: Var en slik en ja :) Empis Borealis altså, da vet jeg det og. Når jeg tenker meg om så var dette faktisk nord i Kristiansand kommune, ikke utenfor. Er et par uker tidligere enn normalt ja, men ikke noe sånn ekstremt. deilig var det ihvertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Er ørreten særlig sugen på disse dansefluene? Har aldri opplevd særlig stor aktivitet når disse surrer rundt på overflaten.

 

De hadde ingen effekt den dagen der. Var ganske mangen ev de når jeg fisket, men få som havnet på vannet. Det som er med "russefluene" er at de er drittdårlig på flyging, og havner ofte i vannet. pluss at det pleier å bli en del av de på feks fjellet. Har vert å fisket i vann der fisken har gått bananas på slike med røde ben.....bibio. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...