Gå til innhold

Østmarka 30-31.5


Bånngjedda

Anbefalte innlegg

Vulgataen dukket opp i greie mengder, men fisken ga blaffen. Den tok heller vingemaur, men ikke ivrig der heller. Observerte (minst) 3 arter vårflue, mudderflue, mygg i stille viker, Vulgata fra 1000-1930 (klekking) samt noen marginata og verspertina-spinnere. Libellenymfer kom kravlende på land som små tankser og klekket rett foran kameralinsa. Artig. Fisket var tregt, lite vak og 0 sekundmeter vind i følge Storm Weather Centre. My Ass. Det blåste så lavvoen flagra, målte 7-8 ms med nerdeinstrumentet mitt. 14 til 16 grader i vannet (morgen-kveld) målt på ca 70 cm. Fikk til sammen 5-6 fisker på 8(!) mann. To største ca 500g. Pen fisk var oppe, men sjelden. Mageinnhold: Kun skogsmaur og svarte biller i div. strl. Vulgatanymfa til Rune ble tatt med kontante hugg som endte med snørebrist. Det samme gjalt for små, stripende elkhair caddis. Konklusjon: fint vær, men vind. Lite vaking, solbrent ;-)

-M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, det var den med strutseherl og raffia. Hadde ikke lange nok kroker, så de var bundet på wide-gap 10-er krok og forlenget med polychenille. Fisket med rask handtvist på ca 1m dyp. Tungt fortynget rett foran øyet for å få til en slags delfinsvømming, men fungerte ikke så godt i praksis. Skal forsøke å lage noen som har kortere kropp av stivt materiale og mer "strip-leech" -aktig abdomen og hale. Tror det er viktig med bevegelse når fisken ikke er altfor hypp. Noen erfaringer med dette?

 

Hadde skikkelig problemer med fortomsbrudd på turen. 3-4 fisker forsvant med diverse fluer. Mottiltakene var å sette stanga 90 grader på snøret for å dempe, og gå opp på diameteren (og helt ferskt materiale). Hjalp ikke. 0.18 var ikke nok.

Får ikke tid til å gjøre tilslag engang, det bare smeller i stanga! Må få meg et snøre med mer minne, tror jeg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bånngjedda!

 

Takker for fluebeskrivelsen.

Jeg hadde en vulgatanymfe i et vannglass for litt siden.

Synes det var artig å studere bevegelsene.

Nymfene er meget gode svømmere og minner ikke så rent lite om småfisk i bevegelsene. Nymfa svømmer med å slå kraftig med bakkroppen.

 

Oliver Edwards binder sine danicanymfer som sk. wiggle nymphs og fortynger bakkroppen godt slik at den henger ned når nymfa er i ro.

Inntrekket bør være korte kjappe handtwist med vibrering i stangtuppen.

Andre fornuftige måter kan være en kort tung nymfe med maraboubakkropp

eller strip leech som du nevner. Uansett så bør det være mye bevegelse det er i hvertfall min erfaring.

 

Det var da voldsomt til brutale fisker du var borti da!

Du får ta frem helaksjonsstanga som svikter helt ned i snellefestet når fisken tar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, synes det var litt spennende å fiske disse nymfene over de kjente vulgata-grunnene i vannet. Skal forsøke litt forskjellige varianter, bare synd man har så kort tid på seg før det er over (eller man velger å fiske i elv :-)

 

Helaksjonsstanga ble overkjørt i Lillestrøm :-( Vet ikke om fisken var uvanlig aggressiv, men kameraten min hadde samme problemet. Det sitter sikkert 10 fluer i ørretkjefter der inne! Litt av forklaringen er nok at vi måtte ty til stripende fluer ofte blindkastet, og har da alltid stramt snøre. Ryggmargrefleksen tar seg av resten hvis fisken sitter. Hos min kamerat er denne veldig godt utviklet, vi morer oss stadig med å nappe i stanga hans når han sitter med den i fanget i campen. Tilstlaget kommer uansett :-)

 

Hvordan fanget du nymfene? Jeg forsøkte å grave litt i silten, men fant ingenting. På hvilket dyp og hvor dypt i "bunnslammet" fant du dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bånngjedda,

Hvordan fanget du nymfene? Jeg forsøkte å grave litt i silten, men fant ingenting. På hvilket dyp og hvor dypt i "bunnslammet" fant du dem?

Det var en kompis av meg som gikk å rotet i mudderet.

Han hadde sikkert flaks som fikk ta i en av de "lynkjappe".

Den ble fanget 3 meter fra land på 1 meters dyp. Den lå nok ikke dypt tipper ca. 5- 10 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har aldri forsøkt froghair. Brukte fersk Rio, SA og en annen som jeg ikke husker i farta (Climax?). Har forresten noe Damyl Tectan 0.12 som sikkert er 6-7 år gammelt og virker like god som ny. Men 0.12 Tectan ser veldig ut som 0.15 sammlignet med andre merker, synes jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...