Gå til innhold

Det ultimate tørrfluefiske?????


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

I natt åpner mitt hjertes elv Renaelva, og selv om vi må vente enda litt på de virkelige klekkingene så er det en merkedag.

 

I den forbindelse tenkte jeg at jeg skulle høre litt med dere her på forumet om hva som for dere er det ultimate tørrfluefiske.

 

Døgnfluer, vårfluer, mygg, steinfluer, bibio, daddy long legs, etc etc.?

Elv eller vann?

What say you? Hva er ditt ultimate tørrfluefiske?

 

For meg er døgnfluefiske med duns på elv, det ultimate tørrfluefiske.

Først og fremst fordi det det handler om å få flua til å flyte riktig uten å stripe, og at det krever noe av presentasjonen. I tillegg får jeg ståpels når den ene seilbåten etter den andre kommer flytende nedover elva og fisken står å super de i seg. Det at fisken er litt sær gjør det bare ekstra morro.

Aurivilli klekkinger er vel det som har bidratt til de feteste opplevelsene for min del, men det som får håra til å strekke seg litt ekstra er når det klekker store mengder Sulphurea. Det er bare så sinnsykt vakkert, og gir en ekstra dimensjon til tørrfluefiske. Finnes ikke noe mer visuellt perfekt enn når døgnfluene klekker. Kan til og med bare bli stående og se på dette skuet............

Aurivilli, Sulphurea, Rhodani, Ignita, Danica, Vulgata, Marginata, Vespertina og co.............my heroes ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Sneis

Mitt ultimate tørrfluefiske avhenger hverken av elv eller stille vann. Ikke hva fisken spiser heller, men at JEG forstår hva fisken spiser. Den ultimate opplevelse er at jeg forstår hva som skjer. At jeg kan pressentere og få fisk på den flua jeg vet fisken vil ha.

Om jeg i tillegg kan si hvor stor (eller liten) fisken er før den tar flua, ja det må vel være mitt ultimate tørrfluefiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

For meg er døgnfluefiske med duns på elv, det ultimate tørrfluefiske.

Først og fremst fordi det det handler om å få flua til å flyte riktig uten å stripe, og at det krever noe av presentasjonen. I tillegg får jeg ståpels når den ene seilbåten etter den andre kommer flytende nedover elva og fisken står å super de i seg. Det at fisken er litt sær gjør det bare ekstra morro.

Aurivilli klekkinger er vel det som har bidratt til de feteste opplevelsene for min del, men det som får håra til å strekke seg litt ekstra er når det klekker store mengder Sulphurea. Det er bare så sinnsykt vakkert, og gir en ekstra dimensjon til tørrfluefiske. Finnes ikke noe mer visuellt perfekt enn når døgnfluene klekker. Kan til og med bare bli stående og se på dette skuet............

Aurivilli, Sulphurea, Rhodani, Ignita, Danica, Vulgata, Marginata, Vespertina og co.............my heroes ;D ;D

 

Terje!

 

 

Slenger meg på den, uten tvil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

For meg er også fiske med døgnfluer/duns det opptimale tørrfluefiske og spesielt vulgata og danica, verdens vakreste innsekter. En vakker dag i vakre omgivelser med den ene seilbåten etter den andre som "popper" opp av vannet. Du setter på din imitasjon - du presenterer den blant de ekte "varene" - og så tar den akkurat DIN imitasjon!! Det er deilig det.  :D

 

2m

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg tilbrakt litt for mye tid i stille vann etter slapp settefisk at jeg ser frem til litt skikkelig elvefiske i rennende vann. Helt klart morsommere enn stille vann, selv om stillevannsfiske med fisk som cruiser rundt og aldri vaker to ganger på samme sted kan være en stor utfordring det og. Har Renaelva åpna sa du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Nå har jeg tilbrakt litt for mye tid i stille vann etter slapp settefisk at jeg ser frem til litt skikkelig elvefiske i rennende vann. Helt klart morsommere enn stille vann, selv om stillevannsfiske med fisk som cruiser rundt og aldri vaker to ganger på samme sted kan være en stor utfordring det og. Har Renaelva åpna sa du?

 

Åpner om 30 minutter, kl.24.00.01

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Påskenøtteknekker

Ja du, Terje! Ikke for å høre ut som et hakk i plata, men sulphurea-klekkinger med dertil hørende slurpelyd fra grådig Renaørret er ikke det dummeste! Henger nok sammen med det visuelle. Den vakreste av de vakre synes jo ikke akkurat så dårlig under ei klekking i solsteika. Men å finne ei slik klekking i Renaelva der ørreten blir aktiv klarer jeg ikke hvert år. Dessverre. Men den beste (hvis flest store ørret kan kalles "den beste") fisketuren jeg har hatt var under ei sulphurea-klekking. Kommer nok aldri til å oppleve noe slikt i Renaelva igjen, men gleden over minnene vokser for hvert år som går! ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter nå med internettforbindelse på mobilen og sender melding til dere alle og spesielt Terje!

Her ved Renaelvas bredd vaker det så sinnsykt på Svedica døgnivilli at jeg blir bløt i trynet........., men det er kaldt, og vi har tent på koia di for å holde varmen Terje.....håper du skjønner at det er nødvendig......rai-rai! :D

 

Ja ja, da har jeg tulla færdig, og kan jo for skamms skyld væra litt serijøss åsså!

Det peneste jeg har sett er den gangen flua mi sklei ned i ett kaffekoppdigert høl som åpna seg under'a etter å ha fulgt idialsporet i gærneveienstrømmen i ei stor bakevje......................at jeg blei så beflippa at jeg dro til for tidlig og så den V-vinga Aurivillie-kopien fly ut av hølet igjen i full fres var ikke fullt så fint akkurat da, men totalt så står det som en av de bedre! :)

Må velge Aurivillien, fordi den de siste par åra har vært en så sjelden liten engel i Renaelva........ellers er jeg helt enig i at Sulphureaen er den vakreste lille engelen av døm alle! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vindknuten

Farken begynner å lure litt på dere jeg ;D....vakreste, ultimate, lidenskapelig, pasjonert, ståpels, dimensjon.

Folkens.....vi snakker om en alldeles unyttig fritids syssel. Dere høres ut som dere leser dikt av Herr Wilde, dette er iferd med og få gigantisk oppblåste proposjoner, for ikke å snakke om en smule dekadent

 

Åja så var det spørsmålet, jeg liker elvefiske og hva som klekker gir jeg beng i så lenge jeg har noe den tar.

Hvor "søt" en døgnis er gir jeg jamt beng i

Vil den ikke ha noe på overflata så hekter jeg på ei nymfe eller en diger streamer, nytter ikke det så må Rappalan til pers.

 

mvh Vindknuten. Som liker å fiske men dessverre ikke er følsom, og glup nok til og bli så inn i hampen lidenskapelig og ultimate med fiske raia i nævan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørreten

Mitt ultimate tørrfluefiske er å møte en klekking, eller en type fiske jeg aldri har opplevd før. Synes dette er ekstra spennende, å på en måte knekke "koden". Ekstra deilig når fisken tar, og man endelig har løst koden.

Ellers må jeg si jeg har veldig sans for myggfiske på stille vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Farken begynner å lure litt på dere jeg ;D....vakreste, ultimate, lidenskapelig, pasjonert, ståpels, dimensjon.

Folkens.....vi snakker om en alldeles unyttig fritids syssel. Dere høres ut som dere leser dikt av Herr Wilde, dette er iferd med og få gigantisk oppblåste proposjoner, for ikke å snakke om en smule dekadent

 

Åja så var det spørsmålet, jeg liker elvefiske og hva som klekker gir jeg beng i så lenge jeg har noe den tar.

Hvor "søt" en døgnis er gir jeg jamt beng i

Vil den ikke ha noe på overflata så hekter jeg på ei nymfe eller en diger streamer, nytter ikke det så må Rappalan til pers.

 

mvh Vindknuten. Som liker å fiske men dessverre ikke er følsom, og glup nok til og bli så inn i hampen lidenskapelig og ultimate med fiske raia i nævan

 

Du må sleppe løs følelsene litt Vindknuten, da får du en ny dimensjon til tørrfluefiske ;D ;D ;D ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

For meg er den ultimat opplevelsen vårfluefiske til fjells på 800 - 1000 moh.

Ett lite vann med galssklart vann. Ingen vak å se . Så plutselig bråker det i vannet ett stykke unna , men ser ingen ting på vannet. Jo der kommer det en liten seilbåt ...... pang så er den borte. Sette på en vårflueimitasjon i st 8 og ikke mindre fortom enn 0,20 og ut med flua og trekk inn , rykkvis. Puls på 150 og nervene i høyspenn. Vet det finnes fisk på 2 - 3 kg . Første kast , nada , andre kast ingen ting ... flytter seg litt , litt mindre puls ,PLASK , 5 meter unna flua, vente litt, så rykkvis inntrekk og der PANG ett skikkelig lurveleven der flua hadde hvert , med påfølgende utras ..... Der satt`n  ;D ;D

Det er det ultimate for meg ......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stoooooor ørret-/røyefiske med fjærmygg før døgnisene kommer i gang, deretter døgnfluefiske når de dukker opp i bra antall, både i vann og elv, så blir det vårflueklekkinger, stankelbein, Bibio og fjærmygg igjen. Det er jo "Det ultimate tørrfluefiske" hele sesongen.

 

Det ultimate tørrfluefiske for meg må være tørrfluefiske etter Stor ørret/røye!  :):D;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er døgnfluefiske med duns på elv, det ultimate tørrfluefiske.

Først og fremst fordi det det handler om å få flua til å flyte riktig uten å stripe, og at det krever noe av presentasjonen. I tillegg får jeg ståpels når den ene seilbåten etter den andre kommer flytende nedover elva og fisken står å super de i seg. Det at fisken er litt sær gjør det bare ekstra morro.

 

Enig med du!  ;)

 

Døgnfluer har en mystikk som ingen andre insekt har. Så når disse kombineres med sær brunørret har jeg det som aller best med fluestang.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Den ultimate opplevelsen ved tørrfluefiske er når fisken er så ekstrem selektiv at den er SKIKKELIG vrien å få :) Eks. ignita klekkinger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier noe der Pål. Jeg hadde min særeste fiskeopplevelse i går på vespertina klekking. Kilosfisken lekte med oss. Vi prøvde duns, klekkere og spent spinner, men fisken ville ikke ta. Vi så den tok duns og kastet midt i vaket, til venstre, til høyre, forran og bak. Det hele blei ganske latterlig. Det blei ingen fisk på oss, men hadde en utrolig morsom tur allikevel:) Mulig en dun med trailing shuck hadde vært løsningen?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Helt sprøtt. Opplevd det samme med ignita i elv. Kokte med stor fisk rundt meg. Kort kastehold. ,10mm spiss hjalp ikke. Tok bare ekte.. HELT sykt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Are. Sail Wing Dun pleier å fungere utmerket til vespertina.

 

 

Du sier noe der Pål. Jeg hadde min særeste fiskeopplevelse i går på vespertina klekking. Kilosfisken lekte med oss. Vi prøvde duns, klekkere og spent spinner, men fisken ville ikke ta. Vi så den tok duns og kastet midt i vaket, til venstre, til høyre, forran og bak. Det hele blei ganske latterlig. Det blei ingen fisk på oss, men hadde en utrolig morsom tur allikevel:) Mulig en dun med trailing shuck hadde vært løsningen?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ultimate tørrfluefiske for min del er hvis det skjer noe uventet eller noe overraskende på fisketuren, Oi sjekk her er det stokkmauersverming :o :o . Eller, jøss hviste ikke at det var Vulgata her :o :o. Når du samtidig kan dele slike opplevelser med en fiskekompis, blir fisketuren komplett, og opplevelsen ultimat..

 

Er også veldig svak for myggfiske på stille vann sent på høsten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Are. Sail Wing Dun pleier å fungere utmerket til vespertina.

 

 

Du sier noe der Pål. Jeg hadde min særeste fiskeopplevelse i går på vespertina klekking. Kilosfisken lekte med oss. Vi prøvde duns, klekkere og spent spinner, men fisken ville ikke ta. Vi så den tok duns og kastet midt i vaket, til venstre, til høyre, forran og bak. Det hele blei ganske latterlig. Det blei ingen fisk på oss, men hadde en utrolig morsom tur allikevel:) Mulig en dun med trailing shuck hadde vært løsningen?!

 

 

 

Ja jeg skal prøve den og noen lignende varianter til helga. Moro med utfordringer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...