Gå til innhold

Kjøp av utstyr


Hauks

Anbefalte innlegg

Som studenter flest er ikke penger noe av det jeg har mest av. Av den grunn ble forrige fiskesesong heftig redusert som følge av mangel på utstyr, deriblandt vadere og bellyboat (jeg sier ikke med dette at alle MÅ ha dette for å kunne utnytte en fiskesesong fullt ut, men de jeg fisker med bruker som regel begge delene, og derfor blir dette ganske nødvendig for meg). Jeg er selv en middelmådig aktiv fisker og trenger ikke det beste av det beste, men liker å ha utstyret i orden, fiskeutstyret that is.

 

Nå har det gått en vinter, og jeg har skrapet sammen 7500,-

 

Planen er å kjøpe utstyr for rundt 5000,-

 

Så kommer spørsmålet; Hva anbefaler dere meg å kjøpe? Jeg skal ha bellyboat og vadere for til sammen rundt 5000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Ville sjekket ut denne linken jeg:

 

http://shop.nfisk.no/index.php?main_page=product_info&cPath=118&products_id=801

 

Vurderer denne selv, veldig bra belly til en god pris.

 

Og vadepakka til Simms, kanskje den rimeligste. Får mye skryt. Eller Vision Extreme vadere. Grunnen er at den får mye skryt fra den lokale sjappa mi.

 

Dette var bare noen tips. Da får du kvalitet til en "normal" pris i mine øyne.

 

 

Lykke til!!!

 

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Som studenter flest er ikke penger noe av det jeg har mest av. Av den grunn ble forrige fiskesesong heftig redusert som følge av mangel på utstyr, deriblandt vadere og bellyboat (jeg sier ikke med dette at alle MÅ ha dette for å kunne utnytte en fiskesesong fullt ut, men de jeg fisker med bruker som regel begge delene, og derfor blir dette ganske nødvendig for meg). Jeg er selv en middelmådig aktiv fisker og trenger ikke det beste av det beste, men liker å ha utstyret i orden, fiskeutstyret that is.

 

Nå har det gått en vinter, og jeg har skrapet sammen 7500,-

 

Planen er å kjøpe utstyr for rundt 5000,-

 

Så kommer spørsmålet; Hva anbefaler dere meg å kjøpe? Jeg skal ha bellyboat og vadere for til sammen rundt 5000,-

 

Jeg anbefaler Vision Extreme på det varmeste. Pr dags dato de mest solide vadebuksene jeg har brukt. Har hatt mange forskjellige pustende vadebukser, men så langt er det ingen som kan måle seg med Vision Extreme når det kommer til slitestyrke. Meget bra vadebukser. Jeg ser at Gero på Lillestrøm har de til 1990,- men det går et rykte i en annen tråd på fluefiskesiden at de vil komme på salg i midten av juni. Dette er med forbehold fra min side.

 

Uansett er 2000 kroner for Vision Extreme meget prisgunstig sammenliknet med en del andre modeller som koster mye mer og sannsynligvis ikke er bedre.

http://www.gero.no/default.asp?openMenu=true&menuID=897

 

Bellyboat skal jeg ikke uttale meg om for der har jeg ikke peiling, registrerer bare at med forslaget fra Toggi på bellyboat og mitt forslag om Vision Extreme gjør at du får igjen en del kroner til diverse annet gadget, å det er vel ikke å forakte ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kalle

Har ville satset på denne bellyen http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=32541

Et godt rimelig  valg, båten er klin lik guideline drifter og pool12 båten.

Ellers så har prima villmark tilbud påSimms Lightweight Stockingfoots http://www.prima-villmark.no/show.asp?page=goxpage00000015dbp1713.html , som er en utrolig slitesterk bukse. Og nå som du får den til redusert pris vil det gjøre det til et veldig godt kjøp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar!

 

Nå har jeg rotet litt rundt selv og funnet noen tilbud. Blandt annet Vision Extreme inkl vadesko til 1500,- hva er å anbefale av disse vaderne og  Simms Lightweight Stockingfoots vaderne? Jeg er på utkikk etter slitesterke vadere som kan vare en god stund.

 

Ellers lurer jeg på hva som er forskjellene mellom en bellyboat som

img_-2034097303_0.jpg

og en belly/potong (er ikke helt sikker på hva det er) som

daytripper.jpg.

Fordeler/Ulemper osv. Ser helst å sitte litt over vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.. i likhet med Toggi så mener jeg at tilbudet som Nfisk nå har på bellyen med potong er bra.. en ting er at du sitter over vannet ( som både har med varme, bevegelighet og kasting) men et viktigere moment er sikkerhet.. På denne bellyen har du 3 store separate luftkammer.  Jeg vurderer selv dette alternativet etter at min 2 år gamle belly "sprakk" under opp-pumping i for noen uker siden ( den hadde bare et stort kammer, og jeg har ikke tro på at den lille ryggputa som er i tillegg klarer å holde meg flytende, og , jada bruker selvsagt oppblåsbar vest.  Har du ikke flytevest, er det galskap å gå ut i belly). Var innom Nfisk for noen dager siden og så på bellyen, ser bra ut..

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter litt lesing fant jeg ut man satt over vannet i begge bellyene :) Og begge hadde flere luftkammer (henholdsvis to og tre)

Så da kommer tusenkronersspørsmålet; hvilke forskjeller er det mellom "potongen" og bellyen?

 

Til nå har jeg satt meg på Simms-buksene og Kinetic Cobra-bellyboat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv kinetic belly`n og den funker utmerket den, er bare litt misfornøyd med glidelåsene på kinetic belly`n da den ene ikke tålte særlig mye press fra luftputen man sitter på..

Ble også litt nysgjerrig på pontong båten, da det ser ut som man kan sitte enda litt mer behagelig i den. Litt å tenke på da man sitter mange timer av gangen i bellly`n..

 

Så forresten at de hadde Pool 12 belly`n med svømmeføtter til 1299,- på Prima Villmarksliv for et par uker siden... (Tror pumpe koster rundt 200,-)

 

Lykke til... Belly i vann med mye trær rundt er helt suverent..... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror "patong" løsningen er to separate flotører som på et sjøfly.

Belly blir mer som en rib båt(stor gummi båt), flotørene møtes i en "V" bak riggen og du før et trekantet rom bak ryggen.

Begge har to separate flyte elementer, men på belly løsningen er disse sydd inn i samme trekk.

 

Øystein N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror "patong" løsningen er to separate flotører som på et sjøfly.

Belly blir mer som en rib båt(stor gummi båt), flotørene møtes i en "V" bak riggen og du før et trekantet rom bak ryggen.

Begge har to separate flyte elementer, men på belly løsningen er disse sydd inn i samme trekk.

 

Øystein N

 

Dette er jeg klar over, men hvilke praktiske forskjeller er det? Tenker på vekt, komfort, balanse osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp... Potongbellyen har de to elementene under "U-rammen" som hever båten.. Når det gjelder flyteegenskapene så har jeg stor tro på potongløsningen.  Min gamle belly, som sansynligvis skal kastes selv om leverandøren tilbudte meg ny "luftpute" til 200 kr, har jo også to kammer, men hele "U"-formen er jo et kammer. Sprekker det er det bare en liten pute i ryggen som skal holde meg flytende, og i og med at det samme skjedde med bellyen til  en kompis da han var på vei ut i vannet, er jeg blitt noe mer skeptisk ..

 

Morten

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Potongbellyen sitter du høyest i og  den  er "safe" hvis uhellet skulle være ute, vært ute for uhell med en Vangen og var heldig at det KUN var 20 meter til myrkanten. Kunne blitt stygt det der,  var såvidt puta til ryggen holdt meg oppe. Det negative jeg kan se med denne kan være at den blir litt for høy og dermed KAN bli litt ustabil når det er vind etc... Bare noe jeg tror.

 

Uansett smaken er vel som baken her også.

 

Ville hvertfall gått enten for Vision extreme eller Simms i vadebukse/pakke.

 

Enig i alt Morten sier her med hensyn til sikkerhet.

 

 

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå holder jeg en finger på Simms Lightweight Stockingfoots og Kinetic Cobra Boat. Simmsen pga at jeg har fått inntrykk av at disse tåler mer enn Vision extreme (og at det er simms  ;D) Kinetic Cobra boat for at den virker lettere, mer lettvint pga de store ventilene og at jeg får med svømmeføtter og pumpe.

 

Må man ha vadesko til svømmeføttene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Invisterte i ein Cool Water i fjord. denne sitter du så laft i att de vart ei pine. var ikke lange stunda ein klarte å vere ut på vanne før ein måtte på land. å få varmen i seg.

Så ei tok ein tykk isopor plate og skar den til i rett størelse, og limte på svart tykk plast rundt. denne heva meg over vanne, og ikke minst den kan vere til stor hjelp dersom uhelle er ute. men de negative er at denne "platen"er noe stor, og egner seg ikke til lengre turer i skog og mark. så min neste belly blir nok ein Pool 12 eller lignende. sakl vertfal over vanne med rompa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå holder jeg en finger på Simms Lightweight Stockingfoots og Kinetic Cobra Boat. Simmsen pga at jeg har fått inntrykk av at disse tåler mer enn Vision extreme (og at det er simms  ;D) Kinetic Cobra boat for at den virker lettere, mer lettvint pga de store ventilene og at jeg får med svømmeføtter og pumpe.

 

Må man ha vadesko til svømmeføttene?

 

Man må ikke ha vadesko til svømmeføttene, men dette kommer også litt an på svømmeføttene..

Men uansett er det jo greit å ha vadesko ja.... Skoene bør ha en slags filt eller antigli lag under seg slik at du ikke glir så lett på glatte stener...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med vadesko i svømmeføttene, er at skoene blir litt for store i forhold til svømmeføttene. (dvs. jeg får skoene inni, men det blir et så hardt trykk på strikken som går bak hælen, at jeg er redd for at den skal ryke.. hehe!)

Det finnes mange ulike svømmeføtter, og noen er sikkert så store at man får skoene inni.

Jeg har bruker joggesko i svømmeføttene, og det fungerer veldig bra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var utstyret kjøpt. Fikk Vision Extreme vadebukse med vadesko og Kinetic bellybåt levert på døra i går. Skoene jeg fikk med vaderne var størrelse 13 (!) så jeg tror jeg må få sendt de inn i ett litt mindre par  :D Var ute en liten snartur for å plaske litt i bellyen, og den funket fint.

 

50m-stevne, er med lett  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

jeg kjøpte et par vanlig svømmeføtter på en sportsbutikk. Kjøpte de litt for store sånn at neoprenen passet inn også. Skal banne på at ingen slår meg i 50m belly-padling! :)

 

Fytti katta eg fikk lyst å prøve å knuse deg i ein spurt :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var utstyret kjøpt. Fikk Vision Extreme vadebukse med vadesko og Kinetic bellybåt levert på døra i går. Skoene jeg fikk med vaderne var størrelse 13 (!) så jeg tror jeg må få sendt de inn i ett litt mindre par  :D Var ute en liten snartur for å plaske litt i bellyen, og den funket fint.

 

50m-stevne, er med lett  8)

 

Nå kjenner eg ikke til størelse 13, men pass på att dei ikke blir for trange, greit med gode lester i skona, blir fort kalt nor du står lenge i ro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...