Gå til innhold

Mustad R30


Gjest Kenneth Sneis

Anbefalte innlegg

Gjest Kenneth Sneis

Nå er jeg egentlig møkka lei, har i år mista 4 fisk fordi kroken har bøyd seg.

Alle krokene har vært Mustad R30 i size 12 - 14 - 16 og 20    >:(

 

Er det flere som har hatt problemer med disse krokene  ???

eller er det jeg som er drita dårlig til å kroke og/eller kjøre fisk.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei du er nok ikke den eneste kenneth :). jeg har også hatt problemer med mustad sine kroker sånn at denn bøyer seg :-\.

noen av mine har til og med knukket. og det har jeg funnet ut etter at jeg har mistet 2 fisker. :(

så det er nok ikke din feil ;).

det er så skuffende ???. mustad skal jo være ganske bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde ikke r 30 var i salg lenger. Klaget på denne i et møte Mustad hadde hos Hedemarken Fluefiskeforening. Der virket det som de var klar over problemet, med denne kroken. Har kjørt fisk på 200 gram på denne og mistet, fordi kroken rettet seg ut. :'( :'(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mustad skuffer synes jeg!

Den forholdsvis nye Signature-serien er et oppkok av gamle og ikke alt for vellykka krokmodeller, mange hewy-kroker og en nesten fantasiløs tankegang som knytter ivertfall to av de strategisk viktige modellene opp mot et helt bestemt insekt og liksom blåser i resten av de kreative muligheta.......ivertfall innafor imitasjonsfluebinding til elv.

 

Det siste der er C53S Long curved nymfh hook som har et krokgap som ikke er brukbart til noe særlig annet enn....ja nettopp nymfer og klekkere av arten døgnfluer, ei solid puppe er bortimot umulig fordi det ikke blir igjen krokgap til å ta fisk med......kroken er foresten en blåkopi av en gammel serie, så i mine øyne ivertfall begås samme feilen to ganger.

Kroken er foresten ingen reser til å kroke og holde på fisk i det hele tatt.

R48, altså den med veldig kort rygg og stort krokgap i forhold, fikk attåttbetegnelsen Caddis short, og dermed havarerte mulighetene til mere fantasifull utfoldelse der også med det kunststykket og avslutte krokstørrelsen nedover på krok 16.........og det som kunne blitt en fantastisk krok til mindre døgnfluer enn Danica/Vulgata og Aurivilli med forlenga kropper bare tryna,........trur krokgapet der kunne tålt ivertfall ned til 22-24, og det hadde jo åpna for diverse utgaver av Baetis, Ignita og tilogmed mygg, og helt sikkert enda mer hvis bare fantasien hadde fått en sjangs!

 

R30 er for lett/svak, og R50 er kansje egentlig litt for tung, og alternativet R52 med lang rygg som ikke engang gikk ann å få tak i her på berget sist jeg brydde meg med å se etter er vel kansje det den også........, men det gjør jo ikkeno for R72 er enda tyngre, og det er jo R70 også......ja i det hele tatt mangler det kansje ikke akkurat på hewy-kroker i sortemanget!

 

Mustad har som dere sikkert skjønner nå skuffa meg, ville i utgangspunktet aller helst bindt på bare Mustadkrok......patriot kansje, men nå er det heller unntaket enn regelen her i går'n!

Var jo på samma møtet som Steinar, og er redd den skuffelsen, pluss flere, kom til overflata i noe som sikkert mindte mest om et smått furtent oppgulp eller to som nok ikke var pipelyden utsendinga fra Mustad hadde forventa etter ansiktsutrykket å dømme......tilmålt taletid og ingen mangel på gode alternativer må ta noe av skylda for det! :-\

 

   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vindknuten

Takk for sist Kenneth.

Du viste meg den ene R30 en.

Har stort sett "levd" på ett gammelt lager av 94833, men har de siste to årene bundet noe på R30, spesielt lettere fluer. Duns og spinners. Og benyttet 94833 til vårfluer og andre brumlebasser. Har av en eller annen grunn ikke opplevd noe negativt med R30. Nå har jeg ikke kjørt monsterfisk på de, men en god del over kilon i elv. Utifra det jeg leser her så kan dette tyde på at det er herdeforskjeller fra serie til serie.

Målte forresten krokskaftet med ett halvdårlig micrometer nå: 948330 vs R30 og kom frem til at R30 bare var 3/100mm tynnere. Uten at jeg skal hevde at det er en fasit.

Den Mustad kroken som har skuffet meg er C49s, har fiklet endel med klekkere i det siste og er ikke imponert over krokings egenskapene.

Mistet på siste tur 6 av 6 fisker, trodde de ikke tok skikkelig, men etter og ha justert litt med tanga, så satt de som bare pok*er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med hensyn til R30 aleine er egen erfaring variert, tilliten til kroken har blitt litt svekka både av andres negative erfaringer, og egne.....da mest allerede i bindestikka der den har hatt en tendens til bøying for omtrent ittno, og ikke minst hvor fort den mister orginalformen ved ganske lett nærkontakt med vegetasjonen i bakkastet.

Når det er sagt bruker jeg den fortsatt til endel lettdressa mønstere som skal flyte høyt, og jeg har ikke mista fisk på retting av krok uten ei viss usikkerhet med hensyn til om det var i bakkastet eller kjøringa av fisk som var den faktiske årsaken.

 

C49S som Helge nevner er vel en av de jeg synes fulgte med fra gammalt og over på på Signature-lasset sammen med C53S uten enten en variant med et mer raust krokgap, eller ivertfall en helt ny modell med fler kreative muligheter!

Mye smak i det jeg skriver, og jeg veit det finnes mange som liker og stoler på dissa krokene, men utvalget av tørrfluekroker hvis hele registeret av klekkere, ferdigklekka og diverse blir litt for tamt til noen som betrakter seg sjøl som verdens-ledende på alt som heter krok...? :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Sneis

Mustad R30 og C49s kroker selges billig  ;D

 

Men, hvilken kroker anbefaller dere som erstattninger ?? Har titta litt på Foxtail sine F-20.  ???

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TMC 2302 er en fin erstatning til den litt lange, krumme C53S, eneste aberet med den er at den ivertfall her i landet stopper opp på 16 som minste og ivertfall kunne tålt 18 og kansje 20 i forhold til krokgapet.

TMC 2487 er en litt mer åpen og litt rundere form enn C49S, og etter at jeg fant fram til den har jeg ikke behøvd å lete noe mer, men det finnes vel knapt noe krokmerke uten en tilsvarende Shrimp/Caddis pupa/Scud krok.

Noen egentlig erstatning for R30, altså en veldig lett krok, har jeg ikke finni.....har nok ikke lett så mye heller foresten, og det er nok grunnen til at jeg bruker den littegrann fortsatt.

Ellers bruker jeg TMC 100 mye, den er litt mindre i krokgapet og lenger i ryggen enn R30/50, og blir ofte bytta ut med Mustad R50 som er litt kortere i ryggen og dermed viere i krokgapet på imitasjoner fra 18 og nedover.......i den graden jeg binder så smått da, for det er jaggu slitsomt med tvisyn og 3X briller! :D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...