Gå til innhold

hvordan knute/avslutning


steffn

Anbefalte innlegg

jeg er ganske grønn når det gjelder fluebinding(for såvidt andre ting også), men hva slags knute eller avsluttning er enklest og som holder ok-bra? tar imot all info som er mulig ;) etter "grunntråden" etter du har bindt fjær, når du er ferdig.....

helst med beskrivelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en ting til.....

hvis du har lakk, trenger du da å knyte?

:o  :o  :o Jada, det er svært fordelaktig å avslutte med knute, lakk eller ikke  ;)

Disse avslutningsknutene, enten det er halvstikk eller whip finish, fikser du lett etter noen forsøk !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller ta ut blekktuben av en kulepenn, slå to tørn rundt pennen og sett den over krokøyet og trekk til. da kan du få knuten helt inn til bindematerialet. Så Erling Sand hadde en tilsvarende i messing en gang jeg var innom ham for å kjøpe boka han og Børre pettersen hadde skrevet.

 

Øvelse gjør mester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg hadde også problemer med det merkelige verktøyet whipfinish i starten. :-\

 

Men etter å ha øvd meg litt fikk jeg det til.

Det ser vanskelig ut med whipfinish, men er latterlig enkelt når man får det til.  ;)

 

 

Prøv å google etter instruksjoner eller videoer der de viser hvordan de bruker verktøyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg hadde også problemer med det merkelige verktøyet whipfinish i starten. :-\

 

Men etter å ha øvd meg litt fikk jeg det til.

Det ser vanskelig ut med whipfinish, men er latterlig enkelt når man får det til.  ;)

 

 

Prøv å google etter instruksjoner eller videoer der de viser hvordan de bruker verktøyet.

søkte på youtube, fant en film, snurra noen ganger rund å fiksa det.  :-\ men vet ikke hva jeg gjorde  ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

soperlim? hehe superlim, har også sett frødin stryke på superlim på bindetråden. Sørg for at det legger seg "perler" av superlim nedover bindetråden så er det bare å avslutte hodet på flua. Veldig enkelt, og det holder greit når jeg får opp mine 50-100gr ørreter i sandvikselva  ;D  ;D

 

Jeg dypper dubbingnåla ned i flasken med superlim og sørger for at det ikke blir for mye lim på den før jeg stryker det utover bindetråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bandt noen fluer her om dagen med halvstikk som avslutning og en liiiiiten dæsj flyfishing glue.. Det fungerte helt greit.

Tror ikke ørreten klarer å rive av hackelet på disse fluene med det første.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Wip finnsh er tilvanlig et plundreverktøy, Rolf Melquist på Kongsberg er iferd med å lage en liten serie av knyteverktøy creme delux. De blir dyre, men det er dyrere å drikke øl på byen. På hjemmesida til Arnt Mollan  http://www.mollanmedia.com/Bilder/Flashfilmer/video.html  kan dere se verktøyet til Rolf. et er roterende og så lekkert som fy! Jeg har det, noen andre også, kan dere få tak i det så spiller det ingen rolle om dere lar være øldrikkinga ute på byen noen helger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Wip finnsh er tilvanlig et plundreverktøy, Rolf Melquist på Kongsberg er iferd med å lage en liten serie av knyteverktøy creme delux. De blir dyre, men det er dyrere å drikke øl på byen. På hjemmesida til Arnt Mollan   http://www.mollanmedia.com/Bilder/Flashfilmer/video.html   kan dere se verktøyet til Rolf. et er roterende og så lekkert som fy! Jeg har det, noen andre også, kan dere få tak i det så spiller det ingen rolle om dere lar være øldrikkinga ute på byen noen helger!

Hva ligger den under da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...